Hallo watersporters,
Ik zal mij even voorstellen,
Michiel. Mijn vader is in bezit van een leuke oude kruiser met inboard Mercedes. Volgens mij de OM636. Helaas heeft hij tijdens een vaart de motor eens een keer lekker 'laten lopen' en midden op de plas kwam er een grote stoomwolk onder de kap vandaan.
Hij heeft meteen het gas dicht gedraaid en een tijdje geprobeerd om de haven te halen op stationair, maar na een paar minuten kwam er toch een vreemd rauw geluid onder de kap en heeft de motor uit gezet. Uiteindelijk is hij afgesleept en thuis gekomen.
Nu heeft hij mij gevraagd (ik sleutelde wat met brommers vroeger, dat is ongeveer mijn nivo...) om te kijken of de boel nog valt te redden.
Mijn eerste speurtocht leverde het volgende op:
Onderhoud was een jaar niet gedaan, daarvoor heeft een 'mannetje' elk jaar (naar zeggen) een propellortje en keerring van de waterpomp vervangen.
Na wat puzzelen zag ik dat er volgens mij twee koelsystemen zijn. Systeem 1 heeft een pot met plastic deksel en messing vleugelmoer met daarin een RVS gaasfilter mandje. Dat zat niet vol; maar zowat alle gaatjes van het mandje zaten wel verstopt met bladresten, takjes en drab. Dit Schoongemaakt. Helemaal dichtdraaien lukt niet echt goed, bleef een beetje lekken maar met wat meer kracht stopte dat net met lekken. Moet ik nog strakker aandraaien, maar liever ga ik de afdichting vervangen en goed invetten.
Koelsysteem 2: kompleet leeg.
Ik heb oliepeil gechecked: OK en olie niet slurry, maar keurig donker egaal zonder rotzooi en op peil.
Ik heb geprobeerd (het was - 5 die dag) om de motor te gloeien en daarna te starten, van wat ik zo hoorde (zonder kap natuurlijk altijd meer herrie) draaide alles wel, maar, naar mijn gevoel langzamer dan normaal en de motor sloeg nauwelijks aan. Na een seconde of 15 starten op 2 volle accu's kwam er een plastik schroeilucht onder kap 3 vandaan: een meter accudraad compleet zijn manteltje kwijt, kortom, iets loopt zwaar, maar wat? De cylinders draaien
Van de week ga ik weer onderzoek doen, draad vervangen en mits de temperatuur het toelaat en koelsysteem 2 vullen met water om te zien waar het eruit komt, maar wat is verder raadzaam?
We zitten niet te wachten op hoge kosten namelijk.