corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor tromical » 02 Jan 2016, 13:28

Goedemiddag!

Op dit moment twijfel ik tussen een watergekoeld en een droog uitlaatsysteem. Bij een nat systeem heb je een redelijk directe verbinding tussen waterlock/lift en uitlaat van de motor. Het schip zal veelal badderen in zout water. In welke mate zal je last hebben van corrosie in de motor? Graag jullie ideeën hierover.

Alvast bedankt!

Jorrit
tromical
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 22 Feb 2015, 12:24
ligplaats: heerenveen
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor aquanaut » 02 Jan 2016, 17:47

tromical schreef: In welke mate zal je last hebben van corrosie in de motor?

Niet, of nauwelijks.
Het feit dat het waterslot de verbinding tussen buitenlucht en motor verhinderd voorkomt juist corrosie!
Corrosie in de motor krijg je van,
- Niet goed warmdraaien van de motor.
- Vaak korte stukjes varen.
- Motor laten draaien zonder te gaan varen.
- Ver onder de nominale belasting van je motor draaien.
In alle bovenstaande gevallen krijgt het in de olie gekomen water niet de kans om uit de olie te dampen.

Bij turbo motoren kan het een optie zijn om bij langere stilstand van de motor de injectiebocht los te nemen.
Dit om vast rotten van de turbo te voorkomen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2016, 00:24

Ik ken gevallen waarbij er wel corrosie voorkomt bij een uitlaatsysteem met waterinjectie.

Het heeft voordelen maar ook nadelen:

Het water in de waterlock zorgt bij stilstand voor een vochtige omgeving in het uitlaatgedeelte van de motor zelf.
Er is immers een open verbinding tussen een hoeveelheid water en het uitlaatspruitstuk, het water verdampt een weinig en zorgt voor vocht, dus corrosie in het uitlaatspruitstuk en aan uitlaatkleppen.

Vooral met een zeer precies en dus gevoelig onderdeel zoals turbo in het uitlaatsysteem kan het na de winterberging zomaar voorkomen dat de turbo vast staat en niet meer werkt (op dat punt eens met Aquanaut).
Ik heb het zelf gehad dat ik 1000 toeren 'kwijt' was plus een grote zwarte wolk achter mijn boot. Turbo vast.

Ik ben overigens voorstander van een uitlaatsysteem met waterinjectie omdat het stiller is, eenvoudig / goedkoop is aan te leggen, er bijna geen motoren te koop zijn zonder en het systeem niet vreselijk heet wordt zoals bij een droge uitlaat.
Verhalen over moeilijk winterklaar maken gaan nergens over, dat duurt < 5 minuten.
Voor een motor met een turbo varen watersporters te weinig en te laag belast dus ben ik tegen een turbo.

Verder geen zorgen maken, de genoemde nadelen (m.u.v. de turbo diesel) komen in de praktijk erg weinig voor.
In de winter de slang losmaken van de injectiebocht is altijd aan te bevelen.

Verder is het niet verkeerd om 1:100 smeerolie (liefst 2 tact olie) door de brandstof te gooien bij motoren die weinig en kort draaien, dat geeft smering aan het inspuitsysteem en wat vettigheid ('bovensmering') bij de kleppen en verder.
Een oud maar bewezen recept (niet voor supermoderne motoren die ook nog veel en vaak belast draaien).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor pascall » 03 Jan 2016, 07:33

vuuren1 schreef:Ik ken gevallen waarbij er wel corrosie voorkomt bij een uitlaatsysteem met waterinjectie.

Het heeft voordelen maar ook nadelen:

Het water in de waterlock zorgt bij stilstand voor een vochtige omgeving in het uitlaatgedeelte van de motor zelf.
Er is immers een open verbinding tussen een hoeveelheid water en het uitlaatspruitstuk, het water verdampt een weinig en zorgt voor vocht, dus corrosie in het uitlaatspruitstuk en aan uitlaatkleppen.
.


Daarom heb ik op het waterlock een kraan gezet, na het varen laat ik het water uit het uitlaatsysteem in de bilge lopen waarna het overboord wordt gepompt.
Voorwaarden is wel dat de bilge brandschoon moet zijn, anders worden de eendjes boos
De bilge is dubbelwandig uitgevoerd met een schrobputje zodat er geen water druppel achter blijft.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2016, 20:19

Heb je een turbo diesel Pascall?

Aftappen is leuk maar wie garandeert dat het dan kurkdroog is?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor pascall » 03 Jan 2016, 20:26

Ja, inderdaad een turbodiesel, droog is relatief denk ik, wel loop het uitlaatsysteem volledig leeg.
Ook een droge uitlaat staat rechtstreeks in verbinding met mogelijke vochtige lucht, en denk maar, alle beetjes helpen.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor tromical » 03 Jan 2016, 21:44

Hallo,

Hans van Vuuren schrijft: 'Het water in de waterlock zorgt bij stilstand voor een vochtige omgeving in het uitlaatgedeelte van de motor zelf. Er is immers een open verbinding tussen een hoeveelheid water en het uitlaatspruitstuk, het water verdampt een weinig en zorgt voor vocht, dus corrosie in het uitlaatspruitstuk en aan uitlaatkleppen.'

Jullie schrijven ook allemaal dat vooral turbomotoren (dat wat ik heb) hier gevoeliger voor zijn.

Een warmere machinekamer door een droog uitlaatsysteem neemt vervolgens ook weer nadelen met zich mee.

Dus; wat is wijsheid?
tromical
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 22 Feb 2015, 12:24
ligplaats: heerenveen
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2016, 22:58

Elk van de systemen kent voor en nadelen, de keuze hangt af van het gebruik, de omstandigheden en de beschikbare middelen.

Een droog systeem is:
-arbeidsintensief om aan te leggen
-duurder (werkuren, onderdelen zijn relatief duur, maatwerk)
-maakt meestal meer geluid
-moet erg goed worden geisoleerd, anders wordt de omgeving zeer heet
-er zit een compensator tussen waardoor de motoropstelling minder soepel kan zijn
-bijna alle motoren worden standaard uitgerust met een intekoel systeem (natte uitlaat)
-kielkoeling is dan optioneel of niet leverbaar

Een nat systeem:
-vereist een extra pompje met impeller (slijtage, maar bij normaal onderhoud geen probleem)
-is goedkoper, modulair te koop
-is zelf aan te leggen
-is een nadeel voor turbomotoren
-de motor kan soepeler worden neergezet.
-kan soms hevelen (motor loopt vol, schip zinkt
-winterklaar maken (, 5 minuten werk)

Als je voor een degelijk en eenvoudig systeem kiest is droog het meest eenvoudige systeem. Je hoeft nergens naar te kijken.
(je zou het zelfs met standaard auto-delen kunnen opbouwen, kost weinig en auto-uitlaten gaan tegenwoordig ook 15 jaar mee)

Zelf heb ik liever een nat systeem met goede onderdelen zodat het geheel erg stil is.

nb.
De genoemde puntjes zijn geen wetmatigheden, alles kan anders en/of beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor 2285 » 03 Dec 2016, 18:24

Ik ben nieuw op het forum. Dit is een ander onderwerp maar weet nie hoe het moet.
Maar!
Op dit moment is de motorolie en filter gewisseld.
We hebben een Vetus 4,14.
In het instructie boekje staat volgens mij dat er motorolie op de zuigers gespoten kan worden.
Dit heb ik al enige jaren gedaan via de gloei pluggen..
Maar een mede watersporter vertelde mij dat je het net zo goed met WD 40 kan doen.
Hoe denken jullie daar over ?
2285
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 Nov 2016, 11:58
ligplaats: VLISSINGEN
info:

Re: corrosie in motor door watergekoelde uitlaat

Berichtdoor kajoe » 03 Dec 2016, 18:49

ik ben niet de man om te zeggen wat beter is nat of droog daar hebben enkele anderen meer verstand van ,,,,maar ik heb vele jaren gevaren met een buitenboord koeling via een warmte wisselaar en altijd dat gelazer van verstopte filters ondanks dat er als koelwater pomp een dubbelwerkende sihi pomp op stond en een 2.5 duims leiding ,vaak door kroos en soms anders door plastic en nog wat zaken .
nu vaar ik al een tijdje met interkoeling met die mooie pijpjes rond het schip of in de kiel verwerkt nooit geen last meer ,wel van mede watersporters die vragen of je naar een bepaalde plek gaat en achter je aan mogen varen zodat jij een baantje open vaart voor hun omdat ze anders steeds moeten stoppen om de filters schoon te maken ,en dit komt erg veel voor in het midden van het land .enne vergeet niet als je op ondiep water vaart vooral in veen gebieden wat dan naar binnen gezogen word .
langere tijd stilliggen even het kapje voor de uitlaat .
oja mijn uitlaat gaat van de motor eerst door een voor demper dan direct naar het vlak en loopt daar als koker naar de 2 de demper en dan naar buiten ,dus niet erg veel hitte in de boot .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten