boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 06 Feb 2012, 12:43

conform "richtlijnen van vetus", zou een boord tot boordtijd van een electrohydraulische pomp op de stuurinstallatie pakweg 12 seconden mogen zijn.
ik vraag mij af of een te korte boord tot boordtijd niet nerveus stuurgedrag veroorzaakt.

ik wil een vetus ehp installeren om buiten te kunnen sturen, corrigeren etc .. manouvreren wil ik gewoon op het stuurwiel.
als ik reken kom ik met een vetus ehp b op 22 seconden boord tot boordtijd, heeft iemand ervaring of dit mischien toch te lang is ??
de te bedienen cilinder is type 125 (253cc).
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 13:01

Pagina 208 van de Vetus gids:
In geval van toepassing van een afstandsbesturing, hetzij met zwenkschakelaar, hetzij "follow-up" besturing, adviseren wij een boord tot boord tijd van tussen 7 en 11 seconden.
Dan staan er ook nog een paar reken voorbeelden bij dus moeilijk kan het dan niet zijn om de juiste pomp bij de genoemde cilinder te kiezen.

Ik kan bij mij aan boord nu niet even de boord tot boord tijd meten want alles ligt vast gevroren.
Heb er eigenlijk ook nooit op gelet maar 22 sec. lijkt me inderdaad wat lang.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 06 Feb 2012, 14:07

Dat het in de catalogus staat heb ik ook gezien, echter het ene schip is het andere niet qua reactie op het roermoment en mijn kottertje reageert heel vlot.
Ik vraag dan ook bewust inderdaad om praktijkervaring met deze in de catalogus vermeldde richtlijn....... vandaar.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 14:35

sogna mi schreef:het ene schip is het andere niet

7 tot 11 sec. is de richtlijn en jij zit met 22 sec. al op een verdubbeling en dat is dan traag als jouw kottertje zo snel reageert.
Ben je drie keer rond voordat je roer over het andere boord staat.
Maar ik denk dat je met een kleine pomp inderdaad ook hele kleine correcties kan uitvoeren en dat is meer jouw gedachte denk ik.
Iets proportioneels of follow up systeem is dan mooier.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 06 Feb 2012, 15:07

dat is inderdaad precies wat ik bedoel, gewoon kleine correcties uitvoeren ... op langere tochten a la randmeren... ijsselmeer . Mischien langzaam varend op een niet te drukke vecht of de lange kanalen van de polders.

manouvreren op de kleine ruimte / sluizen lijkt mij meer voor het stuurwiel.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 15:22

Als je niet plotsklaps hoeft uit te wijken is zo'n kleine pomp misschien wel een optie maar als de boot erg zoekerig is op een koers dan blijf je wel corrigeren.

Ik gebruik mijn systeem ook op een dergelijke manier maar heb er ook tijdens het manoeuvreren gemak van want ik hoef niet met het stuurrad 5x rond als ik naar het andere boord wil maar doe dat met de joystick op het dashboard.
Buiten maak ik gebruik van een eenvoudige draadloze afstandsbediening en dat werkt ook leuk.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 06 Feb 2012, 18:25

Ik heb nou eenmaal die zwaar overbemeten stuurcilinder, de mtc 125 en de stuurpomp lijkt mij best een leuke en bruikbare gatged.
Als ik een snel reagerend systeem zou willen op deze relatief grote cilinder dan verval ik in een enorm duur stuurpompsysteem hetgeen ik overdreven vind gezien ik denk dat ik het alleen gebruik zoals ik heb omschreven.

De vetus pompen kosten momenteel pakweg 400.- euro
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 19:24

Ik weet niet welk type pomp je van plan bent aan te kopen maar bij bepaalde types heb je ook een Vetus-aansluitsetje (speciale nippeltjes) en die zijn niet goedkoop.

Succes,
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Feb 2012, 19:27

Zal me er verder niet mee bemoeien, ouwehoeren is troef.
Zaken als dodeband in combinatie met snelheid en nauwkeurigheid vergeten we maar even. Warneer we kunnen volstaan met een puls besturing en warneer we een feedback daarop nodig hebben doet ook niets ter zaken.
Verlaagde benadering snelheid wordt zeker te ingewikkeld ?
Mijnheer de Vos zal er geen plaatje bij zetten, ben bang dat het voor jouw niet duidelijk genoeg is.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 22:40

Wolf1 schreef:Zal me er verder niet mee bemoeien

Doe dat dan ook niet want dat is slecht voor je gemoedsrust.
Neem nou maar je pilletjes dan komt het allemaal goed.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten