Stoomwolk uit een OM636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Michiel » 24 Jan 2016, 10:22

Hallo watersporters,

Ik zal mij even voorstellen,
Michiel. Mijn vader is in bezit van een leuke oude kruiser met inboard Mercedes. Volgens mij de OM636. Helaas heeft hij tijdens een vaart de motor eens een keer lekker 'laten lopen' en midden op de plas kwam er een grote stoomwolk onder de kap vandaan.
Hij heeft meteen het gas dicht gedraaid en een tijdje geprobeerd om de haven te halen op stationair, maar na een paar minuten kwam er toch een vreemd rauw geluid onder de kap en heeft de motor uit gezet. Uiteindelijk is hij afgesleept en thuis gekomen.
Nu heeft hij mij gevraagd (ik sleutelde wat met brommers vroeger, dat is ongeveer mijn nivo...) om te kijken of de boel nog valt te redden.
Mijn eerste speurtocht leverde het volgende op:
Onderhoud was een jaar niet gedaan, daarvoor heeft een 'mannetje' elk jaar (naar zeggen) een propellortje en keerring van de waterpomp vervangen.
Na wat puzzelen zag ik dat er volgens mij twee koelsystemen zijn. Systeem 1 heeft een pot met plastic deksel en messing vleugelmoer met daarin een RVS gaasfilter mandje. Dat zat niet vol; maar zowat alle gaatjes van het mandje zaten wel verstopt met bladresten, takjes en drab. Dit Schoongemaakt. Helemaal dichtdraaien lukt niet echt goed, bleef een beetje lekken maar met wat meer kracht stopte dat net met lekken. Moet ik nog strakker aandraaien, maar liever ga ik de afdichting vervangen en goed invetten.
Koelsysteem 2: kompleet leeg.
Ik heb oliepeil gechecked: OK en olie niet slurry, maar keurig donker egaal zonder rotzooi en op peil.
Ik heb geprobeerd (het was - 5 die dag) om de motor te gloeien en daarna te starten, van wat ik zo hoorde (zonder kap natuurlijk altijd meer herrie) draaide alles wel, maar, naar mijn gevoel langzamer dan normaal en de motor sloeg nauwelijks aan. Na een seconde of 15 starten op 2 volle accu's kwam er een plastik schroeilucht onder kap 3 vandaan: een meter accudraad compleet zijn manteltje kwijt, kortom, iets loopt zwaar, maar wat? De cylinders draaien
Van de week ga ik weer onderzoek doen, draad vervangen en mits de temperatuur het toelaat en koelsysteem 2 vullen met water om te zien waar het eruit komt, maar wat is verder raadzaam?
We zitten niet te wachten op hoge kosten namelijk.
Michiel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Jan 2016, 09:51
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jan 2016, 11:11

Ik zou eerst eens de compressie meten moet bij alle 4 redelijk gelijk boven de 13 Bar staan
Tijdens het meten toeren verstel handel op maximum toeren, dus luchtmeetklep in het inlaat spruitstuk geheel open !
Gr, en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jan 2016, 00:44

Motor is kennelijk fors te heet geweest en het koelsysteem leeg gekookt, klink helemaal niet best.


Als de accukabels wegsmelten zijn ze of te dun of de motor loopt zwaar als gevolg van het heetlopen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Michiel » 28 Jan 2016, 12:47

Gisteren weer bezig geweest:
Draad vervangen met 10 mm2.
Water in het interne systeem gedaan.
Motor gestart en liep heel mooi, zonder bijgeluiden.
In versnelling gezet en een paar minuten met lichte last laten lopen.
Koelwater bij spruitstuk werd toen heet echter alleen op die plek. Elders in het interne koelsysteem bleef het water koud en daarom motor uitgezet.
Sensor gaf 80 graden aan.
Ik vermoed dus een defecte waterpomp.
Ik heb vervolgens de dynamo ontspannen, Vsnaar verwijderd en de Poeli van de waterpomp los geschroefd.
Vervolgens 4 van de 5 boutjes van de waterpomp verwijderd en het lastigste boutje zo goed als losgedraaid (boel was nog erg warm)
Er zit echter nog geen enkele beweging in het pomphuis. Klopt dit? Moet ik nog meer losdraaien?
Is er ergens een (de)montage handleiding?
Michiel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Jan 2016, 09:51
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor aquanaut » 28 Jan 2016, 14:05

Michiel schreef:Draad vervangen met 10 mm2.


Maak daar eens op zijn minst 35mm2 van of beter 50mm2

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jan 2016, 21:24

Zou het niet gewoon de thermostaat zijn die niet opent?
Een koelwaterpomp is zo eenvoudig dat die op dat gebied niet snel zal weigeren (of de rotor moet aan stukken liggen, maar dat komt weinig voor).
Het pomphuis zal wel vastgerot zitten.


Je meent toch niet echt dat je startkabel van 10 mm2 hebt??
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor elrenegado » 29 Jan 2016, 11:42

maak eens een foto van de thermostaat ?
is dat er 1 met, of zonder bypass voor het kleine circuit. (dus met 2 dikke en 1 dunnes slang, of enkel 2 dikke)

de waterpomp van zo'n om636 heeft metalen schoepen, moet wel heel gek gaan willen die weg zijn.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor eagle » 29 Jan 2016, 13:05

Lucht?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jan 2016, 21:38

eagle schreef:Lucht?

Gr, Eagle


Kan ook maar er is geen informatie over eerder gedane koelvloeistof vervanging, of lekkage met daarna bijvullen.
Het verhaal is eigenlijk niet voldoende volledig.

Ook lees je dat de motor (onbedoelde mechanische?) geluiden maakte en later weer mooi liep.
Is ook onvolledige info (wat ook nog een grote staart kan hebben).

Als er niet aan is 'gewerkt' en een motor loopt ineens heet is een defecte thermostaat een flinke kanshebber.
Voor andere opties heb ik onvoldoende informatie.

@Michiel,
Dat je niet op kosten zit te wachten snapt iedereen maar kom dan met zoveel mogelijk informatie over gebeurtenissen die vooraf en tijdens het probleem hebben plaatsgevonden.
Beter te veel dan te weinig.
Onze glazen bol lijkt op een computer; Die kan weinig zonder input gegevens.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stoomwolk uit een OM636

Berichtdoor Michiel » 05 Mei 2016, 07:54

Ja, daar ben ik weer...
Nu zijn we er definitief achter dat er nooit een thermostaat tussen heeft gezeten (sinds de boot is gekocht bij een "gerenommeerde" handelaar te Loosdrecht). Dat verklaart ook dat de temperatuur nooit boven de 45 / 50 graden uitkomt. Niet bepaald optimaal voor de motor.
Oorzaak moet een verstopt buitensysteem geweest zijn, er zat een hoop bladafval in dat filter.
Alles is doorgeblazen en gespoeld en opnieuw gevuld met de juiste middelen. Buitensysteem en binnensysteem stroomt weer. Motor snort weer als een krolse poes.
Het lijkt erop dat het buitensysteem voor nu moet worden gereguleerd met de handkraan bij de waterinlaat, andere mogelijkheden voor regeling zijn er niet, dus ik ga hier een 32/32/13 BEHR 79 thermostaat met typenummer 1812030075 in plaatsen. :ugeek:
Michiel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Jan 2016, 09:51
ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten