A-FLEX koppeling allpa

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 09 Feb 2012, 00:35

Marc,

Een aandrijving met een stuwdruklager is en blijft altijd het allerbeste uitgangspunt.
Alles wat zonder is, is inleveren.
Echter, met de juiste (optimale) combinatie van schip, motorfundatie, motordempers, het soort keerkoppeling. de flexibele koppeling, de reductie, de schroef en de vrije aslengte (hoe dan ook ingevuld) hoef je geen nadelige invloeden te ondervinden en ook geen verschillen in comfort en levensduur.

Maar welke jachtwerf heeft echt verstand in huis van scheepsvoortstuwing?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 09 Feb 2012, 09:23

Kan je denk wijze niet helemaal volgen ! De foto komt van het net, want de foto’s van de fabrikant zijn niet te kopiëren, geloof ook niet dat het er iets toe doet waar de foto vandaan komt.
De keuze de koppeling met of zonder stuwdruklager te gebruiken ligt geheel bij jou (maar ik kan geen reden bedenken, van waarom niet ! !) Je gedachtegang van wat maakt het uit een homokneed of een rubbertje is geheel onjuist.
Centaflex enkelvoudig zou normaal al achter je keerkoppeling moeten zitten om de onparigebeweging veroorzaakt door hak en schroef op te vangen.
De dubbele centaflex om de beweging van de motor op rubbers op te vangen. Vraagt ook geen afwijkende uitlijning waardoor een minimale beweging door de koppeling opgevangen dient te worden.
Het systeem heeft zichzelf ook al lang bewezen, gaat gewoon niet kapot zolang er geen boomstammen door de schroef gaan, en we niet met de schroef op de keien zitten. Maar nogmaals het maakt mij niets uit wat je doet, het is allemaal je eigenkeuze, ik kan je alleen adviseren naar eigen ervaring.
In mijn boot zit gewoon een enkele bullflex3250 met conisch aansluiting direct tegen de twindisc gebouwd, wil er best een keer een foto van maken maar dan moeten de vloerplaten er worden uit geschroefd.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor sogna mi » 09 Feb 2012, 11:33

iemand intresse om de agm van centa te zien draaien,(af)kijken mag altijd.. wachten tot half april en dan reisje naar Weesp.

ik heb er 2 draaien . 1 achter een nanni 5.250 met tmc 345a en 1 achter een lombardini focs 903 met een tmc 60

Beide draaien tot groooote tevredenheid

foto,s wil ik wel plaatsen maar dat kost even tijd
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 10 Feb 2012, 09:18

vuuren1 schreef:.Het is géén cardan maar een enkele homokineetkoppeling met een rubber tegengedeelte.
De mij bekende plaatjes (bij alle merken) zijn niet echt duidelijk in de uitleg en kan ik niet precies zien hoe de stuwdruk wordt opgevangen.
De stuwdruk loopt wel via de motordempers, dat is duidelijk. Met goede en juist gekozen dempers is dat geen probleem.

Is het even goed als een traditionele homokineet met apart stuwdruklager?
Dat wordt een apart verhaal.
Het lijkt mij geen verkeerd ding en beter dan een enkele flexibele koppeling.

Genoeg vrije lengte schroefas met een trillingsdemper tegen de keerkoppeling is de beste en goedkoopste oplossing. Vangt alle trillingen en bewegingen van motor en schroef op. (voor de vakman)

Met een homokneed kunnen we de hardlijn van de motor geheel evenwijdig verplaatsen t.o.v. de hardlijn van de schroefas, en is het niet evenwijdig maakt ook niets uit. (dus echt iets voor de knutselaar)

Een rubber koppeling in combinatie met een homokneed, vangt onparige bewegingen van de schroef op en kan een geringe uitlijnfout opvangen hoek van max. 3˚ (Voor de vakman die een rekenfoutje heeft gemaakt)

Twee rubber koppelingen in lijn, vangt alle trillingen en bewegingen van motor en schroef geheel op, duur maar wint ruimte (een goede oplossing als er geen ruimte voor oplossing 1 is)
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 10 Feb 2012, 21:38

Met een homokineet mis je een flexibele demping omdat de homokineet bestaat uit een uitsluitend metalen overbrenging (met allerlei mogelijk gevolgen).

Het blijkt ook dat rubber (én vooral dubbel rubber zoals bij de AGM) het in bepaalde gevallen zelfs met de (knallend inschakelende) mechanische keerkoppelingen goed doet.
(zie ook de reactie van sogna, beide motoren blinken toevallig niet uit in een eenparige loop en de keerkoppelingen knallen met een homokineet er achte zeker)
De kwalitiet en keuze van de demperplaat speelt hier eveneens een rol in, maar is minder zwaarwegend als de schroefaskoppeling juist is gekozen.
Bij een enkele flexibele aandrijfkoppeling is de vrije aslengte erg belangrijk om tot een juiste invulling te kunnen komen.

Ik ben het eens met de samenvatting van Wolf (nog los van de eventuele mogelijkheid om apart een stuwdruklager te monteren).
Verder kan je hele boeken over dit onderwerp schrijven, maar zijn slechts een paar mogelijkheden die van goed tot optimaal voldoen en dat is dan afhankelijk van het juist combineren en invullen van alle componenten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 11 Feb 2012, 00:00

Wolf1
de 3 laatste voorbeelden van de 4 is altijd een uitvoering MET stuwdruklager ??
laatste voorbeeld is het gene waarvan je de foto hebt van doorgestuurd ??

Ik lees hier nergens iets over de R&D schijven ( zelfs een uitvoering met een boordekop,tussen asje )Hier spreken ze niet een stuwdruklager
Zoiets gebruiken met flexibele schijven ipv R&D ??

M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 11 Feb 2012, 00:56

Marc33,
Als je het nu nog niet snapt wordt het kennelijk te moeilijk voor je.
Je leest niet goed of je snapt niet waar het over gaat.
Advies: Schakel een vakman in,

Los daarvan zijn je reacties zeer onsamenhangend en niet te begrijpen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 11 Feb 2012, 21:51

H ,

is het moeilijk om op de vraag te antwoorden ?
met of zonder druklager ?
eigenlijk is de vraag wat denk je van een A-KEX met enkele homokineet ?
uw antwoord was duidelijk . weinig ervaring . PUNT
Kan ik mee leven .
Als er iemand iets anders voorstelt vraag ik meer details .

sluit de boel maar af " als opgelost "

M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 11 Feb 2012, 22:56

Marc het is niet moeilijk op je vragen een antwoord te geven, het is veel moeilijker tot je door te dringen !
Op alle vragen die je nu weer stelt is in deze topic al een antwoord gegeven, het is alleen niet het antwoord dat je horen wilt, ik heb je hoogst persoonlijk zelf uitgelegd aan wat voor eisen je heb te voldoen om een schroefas installatie te bouwen met 1 goedkoop Dintra koppelingetje !
Wil je het toch anders, be mij guest, maar doe dan niet of ze je hier niet willen helpen.
En ik kan je alvast waarschuwen je wilt er niet aan omdat je het te duur vind.
Als je direct klaar bent, heb je 2 mogelijkheden, je vind het niet leuk meer omdat het niet naar je zin is ondanks al de moeite die je gedaan hebt en stopt er mee, of je bent door al het gepruts veel meer tijd en geld kwijt dan als je het in één keer goed gedaan had !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 11 Feb 2012, 23:06

MARC33 schreef:H ,

is het moeilijk om op de vraag te antwoorden ?
met of zonder druklager ?
eigenlijk is de vraag wat denk je van een A-KEX met enkele homokineet ?
uw antwoord was duidelijk . weinig ervaring . PUNT
Kan ik mee leven .
Als er iemand iets anders voorstelt vraag ik meer details .

sluit de boel maar af " als opgelost "

M


Marc, Wolf schreef in de laatste zin dat twee rubberen koppelingen trillingen en beweging van motor én schroef geheel opvangen, dus mét stuwdruklager.

De dubbele R&D boordeknoop is inderdaad zonder stuwdruklager.
Ik ken deze koppeling vanuit de documentatie maar heb er persoonlijk geen ervaring mee.
De demping bestaat niet uit rubber maar uit kunststof en zal een stuk stugger zijn.
Dat moet ook wel omdat de stuwdruk anders (met rubber schijven o.i.d.) de boel alle kanten op drukt, er is immers geen stuwdruklager.

Wolf, Heb jij ervaring met die boordeknoop van R&D Marine of wat is je mening er over?
Zelf lijkt mij een nadeel dat de radiale demping (inschakelklap en torsietrillingen) maar zeer matig of bijna niet aanwezig zal zijn bij deze stugge schijven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten