boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor fox4you » 08 Feb 2012, 13:10

Als je een extra stuurpomp al in huis hebt en de montage buiten eenvoudig te realiseren is kan ik me voorstellen dat je afziet van het "experiment".
Gezien de zeer lage prijs van een EHP B op dit moment en de eenvoudige eisen die je aan het systeem stelt zou ik het nog een keer in overweging nemen.
sogna mi schreef:dat is inderdaad precies wat ik bedoel, gewoon kleine correcties uitvoeren ... op langere tochten a la randmeren... ijsselmeer . Mischien langzaam varend op een niet te drukke vecht of de lange kanalen van de polders.
manouvreren op de kleine ruimte / sluizen lijkt mij meer voor het stuurwiel.

Je kunt een aardige inschatting maken aan de hand van de stuurcorrecties die je met je huidige stuursysteem op dergelijke trajecten maakt.
Uitgaande van het feit dat je schip goed op koers blijft en je stuurcorrecties een kwartslag (stuurrad) of minder zijn dan kun je berekenen hoeveel tijd de EHP B nodig heeft om die correctie uit te voeren.
Bij een maximale correctie (kwartslag van de 4210) heeft de EHP B pomp nog geen seconde nodig om dezelfde hoeveelheid olie te verplaatsen.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 09 Feb 2012, 10:40

Het word nog anders, ik ben het toch met hans eens dat 8 slagen wel erg veel is.... heb mn 3010 geruild voor een overjarige ob35 die heeft dezelfde capaciteit als de 4210. Het wordt dus 6 slagen op het stuurwiel.... als een ehp c ooit voordelig voorbij komt kan ik die altijd nog bijplaatsen.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor fox4you » 09 Feb 2012, 11:43

6 omwentelingen is nog steeds veel aan je stuurrad draaien, vooral als die klein is.
Een groter (zwaarder) stuurrad zal enigzins als vliegwiel werken en lekker rond gaan.

De EHP is voor jou ook maar een gadget dus zou ik het zeker doen zoals je van plan bent.
Maar als je ooit een EHP in je systeem opneemt dan wil je daarna nooit meer zonder.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor vuuren1 » 09 Feb 2012, 23:35

4.5 omwentelingen met hydrauliek is prettig, 6 omw. wordt harder werken en meer bewegen (goed voor de conditie..).
(Diameter stuurwiel 50- 65 cm)
Als het stuurwiel klein is dan resulteren meer omwentelingen in minder bedienings-bewegingen en is het niet nadelig.
De omtreksnelheid en het koppel worden dan lager.

Zelf heb ik aan een spaak van het stuurwiel een knop gemaakt (net zoiets als je bij heftrucks ook tegen komt) om snel van boord naar boord te kunnen draaien.
Die zit op een radius van ca. 20-25 cm vanaf de as.

Ik moet dan ook -harder werken- dan iemand met een gewoon roer omdat er een stuurbare straalbuis onder de boot zit waarbij de boot in de achteruit stand ook precies de stand van de buis volgt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor sogna mi » 10 Feb 2012, 08:47

Ik denk dat dat een goed idee is Hans, zo een stuurknop/pen is inderdaad een mooi hulpmiddel om snel te sturen.
Ik neem dat idee over.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor pascall » 16 Feb 2012, 23:16

Ter informatie, wat de topic titel betreft, Ik heb een wegafhankelijk stuurwerk met een boord aan boord tijd van 7 seconde.
Voor het manoeuvreren is dat wel de max, hoe sneller hoe beter.
Dit systeem is tevens mijn hooft besturing, voor nood heb ik op mijn buiten stuurstand een hand pomp, en als die de geest geeft, is er altijd nog een helmstok binnen handbereik.
Persoonlijk zou ik nooit meer zonder wegafhankelijk stuurwerk willen varen, het vaart gewoon super, nou ja, kijk maar in de beroepsvaart.
Het systeem moet wel goed in balans zijn, waar ook wel weer een prijskaartje aan hangt.
Alles hangt of staat wat je er mee wilt doen, bv, om met een autopiloot te varen heb je niet veel pomp capaciteit nodig.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor Wolf1 » 17 Feb 2012, 00:50

Je enthousiasme over weg afhankelijke besturing kan ik me wel voorstellen, de 7 sec van boord naar boord niet, vraagt een hele grote dode band of proportionele stuurschuif die bij benadering de snelheid aanpast.
Het eerste stuurt niet prettig het tweede maakt het tegelijk heel veel duurder.
Afhankelijk van de grote van de stuurmachine en de daarbij horende flow zit ik doorgaans op 12 sec of meer.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: boord tot boord tijd electrohydraulische besturing.

Berichtdoor pascall » 17 Feb 2012, 01:24

Een proportionele stuurschuif is in mijn systeem niet aan de orde, wel een proportionele electronics eind regelaar, voor de omkeerbare elektrische hydrauliek pomp.
En inderdaad, je betaalt wat meer, maar je heb ook wat.
Wat een zenuwachtig stuurwerk betreft, geen last van.
Dan heb ik er ook nog een Bekker roer onder zitten, wat de uitslag verdubbelt, dus ook het fenomeen zenuwachtig zou vergroten, hier is echter geen spraken van!
7 seconde lijkt snel, maar voor te manoeuvreren kan het een eeuwigheid zijn.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten