A-FLEX koppeling allpa

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 06 Feb 2012, 23:23

Wolf1,
Je kan niet verwachten dat we alles uitbouwen en verzetten zodat we onze as zo lang kunnen maken dat die alles kan opvangen .
De vraag is dat zoiets zen ding doet of niet .ervaringen zijn welkom . Doet het ding het gene ze zeggen ,dat is de vraag .
Er zijn toch wel wat merken die er zich mee bezighouden dus het zal wel een verbetering zijn .Systeem cardan bestaat al wel wat jaren of niet ?
Toen was alles groot en zwaar uitgevoerd en nu maken ze dit veel lichter en fijner afgewerkt .
De totale lengte van de aandrijving is met de jaren ook wel wat korter geworden met veranderingen tot gevolg . Verbetering laat ik in het midden .Dat lees ik hier .
Het mag niet uitdraaien op "kat en muis spel "tussen lezers aub ( dit wou ik nog even meegeven )
Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 06 Feb 2012, 23:41

Het fenomeen homokineet wordt duur verkocht maar is niet ideaal in de huidige vorm.
Het harde schakelen door de metalen overbrenging kán inderdaad lastig zijn.
Met bijna alle mechanische keerkoppelingen is het bij een grotere reductie dan 2:1 (en een wat grotere schroefdiameter) een ramp.
(Overigens ook een -beetje- ramp met een Hydraulische TM-345)

Wij zijn er mee gestopt en in de eerste proef met eenzelfde boot, dezelfde motor, dezelfde motorfundatie de grote uitvoering van Uniflex (Vetus = Centa) gemonteerd ipv een homokineet.
Om de proef nog wat kracht bij te zetten is de Yanmar motor in dit geval uitgevoerd met een mechanische(!) keerkoppeling en een 22 inch schroef.
(geen stuwdruklager aangebracht, watergesmeerde schroefas met zwevend binnenlager toegepast)

Resultaat:
- Geen trillingen
- De mechanische Yanmar keerkoppeling schakelt voorbeeldig
- Het is goedkoper
- Er was in dit geval meer ruimte voor een betere waterlock naast de as
Een Dutch Tender voor de Provincie Zuid Holland is bijna identiek uitgevoerd met (omdat het een beroepsvaartuig is) een Bullflex en een hydraulische ZF keerkoppeling.

Een combi van twee Bullflexen en een stuwlager bestaat al heel lang maar zie je weinig omdat het behoorlijk kostbaar is.
Zo'n systeen heeft mijn voorkeur, maar nodig is het zeker niet (als aan alle andere installatievoorwaarden is voldaan!). Anders kan het gewoon simpeler en goedkoper.

Homokineet aandrijving:
- Oude uitvoeringen verliezen of verloren vet
- Nieuwere niet, maar worden slecht gesmeerd. Meermaal meegemaakt: Overmatige slijtage binnen 700 uur.
- Torsietrillingen worden niet gedempt (bij jachten wordt daar geen berekening van gemaakt = erg kostbaar) Meegemaakt: doormidden gebroken homokineet (ca. 700 uur)
- Het Inschakelkoppel wordt niet gedempt (KK schakelt met een forse knal). Meegemaakt: losgelopen flenzen, demperplaat in stukken, keerkoppelingbouten losgelopen.
- Tegen alle regels in: We zetten de bestaande versies in lijn, dan gaat het tot nu toe goed
- Beroepsdeformatie: ik heb een reserve as aan boord..

@Sigdock,
Een dieselmotor -koud- opstellen (= zonder trillingdempers) is vergelijkbaar met naar de Ford dealer stappen en vragen om een T-Ford.
Je komt ze nog tegen, zeilscheepjes met een Sabb dieseltje.
Dat -leuk- vinden is iets anders dan zoeken naar een aandrijving met een optimaal comfort.


Voor liefhebbers van echt gedegen adviezen (zoals fox ;) ):
Wolf is een harde leermeester maar heeft een enorme hoeveelheid aan expertise in huis.
Zoveel dat hij vaak fors uit de hoek komt als iemand ook maar 2 letters aan onzin probeert te verkopen.
Soms valt het niet mee om het -minder leuke deel- over te slaan maar de techniek klopt (bijna) altijd vlekkeloos.
Wolf is mijn grootste -concurrent- op een forum als het op vakkennis aan komt, maar ik waardeer zijn aanwezigheid in het belang van het forum (en ik leer ook van hem!).
Face to face een erg vriendelijke man, maar over technische feiten en/of technische onzin hard en duidelijk.
Wel jammer dat hij het niet eerst tot tien telt, ik heb dat ook moeten leren en ben er ook vaak genoeg op aangesproken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor henkvd » 07 Feb 2012, 02:00

Moderator edit: alle off topic berichten verplaatst naar de rubriek prullenbak
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 07 Feb 2012, 09:09

MARC33 schreef:Wolf1,
Je kan niet verwachten dat we alles uitbouwen en verzetten zodat we onze as zo lang kunnen maken dat die alles kan opvangen .
De vraag is dat zoiets zen ding doet of niet .ervaringen zijn welkom . Doet het ding het gene ze zeggen ,dat is de vraag .
Er zijn toch wel wat merken die er zich mee bezighouden dus het zal wel een verbetering zijn .Systeem cardan bestaat al wel wat jaren of niet ?
Toen was alles groot en zwaar uitgevoerd en nu maken ze dit veel lichter en fijner afgewerkt .
De totale lengte van de aandrijving is met de jaren ook wel wat korter geworden met veranderingen tot gevolg . Verbetering laat ik in het midden .Dat lees ik hier .
Mvg
M
Aan de totale lengte is in principe niets veranderd, geloof ook niet dat ik je voorgehouden heb ga alles maar slopen en doe het zo als ik gezegd heb !
Heb enkel aangegeven hoe het had gemoeten, met deze wetenschap had je eens kunnen bekijken wat mogelijk is om zoveel mogelijk hier naar toe te werken.
Is niets mogelijk (of te kostbaar) heb ik de oplossing met de 2 flexibele koppelingen aangegeven, is altijd nog vele malen beter als jullie favoriete homodinges geval.
Maar voor de zoveelste keer het interesseert me geen bal wat je er mee doet, en als je vind dat het anders moet, leef je uit, ik vaar toch wel, en als je het niet erg vind kies voor een lekker wijf in plaats van een of andere homo !
Wie is eigenlijk We ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1846
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 07 Feb 2012, 09:47

vuuren1 schreef: Wolf is mijn grootste -concurrent- op dit forum Wel jammer dat hij het niet eerst tot tien telt,
Als ik niet tot 10 kan tellen, kan ik toch ook geen concurrent voor je zijn !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1846
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 07 Feb 2012, 10:01

Ja Wolf1

Zoals anderen( ?) het ook al aangeven komt het over dat alle andere ( we ) verkeerd bezig zijn .
Om het systeem met dubbele flexibele rubbers te plaatsen heb je ook wel wat lengte/plaats nodig .
Heb je van zo een systeem een foto dat je kan laten zien aub ?
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 21:08

Hier de dubbele flexibele uitvoering: http://www.centa.info/?show=products&c=nl&nr=122
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 07 Feb 2012, 23:34

Hans ,
hier gebruiken ze nog altijd een stuwdruk lager . volgens mij spreekt wolf1 over zoiets zonder extra lager want hij spreekt over een bepaalde lengte van de schroefas .Foto van Wolf1 zou veel verklaren .Dintra heeft zoiets met een tussenbus met 2 flensen en 2 x R&D schijven die je ( eventueel)kan vervangen door 2 flexibele schijven

M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 08 Feb 2012, 17:42

MARC33 schreef:Heb je van zo een systeem een foto dat je kan laten zien aub ?

AfbeeldingMarc, Omdat je het zo lief vraagt, je bent inderdaad verkeert bezig, motor gewoon in line met een Centa AGM om de beweging van de motor op rubbers op te vangen, is een goede oplossing. En heeft niet meer ruimte nodig dan een homokneet
Neem aan dat je nu zelf inziet dat dit wel allemaal extra en dus onnodige kosten zijn die niet nodig waren als de scheepsbouwer zijn werk gewoon goed gedaan had.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1846
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 08 Feb 2012, 20:36

Hoi Wolf1
Ik had niet gedacht dat je een foto ging opsturen .( uit een boekje)
Bedankt MAAR ,het systeem ( gekend)is het zelfde als een python ( gekend),alle 2 MET stuwdruklager dat je moet vastmaken aan het casco zodat alle kracht op het stuwdruklager komt.verschil dat rubbers de cardan vervangen
In eerdere ( vorig forum) topics had ik de indruk dat je systemen had ZONDER dat stuwdruklager .Hier speelt de lengte van de schroefas niet echt een rol !!

Met welk systeem vaar je zelf ? heb je daar een foto van ? ( dat boeit me)
Dit komt ook uit een boekje en hier zal de verkoper zijn systeem uiteraard aanprijzen .
Is ook niet aan de hand van de praktijk bewezen . Hier kan de rubber scheuren gelijk bij de cardan de billen kunnen kraken . Bewijs ??

Niet goed bezig zijn zou ik zo direct niet zeggen .Ik heb de bestaande installatie niet gemaakt. (reeds medegedeeld)
Het is NIET dat wanneer het niet goed gemaakt geweest is dat je het goed KAN maken !!

M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten