vuuren1 schreef:Dat Separ filmpje is volledig gemanipuleerd door de doorstroomsnelheid optimaal aan te passen zodat het afscheiden van water er geweldig uitziet.
Onze opvoerpompjes hebben een veel, maar dan ook véél kleinere opbrengst (ook nog wisselend!)....................................................... De Separ schijnt eerst te centrifugeren (...) en dan de vloeistof het filterelement te laten passeren.
De centrifuge is voornamelijk voor eventueel water en het filterelement moet de andere troep vasthouden.
Ik geloof niet in passieve -centrifuge- filters, dat kan universeel niet werken.
Weinig doorstroming zoals op onze relatief kleine jachtjes?
Sorry Hans, maar daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb afgelopen (natte) zomer op de IJssel gevaren, lekker hobbelig tochtje, eind van de dag zoals altijd even een motor/filter ronde. Het Separ 2000 filter bleek voor 70% vol met water te zitten en 20% sludge, natuurlijk mijn brandstof fijnfilter gecontroleerd resultaat 0% water. Het fijnfilter van de Separ was ook niet noemenswaardig vuil. Mijn conclusie de Separ heeft 100% zijn werk gedaan en denk ik ook mijn vakantie gered. Als ik mijn standaard Caf filter (is nu voor de Webasto) had gehad had het denk ik anders afgelopen. Het water was overigens pas na 3 vaardagen uit de tank verdwenen. Daarna geen druppel water meer in het filter gehad.
De oorzaak van al het water in de brandstoftank was een lekke kering in de brandstoftankdop. Heb ik toen meteen vervangen en daarna Grotamar gaan gebruiken (ook ivm de sludge). Ook is deze winter een mangat in de tank gemaakt voor inspectie (de tank was overigens aardig schoon).
Een "Westfalia" seperator aan boord van een zeeschip haalt natuurlijk veel uit de brandstof, maar ik heb het levende bewijs dat een Separ 2000 wel degelijk zijn werk kan doen met een zeer lage flow.
Ik zal eens kijken of ik nog foto's kan vinden.