door vuuren1 » 07 Feb 2012, 23:04
Cees,
Dat Separ filmpje is volledig gemanipuleerd door de doorstroomsnelheid optimaal aan te passen zodat het afscheiden van water er geweldig uitziet.
Onze opvoerpompjes hebben een veel, maar dan ook véél kleinere opbrengst (ook nog wisselend!).
Een -echte- purifier is een actieve centrifuge met een constante flow, een constant toerental en een bij de soort brandstof passend gemonteerde -soortelijke massa ring-.
(er worden er verschillende meegeleverd en de WTK moet de juiste ring voor de gebruikte brandstof kiezen, dat luistert vrij nauw)
Dit alles om het scheidingsvlak tussen olie en water en de afvoer van beiden vloeistoffen gecontroleerd plaats te kunnen laten vinden.
Die vaste gegevens zijn in de simpele natuurkunde helder, de Toverfilters voor jachten voldoen daar helemaal niet aan.
De Separ schijnt eerst te centrifugeren (...) en dan de vloeistof het filterelement te laten passeren.
De centrifuge is voornamelijk voor eventueel water en het filterelement moet de andere troep vasthouden.
Ik geloof niet in passieve -centrifuge- filters, dat kan universeel niet werken.
Weinig doorstroming zoals op onze relatief kleine jachtjes?
Neem een flinke Racor duplex-unit en je hebt voldoende ruimte voor vuil, het eventuele water heeft in die grotere ruimte meer tijd en gelegenheid om te bezinken én je kunt omschakelen naar een volledig verse unit.
Als iemand handig is met koppelingen, kraantjes en leidinkjes kan je dit principe namaken met goedkopere onderdelen.
Ik ben zelf niet echt onhandig, maar ik heb gewoon een Racor duplex unit aan boord..
Groet, Hans van Vuuren