-opgelost- waterafscheider of de/een Micro Separator

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 08 Feb 2012, 01:42

CeesS schreef:Hans, je hoeft mij niet te overtuigen, veel reclame is volgens mij pure volksverlakkerij, hoewel sommige technici hier er anders over denken. Ik trachtte die Micro Separator te ontmaskeren, die met quasi wetenschappelijke, maar in werkelijkheid nietszeggende en zelfs misplaatste termen wordt aangeprezen. Misschien is het zelfs zaak een klacht wegens misleiding bij de reclame code commissie in te dienen.
Zie https://www.reclamecode.nl/adverteerder/default.asp?paginaID=72&hID=2


Cees, dit soort -erg mooie- reclames lijken erg veel op de geweldige verhalen die we dagelijks op allerlei TV kanalen kunnen zien.
Van afslankmiddelen tot en met middelen die versleten automotoren weer nieuw weten te maken..
Een beginnende en oplettende MBO leerling kan deze -wetenschapppelijke- theorie eenvoudig weerleggen.

Hier (op dit forum) ben ik nog geen (merkgebonden) -technici- tegengekomen ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor Rob Art » 10 Feb 2012, 22:55

vuuren1 schreef:Dat Separ filmpje is volledig gemanipuleerd door de doorstroomsnelheid optimaal aan te passen zodat het afscheiden van water er geweldig uitziet.
Onze opvoerpompjes hebben een veel, maar dan ook véél kleinere opbrengst (ook nog wisselend!)....................................................... De Separ schijnt eerst te centrifugeren (...) en dan de vloeistof het filterelement te laten passeren.
De centrifuge is voornamelijk voor eventueel water en het filterelement moet de andere troep vasthouden.

Ik geloof niet in passieve -centrifuge- filters, dat kan universeel niet werken.
Weinig doorstroming zoals op onze relatief kleine jachtjes?


Sorry Hans, maar daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb afgelopen (natte) zomer op de IJssel gevaren, lekker hobbelig tochtje, eind van de dag zoals altijd even een motor/filter ronde. Het Separ 2000 filter bleek voor 70% vol met water te zitten en 20% sludge, natuurlijk mijn brandstof fijnfilter gecontroleerd resultaat 0% water. Het fijnfilter van de Separ was ook niet noemenswaardig vuil. Mijn conclusie de Separ heeft 100% zijn werk gedaan en denk ik ook mijn vakantie gered. Als ik mijn standaard Caf filter (is nu voor de Webasto) had gehad had het denk ik anders afgelopen. Het water was overigens pas na 3 vaardagen uit de tank verdwenen. Daarna geen druppel water meer in het filter gehad.
De oorzaak van al het water in de brandstoftank was een lekke kering in de brandstoftankdop. Heb ik toen meteen vervangen en daarna Grotamar gaan gebruiken (ook ivm de sludge). Ook is deze winter een mangat in de tank gemaakt voor inspectie (de tank was overigens aardig schoon).

Een "Westfalia" seperator aan boord van een zeeschip haalt natuurlijk veel uit de brandstof, maar ik heb het levende bewijs dat een Separ 2000 wel degelijk zijn werk kan doen met een zeer lage flow.

Ik zal eens kijken of ik nog foto's kan vinden.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 11 Feb 2012, 23:40

Rob,

Dat is heel goed nieuws maar ik denk dat de waterhoeveelheden niet zo enorm waren dan in het promotiefilmpje?

En natuurlijk is een Separ of Racor aan alle kanten beter dan een CAV van 3 tientjes.
Maar bij een lage doorstroomsnelheid ís er gewoon weinig tot helemaal geen sprake van centrifugaalwerking (dat is natuurkundig onmogelijk in een filter met een vrij hoog opgegeven capaciteit).
In dit geval zal het water (en het vuil) grotendeels op zwaartekracht zijn bezonken.

Samenvattend:
Dergelijke voorfilters - waterafscheiders zijn veel beter dan al die ouderwetse en goedkope alternatieven.
Maar dat filmpje benadrukt juist de centrifugaalwerking bij hoge snelheden en dat is in jouw geval kennelijk anders.
Ik denk dat je bij een motor met lage doorstroming juist een wat te grote Separ moet kiezen omdat die voldoende volume heeft (en dus tijd) om water en bezinksel af te scheiden.
Ik gok dan ook dat jij een Separ hebt die veel meer capaciteit heeft dan wat je motor rondpompt?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor Rob Art » 11 Feb 2012, 23:55

Klopt inderdaad Hans, Ik heb de Separ SWK2000. Die is idd een beetje over done (ik pomp maar 60 ltr/uur rond), maar ik heb er wel duidelijk mijn profijt mee gehad. Dat ik geen centrifugale werking heb wist ik ook van te voren maar ik heb wel een ruime buffer voor water en bezinksel. Ik heb er overigens wel een aardige hoeveelheid water uitgehaald. Ik had alles in een jerrycan bewaard (omdat ik onderweg was) en zat na 3 dagen op een kleine 0,5 liter.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 12 Feb 2012, 00:41

Rob,

Met 60 liter per uur (als dat je gemiddelde en ook gemeten waarde is) zal de centrifugefunctie ook wel wat hebben gedaan, zo erg weinig is dat niet.
Een halve liter in drie dagen is veel minder dan die vele liters die ze er in no-time op het beruchte filmpje uithalen.

Het is zeker een van de allerbeste voorfilters, dat bestrijdt ik ook niet, maar ik ga niet mee in dat youtube verhaal omdat dat een enorm tel sell gehalte heeft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor stentor950 » 12 Feb 2012, 15:13

Wat het filmpje op you tube betreft kan ik Hans helemaal gelijk geven. Het Tell Sell gehalte is erg hoog en overduidelijk aanwezig. Om zo'n circulatie te bewerkstelligen moet je er heel veel liters per minuut doorpompen. Daar kan een normaal opvoerpompje niet tegenop.
Vraag blijft dan nog steeds. Doet het wat het moet doen en beter dan een ouderwetse waterafscheider die ik nu nog bij mij geinstalleerd is? Het blijft natuurlijk altijd een afweging tussen prijs en kwaliteit.

Vraag: Wat is de normale capaciteit van een opvoerpompje?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor Rob Art » 12 Feb 2012, 17:00

Het filmpje is idd een beetje overdreven en had ook wat realistischer gemogen (komt betrouwbaarder over). Zo'n flow kom je amper tegen in een normaal varend plezierjacht.
Maar ik kan het filter je zeker aanraden Stentor ook de prijs vind ik het filter zeker waard (bestel er wel een rvs uitwasbaar filter van €50,00 bij).
Ik heb hier totaal geen belang bij, ik deel alleen mijn praktijk ervaring (lees ook mijn ervaring op de IJssel hier boven).
@Hans, er is idd een lichte draaing in de glazen bol te zien :? .

stentor950 schreef:Vraag: Wat is de normale capaciteit van een opvoerpompje?

Wat voor een motor heb je? Dan zijn hier vast wel mensen die kunnen vertellen wat je capaciteit is.
Ik heb zelf een Vetus M4.15 met een elektrische opvoerpomp die 60ltr/h zou moeten halen (nagevraagd bij fabrikant).
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 12 Feb 2012, 23:41

Rob,
Die opvoerpomp -kan- 60 liter per uur pompen, maar dan zonder tegendruk. Sommige fabrikanten durven er een druk bij te zetten die rond de 0,1 bar zit.
In de praktijk zal het minder zijn, mede omdat de M4.15 zelfontluchtend is en er een restrictie achter de brandstofpomp zal zitten om overdruk bij de brandstofpomp te houden i.c.m. doorstroming naar de retour.
Verder vindt ik het persoonlijk een van de betere elektrische pompjes (pas wel op met olie peilen dat je het stekkertje niet per ongeluk lostrekt, dat zit daar allemaal een beetje ongelukkig).

Algemeen:
De flow is afhankelijk van de meestal vrij flauwe opvoerpomp, het leidingnet (weerstand), de filters (weerstand) en eventuele in de motor aangebrachte restricties.
In dit geval geldt: Meten is weten.

Er zijn bepaalde motoren zoals o.a. (Vetus) Deutz die met een betrekkelijk forse (verdringer)pomp werken en zelfs zoveel rondpompen dat de in- en uitgaande aansluitingen op de tank een bepaalde minimumafstand van elkaar moeten hebben omdat de retour door alle wervelingen schuim kan produceren wat de aanvoer natuurlijk niet mag opzuigen.
Maar weet wel dat iedere pomp in de zuigleiding in een theoretisch(!) verliesvrije omgeving maximaal 1 bar onderdruk kan maken (=100% vacuüm). In de praktijk wordt dat lang niet gehaald.
Dus de weerstand van filters die zich in een zuigleiding bevinden is van relatief grote invloed op de algehele flow in het systeem.

Stentor,
Zoals eerder gemeld is een Separ of Racor beter dan CAV, Lucas en Delphi.

Er bestaan alternatieven voor industriele toepassingen die een stuk goedkoper zijn, maar die kom je niet in de winkel tegen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor Rob Art » 13 Feb 2012, 19:55

vuuren1 schreef: (pas wel op met olie peilen dat je het stekkertje niet per ongeluk lostrekt, dat zit daar allemaal een beetje ongelukkig).

Klopt, dat was ook het eerste wat ik heb veranderd.
Ik vind zo en zo dat de e-installatie rond het blok er een beetje warrig uit ziet. `T is in ieder geval heel wat anders dan de e-installatie op een M.A.K.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 14 Feb 2012, 00:31

Even off-topic verder omdat het mogelijk leerzaam kan zijn voor anderen:

De peilstok zit op een duistere plaats en er hangt een lus vlakbij van de voeding van de opvoerpomp met zo'n rond stekertje wat er gemakkelijk uitfloept.
Bij bijna iedereen gebeurt dit een keer..

In 2001 had ik een paar nieuwe motoren waarvan de startmotor niet werkte bij koud weer en wat langere stilstand.
De tussenkabel naar het motorpaneel was langer dan standaard, maar in het schema staat een stuurstroomrelais voor de startmotor-bendix ingetekend.
Na even -met de kont omhoog- was er helemaal geen hulprelais aanwezig...
De leverancier gebeld en dat werd toegegeven en opgelost.
Van diverse andere werven hoorde ik dat ze zich blind hadden gezocht naar de oorzaak (omdat ze niet weten waar te zoeken...), maar dan ben ik van mening dat een fabrikant ZELF met de hun bekende oplossing moet komen.

Net zoals met te zwakke boegschroefrelais die het dan wel en dan niet deden.
Moest ik ook eerst zelf achter komen door proeven te nemen met er direct spanning op te zetten (toen dacht ik aanvankelijk ook dat het aan de lange stuurstroomkabel lag).

En ook de 250A stripzekering die er bij 55 kgf boegschroeven binnen no-time tripten.
Kwam ik op een steiger een monteur tegen met zo'n motor onder zijn arm..
Vraag 1: Waar ga je met die motor heen, vliegt de zekering er toevallig alsmaar uit?
Dat bleek zo te zijn.

Verder heb ik keerkoppelingen gezien die van de motor los waren gekomen en demperplaten die uiteen spetteren.
En zo kan ik nog wel even doorgaan (over verschillende leveranciers van watersport speelgoed).
Het lijkt er op dat fabrikanten en leveranciers steeds weer zoeken naar andere en goedkopere producten en dat dat wel eens mis gaat.
Als de producten waarmee je goede ervaringen hebt ineens elders worden gefabriceerd, eender lijken en hetzelfde typenummer hebben kan je soms flink teleurgesteld worden.

O.a. MAK is een degelijk merk, maar ook in die branche gaan er dingen mis die niet aan de grote klok worden gehangen.
Het zal moeizaam strijden zijn in de overheersende Wärtsila markt (die ook niet volmaakt zal zijn).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten