spoed van schroef

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

spoed van schroef

Berichtdoor Bert10 » 06 Jan 2016, 22:36

Hallo schippers,

Ik heb een vraag over de spoed van een schroef (laten aanpassen). Hierover is al veel geschreven op dit
forum, toch heb ik nog een vraag over dit onderwerp.:
Mijn schroef heeft een diameter van 19" en een spoed van 12. Ik wil graag iets meer spoed om de motor toch
iets meer te laten werken (bij relatief laag toerental, 16-1700 toeren) en bij dat toerental iets meer vaarsnelheid hebben.
Daarom mijn vraag: als ik de spoed van 12 naar 13 laat veranderen, hoeveel procent meer stuwkracht (bij eenzelfde toerental)
heeft de schroef dan (ongeveer) ?
Ik wil de motor niet overbelasten en daarom max 10-15% meer stuwkracht krijgen, is dat haalbaar als ik de spoed van
12 naar 13 laat veranderen?

vr.groet,
Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor Basher » 07 Jan 2016, 01:42

Even Jooren of Den Hartog bellen lijkt me.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jan 2016, 22:01

Je krijgt minder stuwkracht bij vol vermogen omdat het toerental zakt door meer spoed.
Als de schroef nu precies goed is dan wordt hij iets te zwaar met meer spoed = het begin van overbelasting (bij vol gas).

Bij 16-1700 toeren zal je weinig merken van 1" spoedverhoging, bij volgas zal het 100-150 toeren zijn dat de motor minder doet.
Dat moet ik gokken omdat je totaal geen motorgegevens hebt vermeld, ik ga even uit van 40-50 pk / 3000 rpm.

Ik denk dat het 20-40 toeren scheelt bij dezelfde stand van het gashendel waarbij je nu 1600 toeren draait, dat is haast niets.

De belasting die een schroef van een motor vraagt neemt tot de derde macht af bij daling van het toerental.
vb: Als je ipv 3000 toeren 1500 motortoeren draait gaat de dieselmotor 2x2x2 = 8x minder vermogen aan de schroef leveren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor Bert10 » 10 Jan 2016, 13:40

Bedankt voor je reactie Hans.
Omdat de belasting van de motor weinig toe zal nemen bij 1600 toeren laat
ik de spoed van de schroef van 12" naar 13" veranderen. Ik hoop dan met wat minder toeren
dezelfde vaarsnelheid te behouden (en het motortje loopt dan nog wat rustiger).

groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor eagle » 10 Jan 2016, 17:23

De minimum vaarsnelheid gaat tevens omhoog.
Heb je een mechanische keerkoppeling? zo ja, dan gaat het inschakelen ook rauwer..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2016, 23:05

Het zal allemaal geen spectaculaire veranderingen geven maar we horen graag van je bevindingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor Bert10 » 11 Jan 2016, 12:05

Ik zal tzt laten weten wat mijn bevindingen zijn. Wel even geduld daarvoor
want de boot gaat pas in mei weer varen....

groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor ABakker » 13 Jan 2016, 22:08

Goedenavond,

Haalt de motor belast op dit moment zijn maximale toerental? Als dit ruimschoots het geval is dan Kan er best iets meer spoed in de schroef. Als u Bakker in IJlst een mailtje stuurt met de gegevens van uw schip, motor en vertraging dan rekenen die dat zo even voor u uit.

Age
ABakker
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 22:03
ligplaats: IJlst
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor Bert10 » 14 Jan 2016, 14:45

Hallo,

De motor haalt inderdaad (te?) gemakkelijk het max toerental. Dat was voor mij ook de reden om dit aan te passen.
De schroef gaat binnenkort naar Bakker in Ijlst om aan te laten passen. Daar werd ook gezegd dat deze (kleine) aanpassing
geen probleem voor de motor zou opleveren. Het inschakelen zal voor de kk iets harder gaan (Velvet ; hydrolisch; 2,1:1) maar
ook dat moet geen probleem zijn. De minimale vaarsnelheid zal iets toenemen maar daar kan ik ook mee leven.
Ik probeer het gewoon uit en laat dat tzt weten hier.

groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2016, 22:43

Bij een hydraulische Velvet zal je het niet merken als er een duim meer spoed op de schroef wordt gezet.

Die Bakker weet niks van deze motoren want daarvan is de koeler niet optimaal en lopen ze juist heet bij volgas en een schroef die goed is..
Een iets te lichte schroef en een iets hoger toerental voorkomt dat juist.

Ik deze situatie begreep ik dat er nooit vol gas wordt gevaren en dan maakt het niet uit.
(vol gas varen is dan straks wel uitgesloten)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten