boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 01:49

sogna mi schreef:conform "richtlijnen van vetus", zou een boord tot boordtijd van een electrohydraulische pomp op de stuurinstallatie pakweg 12 seconden mogen zijn.
ik vraag mij af of een te korte boord tot boordtijd niet nerveus stuurgedrag veroorzaakt.

ik wil een vetus ehp installeren om buiten te kunnen sturen, corrigeren etc .. manouvreren wil ik gewoon op het stuurwiel.
als ik reken kom ik met een vetus ehp b op 22 seconden boord tot boordtijd, heeft iemand ervaring of dit mischien toch te lang is ??
de te bedienen cilinder is type 125 (253cc).


De EHP van Vetus is de meest goedkope standaard oplossing om elektrisch hydraulisch te sturen.
De EHP is slechts alleen de pomp die te combineren is met een simpele joystick tot en met een volledig automatische besturing.
In de basis dus goedkoop, maar uit te breiden met allerlei geavanceerde zaken.
In de volledig automatische uitvoering met stuurautomaat werkt het naar behoren, ook met GPS.
Met alleen een joystick is het even leren/wennen en dan vaar je er ook lekker mee rond (ook op smalle wateren).
Even snel alles doen kan je vergeten. De bewegingen zijn immers gebonden aan tijd.
Veel duurdere systemen gaan daar mooier mee om..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 07 Feb 2012, 16:39

ehhh , we hadden het over de ehp..... maar ik ben er definitief uit...... ik maak een tweede stuurstand, heb geen trek in een zeeperd van een expiriment.... heb er geen goed gevoel bij.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 07 Feb 2012, 16:40

Met stuurwiel bedoel ik.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 21:32

sogna mi schreef:ehhh , we hadden het over de ehp..... maar ik ben er definitief uit...... ik maak een tweede stuurstand, heb geen trek in een zeeperd van een expiriment.... heb er geen goed gevoel bij.


Ja ik had het ook over de EHP.
Daar kan je in de basis twee bedieningen aan koppelen:
- De tijdafhankelijke joystick
- De wegafhankelijke follow-up bediening.
De laatste is de mooiste (en de duurste) die hendel zet je op de positie waar je het roer wilt hebben en hij loopt er heen, de terugmelder (Rudder Feedback Unit) laat de boel stoppen als het roer in de gewenste positie staat.

Hoe lang dat duurt hangt af van de pompcapaciteit en de toegepaste stuurcilinder (de inhoud).
-Geen goed gevoel- snap ik niet, het werkt uitstekend als je de juiste keuze in de componenten maakt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 07 Feb 2012, 21:55

Ik weet het Hans , jij had het steeds wel over de ehp... 2 anderen even niet.

De ehp in die ik in gedachten had (ehp b) is te klein , ik zou type c moeten hebben...... en die is niet in de vetusoutlet.
Daar komt bij dat inderdaad de duurste standafhankelijke toepassing inderdaad de mooiste lijkt, en dan is het behoorlijk duurder dan een extra stuurwiel en pomp.

Ik kan zelf een leuke rvs stand maken en dan heb ik gewoon een volwaardige conventionele buitenbediening, deze neemt in mijn geval slechts weinig meer ruimte in dan een joystickstand.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 22:25

Wat kost het A-type in de uitlaatwinkel? Normale prijs is 719,- incl.

Ik heb nog 2x BPSE2 drukknoppanelen op de plank liggen (die hebben een kleine tijdvertraging ingebouwd voor boegschroeven).
I.c.m. een C type EHP kan e.e.a. mogelijk qua prijs interessant voor je worden (mag ook per stuk weg).
De bedieningspanelen zijn ooit verkeerd besteld/geleverd geweest.

Als je een boegschroef hebt heb je wellicht ook iets aan een tweede BPSE2 op de tweede stuurstand.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 07 Feb 2012, 22:44

Hans, het is in de vetusoutlet erg goedkoop vandaar www.vetusoutlet.nl 399.- eu voor ehp type a en b ...

Ik ben niet iemand die altijd het onderste uit de kan wil maar 399.- is onrealistisch weinig, best een buitenkans ... echter geen c type wat ik nodig heb voor de mtc 125.

Ik heb nog een 3010r liggen dus het wordt een ander soort klus.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor reijmerink » 07 Feb 2012, 22:52

off topic @ wolf1...nou je hier ineens tussen beiden komt....mag ik je nog herinneren aan je belofte twee digitale thermometers te leveren waar ik ondanks pm,s en emails nooit meer wat van hoor.......grtn reijmerink

Reijmerink:
Dit past hier niet, als je Wolf1 iets persoonlijks wilt melden is een PM de juiste weg.
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 23:18

sogna mi schreef:Hans, het is in de vetusoutlet erg goedkoop vandaar http://www.vetusoutlet.nl 399.- eu voor ehp type a en b ...

Ik ben niet iemand die altijd het onderste uit de kan wil maar 399.- is onrealistisch weinig, best een buitenkans ... echter geen c type wat ik nodig heb voor de mtc 125.

Ik heb nog een 3010r liggen dus het wordt een ander soort klus.


Dat is zeker weinig geld.
Overigens merkwaardig, mogelijk is het een type met enige tekortkomingen..
(Ook dit merk heeft wel eens een zwak schakeltje in de producten)

Kijk wel even hoeveel stuuromwentelingen je met een 3010 i.c.m. een mtc 125 moet maken.
(Ik neem aan dat je beide pompen met terugslagkleppen zijn uitgevoerd?)

Even nagekeken: 8,5 omwentelingen! Daar wordt je niet vrolijk van.
Ik vaar nu zelf met 6 omwentelingen en dat is eigenlijk al niet comfortabel bij manoeuvreren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 07 Feb 2012, 23:47

Ik vaar nu ook met 6 omw, de mtc 125 met een pomp 4210 met klep.

Op een 50 cm stuurwieltje vind ik dit nog best direct, en op zich niet superlichtvoetig gaand (10mm en dunne olie).
Ik kan niet groter binnen dan 50 cm , en wil deze dan veranderen naar de 8 omw . Ik kan dan op de 4210 een 60cm stuurwiel zetten..... buiten heb ik wel alle ruimte vandaar.
Dan zit er inderdaad wel een verschil in de bediening binnen en buiten.

Ik vind meer omwentelingen niet storend, ik heb op mn vorige boot ( stevenvlet 770, hij staat nog op de site van overwijk verkocht in 2008) een te direct systeem samengesteld. Ik meet 4,5 omw en dat vond ik wel erg direct .
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten