A-FLEX koppeling allpa

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 04 Feb 2012, 18:42

Er is een nieuwe koppeling ts schroefas en keerkoppeling op de markt . Heb ze zien liggen op de bootshow te Dusseldorf op de stand van Allpa benodigheden .
Zo een systeem is ook in andere merken leverbaar(duurder) . Is langs de ene kant een klembus voor de as en langs de andere kant een enkelvoudige cardan met flenskoppeling om tegen de flens van de koppeling te bevestigen . bij de klassieke stuwdruk lagers is een cardan geBruikt met langs beide kanten een homokineet koppeling tussen druklager en keerkoppeling .
Heeft iemand zo een enkelvoudige cardan verbinding in gebruik ?
Is dat even goed dan een kompleet kit met stuwdruk lager ?
Is een eenvoudige montage .
Het geheel hangt eigenlijk aan de flens van de keerkoppeling. Dan de keerkoppeling ( velvet ) zo een gewicht dragen ?
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 04 Feb 2012, 22:25

Het lager van een Velvet zal er geen last van hebben.
Verder denk ik dat deze vrij nieuwe unit nog weinig ervaringsdeskundigen kent.

Het is géén cardan maar een enkele homokineetkoppeling met een rubber tegengedeelte.
De mij bekende plaatjes (bij alle merken) zijn niet echt duidelijk in de uitleg en kan ik niet precies zien hoe de stuwdruk wordt opgevangen.
De stuwdruk loopt wel via de motordempers, dat is duidelijk. Met goede en juist gekozen dempers is dat geen probleem.

Is het even goed als een traditionele homokineet met apart stuwdruklager?
Dat wordt een apart verhaal.
Het lijkt mij geen verkeerd ding en beter dan een enkele flexibele koppeling.
De homokineet koppeling staat in-line en dat is volgens alle regels fout, maar ik heb er weinig moeite mee.
(is eveneens een heel apart verhaal..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 05 Feb 2012, 22:01

laatste zin is me onduidelijk .
de koppeling staat in-line ?je vind dit fout ?
je moet dit onder een hoek monteren . er wordt gepsroken van 8 °.
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 05 Feb 2012, 23:17

MARC33 schreef:laatste zin is me onduidelijk .
de koppeling staat in-line ?je vind dit fout ?
je moet dit onder een hoek monteren . er wordt gepsroken van 8 °.


Elders heb ik over dit onderwerp al tig verhalen geschreven, maar daar gaan we weer:
In alle boekjes staat geschreven dat een homokineet uit lijn moet worden gemonteerd omdat het smeervet in -beweging- moet blijven om de kogels en kogelbanen te smeren.
De heen en weer gaande beweging van de kogels in de kogelgroeven verdeelt het smeermiddel doordat de ca. 7 graden hoek voor voldoende beweging zorgt.
Dat klopt helemaal.

Echter:
Pak een willekeurige homokineet-as van een auto en een homokineet-as die voor een boot wordt geleverd en maak ze beiden open.
De auto as heeft volledig rubber moffen en een (dunner) smeervet wat goed vloeit.
De boot-versie heeft dat niet; Die hebben allemaal een blikken afdichting ipv een volledig rubberen omsluiting.
Met dunner vet gaat dat tussen die simpele blikjes lekken en zie je vetsporen in je motorkamer.
Dat leverde klachten op (tot en met rechtzaken).
Inmiddels zit er vet in wat op roomboter uit de koelkast lijkt en dat vloeit niet (goed).

Overleg met merkgebonden dealers levert niks anders op dan dat de inbouw niet goed is geweest, maar dat is onzin.
Na praktijkvergelijkingen blijkt dat een homokineet uit een sloop VW Golf bij een doe het zelver gewoon 15 jaar probleemloos draait en een nieuwe merk homokineet voor een boot al na een jaar of 5 overmatige ruimte/speling vertoont (10mm radiale speling is gemeten!).
Dan gaan we uit van 70-100 vaaruren per jaar en met een montagehoek van 2x 7 graden.
Ik moet eerlijkheidshalve wel melden dat Aquadrive keurig met een prognose over de levensduur kwam en dat bleek in draaiuren ook tegen te vallen.
Bij de andere vertegenwoordigers wordt de levensduur als bijna oneindig -verkocht-.

Mijn homokineet staat al jaren in lijn gemonteerd. Net zoals die van de knappe koppen die nu met een soort combi komen waarbij de homo ook weinig beweegt.
Dik vet blijvend wegduwen is immers slechter dan het op dezelfde plek houden, dan doet het nog iets..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 06 Feb 2012, 08:15

Dus eindconclusie : Niks homokneet-koppelingen en weer gewoon genoeg vrije lengte schroefas ! !
Hoef je niet te smeren, vliegt geen vet rondt en gaat niet kapot, eeuwige garantie.
Als het echt niet anders kan omdat de constructie van het begin af aan niet goed is geweest kunnen we nog aan 2 bulflex koppelingen in line denken, alleen om de beweging van de motor op rubber trillingsdempers op te vangen.
Maar zo’n homoding, wat nog geen 2000 uur mee gaat wil je toch niet hebben !
En dan de reclame “de geruisloze trillingvrije aandrijving” denk dat er toch weinig betoog voor nodig is als ik vertel dat gewoon een rechte schroefas in lijn met voldoende vrije lengte om de beweging van de motor te kunnen opvangen, geruislozer en minder trillingen weergeeft dan wat ook.
Iedereen moet doen wat hij niet kan laten, maar bij mij geen knedende homo aan boord !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor sogna mi » 06 Feb 2012, 12:37

Ik moet zeggen dat de Centa AGM bij mij geweldige resultaten geeft, de dubbele flexibele koppeling schakelt met een tmc 345 ervoor als een zonnetje .
Ik heb heel bewust gekozen om inderdaad de homokineet te vermijden, te veel ellende om mij heen gezien qua levensduur (en qua hard schakelen.).

In een kleine configuratie heb ik de homokineet ook vervangen voor een dubbele centa,... resultaat ....schakeld 100 x beter.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor sigdock » 06 Feb 2012, 13:09

Wolf1 schreef:Dus eindconclusie : Niks homokneet-koppelingen en weer gewoon genoeg vrije lengte schroefas ! !
Hoef je niet te smeren, vliegt geen vet rondt en gaat niet kapot, eeuwige garantie.
Als het echt niet anders kan omdat de constructie van het begin af aan niet goed is geweest kunnen we nog aan 2 bulflex koppelingen in line denken, alleen om de beweging van de motor op rubber trillingsdempers op te vangen.
Maar zo’n homoding, wat nog geen 2000 uur mee gaat wil je toch niet hebben !
En dan de reclame “de geruisloze trillingvrije aandrijving” denk dat er toch weinig betoog voor nodig is als ik vertel dat gewoon een rechte schroefas in lijn met voldoende vrije lengte om de beweging van de motor te kunnen opvangen, geruislozer en minder trillingen weergeeft dan wat ook.
Iedereen moet doen wat hij niet kan laten, maar bij mij geen knedende homo aan boord !
Gr. Wolf1


En als je dan die trillingsdempers ook nog weg laat dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken over vrije lengte .... :mrgreen:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 06 Feb 2012, 14:25

sigdock schreef:En als je dan die trillingsdempers ook nog weg laat dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken over vrije lengte ....
En dat is nu weer een compleet onzin advies, alles aan boord resoneert, en willen we dat zonder trilling dempers verbeteren moet de fundatie zoveel verzwaard worden dat we bijna zinken !
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor sigdock » 06 Feb 2012, 15:49

Jij kan het onzin vinden maar een dergelijk opstelling staat al dik 40 jaar in mijn bootje en die heeft nog niet de neiging om te gaan zinken, dus dat is wellicht ook een beetje onzin-opmerking, en hij trilt imho ook heel erg. Verder is het Groene Mannetje aan het einde van de zin wellicht aan je aandacht ontsnapt?
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 06 Feb 2012, 19:09

Kijk nu een rode Sigdock hoe voelt dat nu, wat heb je daar voor moeten doen ?
Hoe erg het imho bij jouw allemaal tekeer gaat heb ik geen idee van, maar lijkt me geen aanrader.
Het gedoe met geel groen rode gezichtjes ontgaat me inderdaad geheel, maar dat is uit ongeïnteresseerdheid .
Vroegere sleepbootjes werden zo gebouwd fundatie 3x het motor gewicht (hoop dat je weet wat onder het fundatie gewicht verstaan wordt) achterdek 20cm boven de waterlijn, voor voldoende vrijboord alle in/uitlaten verhoogd !
Dus toch niet zoveel onzin ! Maar daar zal je het wel niet mee eens zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten