spoed van schroef

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: spoed van schroef

Berichtdoor Bert10 » 24 Mei 2016, 15:41

Hallo allemaal,

Ik wil jullie nog even op de hoogte brengen van mijn ervaring met de aangepaste schroef. Mijn ervaring tot nu toe is positief.
Meestal vaarde ik met ongveer 1650-1700 rpm en de snelheid was dan ruim 9 kmh. Nu haal ik dezelfde snelheid met 1500 rpm. De motor loopt rustiger en wordt niet te warm. De snelheid staionair is iets groter maar heel goed te doen. Als ik langere tijd vaar met ongev 2200 rpm wordt de motor niet oververhit, wel maak ik dan een behoorlijke golfslag en natuurlijk veel meer lawaai (en beetje meer snelheid, 12 kmh). De snelheid heb ik met GPS gemeten.
Volledig volgas varen heb ik niet uitgeprobeerd en dat ben ik ook niet van plan. Het motortje moet nog wat langer mee :lol:
Voorlopig ben ik tevreden met deze aanpassing: lekker rustig varen (1500 rpm, 9 Kmh) met minimaal lawaai aan boord.

vriendelijke groet,
Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor dwtk » 25 Mei 2016, 19:25

Bert10 schreef:Bedankt voor je reactie Hans.
Omdat de belasting van de motor weinig toe zal nemen bij 1600 toeren laat
ik de spoed van de schroef van 12" naar 13" veranderen. Ik hoop dan met wat minder toeren
dezelfde vaarsnelheid te behouden (en het motortje loopt dan nog wat rustiger).

groet, Bert.


je toerental zal 1477 i.p.v. 1600 rpm worden bij dezelfde vaarsnelheid
dwtk
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Mei 2016, 10:49
ligplaats: dronrijp
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor Bert10 » 25 Mei 2016, 19:41

Klopt, ik heb dat verschil ook ongeveer ervaren met het varen.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mei 2016, 21:48

Eerder schreef ik dat (met een hele natte vinger) je maximale toerental 100-150 toeren zou gaan verschillen met 1 duim spoed verandering.
Ik ben van mening dat je daar in de praktijk niks mee opschiet maar als het 'goed voelt' is het ook goed..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spoed van schroef

Berichtdoor Meijer1980 » 03 Mei 2017, 20:19

is alweer een ouder topic maar ik haak maar even in, heb pas een bootje overgenomen met een OM636 en Velvet 2,1,1 met 6600u, +/- 1980
alles werkt nog OK (beetje rammel in 'drive' stationair, maar zoals ik gelezen heb hier en daar, wss demperplaat, in en uit drive voor of achter gaat nog "velvetzacht")

nu de vraag, er zit volgens mij een speelgoedboot schroef onder, achteruit mild iemand thuis, vooruit ook teveel toeren nodig voor weinig wol...er ligt een nieuwe 17 LH 15 drieblad (is idd links nu) onder de bank, ik denk dat dit wel zal gaan schelen? ik ken de boot verder niet, dus conus en afstand etc nog ff te bezien...

nu schat ik 10 p/u op 2700t minimum (geen rpm teller) en is niet echt chill, motor freewheeled ook, je merkt dat er 'te weinig aanhangt'...

bootje is 8,60m en schat 3-4 ton?
misschien weet iemand er iets op te zeggen, vast wel hier... bedankt alvast
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten