Stoomwolk uit een OM636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Mei 2016, 12:08

Michiel schreef:Het lijkt erop dat het buitensysteem voor nu moet worden gereguleerd met de handkraan bij de waterinlaat, andere mogelijkheden voor regeling zijn er niet.

Je schrijft namelijk dat je de zeef eruit hebt gehad,dat betekend dat de wierpot boven de waterlijn zit.
Op die manier ben je geen kraan nodig.
Het lijkt me verstandiger om onder de boot een "waterschepje" te monteren. http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogu ... spx?link=1
Een soortgelijke als deze.
Die houd het grootste vuil buiten.
En als nu de wierpot niet meer goed sluit,kun je overwegen om een nieuwe rubber ring er in te doen,of een nieuwe wierpot monteren.
Zo duur zijn die niet.
Want als ook je warmtewisselaar vol zat met bladeren etc,dan heeft de huidige wierpot geen effect meer,en zit je met een paar dagen,mocht je in een "kroosrijk" gebied varen, effe later weer voor hetzelfde dilemma.
Elke dag na het varen even het filter schoonmaken of in ieder geval controleren.

En lees ik het goed?
Heb je in het gesloten koelsysteem water gedaan?Dat is niet handig voor de winterperiode.
Het was beter geweest,dat daar koelvloeistof in kwam,met het oog op bevriezing.

En dan die temperatuur sensor.
Deugt die wel?Want 80 graden vind ik nou niet heel heet voor een motor.Lekker warm zal ik maar zeggen.
Bij 80 graden heb je namelijk ook nog geen "stoom".
Het kookpunt van water ligt namelijk hier in NL op 100 graden,bij een atmosferische druk van 1 bar.
Die 1 bar druk ,dat is het niveau hier in NL.
En vanaf het kookpunt gaat water pas over in stoom.
Ik zou de sensor dan ook maar eens vervangen.
Noordvaarder
 

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Michiel » 14 Mei 2016, 16:42

De koelwater sensor is dus stuk.
De draad was al afgebroken, maar ik heb de sensor nu gedemonteerd en doorgemeten: 0 ohm weerstand; warm en koud. die is dus stuk.
Het is een ouderwetse; een koperen huls met enkele draad eraan. De huls is dus de massa.
Wat ik nu niet weet is of en wat voor sensor erin moet en waar ik die kan kopen. Ik gok op een NTC 2000 Ohm en kan alles vervangen door iets moderns zoals TT Electronics AB 9409900030
De temperatuurmeter heefteen 12 volt aansluiting en is van Stork Stuttgart 40 -120 C
Michiel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Jan 2016, 09:51
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Michiel » 14 Mei 2016, 16:52

Oja: De in Duitsland bestelde thermostaat zit er inmiddels tussen en werkt perfect. Bij een graad of 80 gaat de koeling meewerken en walmt de motor minder.
Nu moet ik nog op zoek naar een systeem om de waterkering van de as te smeren. Ik begrijp dat hiervoor een soort draaisysteem bestaat om het vet op druk te houden en dat na iedere dag varen dit weer iets aangedraaid moet worden? Nu zit dit er niet op en moet regelmatig de romp leeggepomp worden.
Michiel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Jan 2016, 09:51
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mei 2016, 17:19

Da's natuurlijk niet de bedoeling.
Google even op "vetpomp schroefas " om ideeën op te doen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mei 2016, 22:02

Michiel schreef:Nu moet ik nog op zoek naar een systeem om de waterkering van de as te smeren. Ik begrijp dat hiervoor een soort draaisysteem bestaat om het vet op druk te houden en dat na iedere dag varen dit weer iets aangedraaid moet worden? Nu zit dit er niet op en moet regelmatig de romp leeggepomp worden.

Zitten er geen mogelijkheden op de schroefasbuis, voor 2 vetnippels?
Als er zoveel water in staat,dat je het regelmatig weg moet pompen,dan zou ik eerst maar eens het vetkoord gaan vernieuwen.
Het vetkoord dat nu in de galnd zit,is waarschijnlijk verbrand,doordat de gland te stevig is aangedraaid.Het vetkoord koop je los als een dikke vierkante draad,ongeveer 6mm bij 6mm,maar het kan ook dikker zijn.
Dit draai je om de as,en snij je het schuin tegenover elkaar door,zodat het a.h.w. een ring vormt.
Dit weer achter het druklager,en de gland regelmatig een stukje aandraaien.
Je kunt dit het beste doen als de boot op het droge ligt,want er komt dan meer water binnen.
Eerst de gland naar voren,en dan binnenin schoonmaken,oude eruit,nieuwe erin,gland er weer voor,en de moeren aandraaien,totdat je de as niet meer kunt draaien met de hand.Dan de moeren zover terug,totdat je de as weer kunt draaien.Contra moeren erop,en vastzetten.De gland is de waterkering,en het vet is enkel om te smeren,niet om af te dichten.Er mag gerust af en toe een druppel water aan de binnenkant uitkomen.
Of vetnippels erop,en een vetspuit met patronen gebruiken,of een vetpot die je regelmatig moet vullen met los vet.
Ik vind een vetspuit handiger,want dan zit je niet met het geklieder van los vet,en vetpatronen koop je in een doos van 12 stuks.
Een gland heet ook wel een stopbus.
Maar nogmaals,het moet niet zo zijn dat het vet ,het water moet tegenhouden.
Door wrijving ontstaat warmte,en wordt het vet dunner,en krijg je water in de boot.
Daarom,de gland moet zorgen voor de afdichting.
Dat is dus een walklusje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopbuspa ... ing002.jpg

http://opduwer.swalker.nl/wp-content/uploads/gland.jpg
Noordvaarder
 

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten