Het fenomeen homokineet wordt duur verkocht maar is niet ideaal in de huidige vorm.
Het harde schakelen door de metalen overbrenging kán inderdaad lastig zijn.
Met bijna alle mechanische keerkoppelingen is het bij een grotere reductie dan 2:1 (en een wat grotere schroefdiameter) een ramp.
(Overigens ook een -beetje- ramp met een Hydraulische TM-345)
Wij zijn er mee gestopt en in de eerste proef met eenzelfde boot, dezelfde motor, dezelfde motorfundatie de grote uitvoering van Uniflex (Vetus = Centa) gemonteerd ipv een homokineet.
Om de proef nog wat kracht bij te zetten is de Yanmar motor in dit geval uitgevoerd met een mechanische(!) keerkoppeling en een 22 inch schroef.
(geen stuwdruklager aangebracht, watergesmeerde schroefas met zwevend binnenlager toegepast)
Resultaat:
- Geen trillingen
- De mechanische Yanmar keerkoppeling schakelt voorbeeldig
- Het is goedkoper
- Er was in dit geval meer ruimte voor een betere waterlock naast de as
Een Dutch Tender voor de Provincie Zuid Holland is bijna identiek uitgevoerd met (omdat het een beroepsvaartuig is) een Bullflex en een hydraulische ZF keerkoppeling.
Een combi van twee Bullflexen en een stuwlager bestaat al heel lang maar zie je weinig omdat het behoorlijk kostbaar is.
Zo'n systeen heeft mijn voorkeur, maar nodig is het zeker niet (als aan alle andere installatievoorwaarden is voldaan!). Anders kan het gewoon simpeler en goedkoper.
Homokineet aandrijving:
- Oude uitvoeringen verliezen of verloren vet
- Nieuwere niet, maar worden slecht gesmeerd. Meermaal meegemaakt: Overmatige slijtage binnen 700 uur.
- Torsietrillingen worden niet gedempt (bij jachten wordt daar geen berekening van gemaakt = erg kostbaar) Meegemaakt: doormidden gebroken homokineet (ca. 700 uur)
- Het Inschakelkoppel wordt niet gedempt (KK schakelt met een forse knal). Meegemaakt: losgelopen flenzen, demperplaat in stukken, keerkoppelingbouten losgelopen.
- Tegen alle regels in: We zetten de bestaande versies in lijn, dan gaat het tot nu toe goed
- Beroepsdeformatie: ik heb een reserve as aan boord..
@Sigdock,
Een dieselmotor -koud- opstellen (= zonder trillingdempers) is vergelijkbaar met naar de Ford dealer stappen en vragen om een T-Ford.
Je komt ze nog tegen, zeilscheepjes met een Sabb dieseltje.
Dat -leuk- vinden is iets anders dan zoeken naar een aandrijving met een optimaal comfort.
Voor liefhebbers van echt gedegen adviezen (zoals fox
):
Wolf is een harde leermeester maar heeft een enorme hoeveelheid aan expertise in huis.
Zoveel dat hij vaak fors uit de hoek komt als iemand ook maar 2 letters aan onzin probeert te verkopen.
Soms valt het niet mee om het -minder leuke deel- over te slaan maar de techniek klopt (bijna) altijd vlekkeloos.
Wolf is mijn grootste -concurrent- op een forum als het op vakkennis aan komt, maar ik waardeer zijn aanwezigheid in het belang van het forum (en ik leer ook van hem!).
Face to face een erg vriendelijke man, maar over technische feiten en/of technische onzin hard en duidelijk.
Wel jammer dat hij het niet eerst tot tien telt, ik heb dat ook moeten leren en ben er ook vaak genoeg op aangesproken.