A-FLEX koppeling allpa

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 12 Feb 2012, 14:57

vuuren1 schreef:Wolf, Heb jij ervaring met die boordeknoop van R&D Marine of wat is je mening er over?
Zelf lijkt mij een nadeel dat de radiale demping (inschakelklap en torsietrillingen) maar zeer matig of bijna niet aanwezig zal zijn bij deze stugge schijven.
Ja maar zat, een goede schroefas installatie, die zoemt !
Wanneer je, je hoofd in het gat steekt waar zo’n boordeknoop installatie zonder stuwdruk lager is gemonteerd hoor je een kabaal van onderaardsgerommel.
De mogelijk zijdelingse bewegingen van de motor zijn veel te klein.
Om de motor bewegingen binnen de grenzen van de mogelijkheden van de koppelingen te houden moeten de motor fundatie rubbers zeer stug gekozen worden, het geen dan weer een zwaardere fundatie vraagt om resonanties binnen de perken te houden.
Kort gezegd een gebed zonder eind !
Dus waar begin je aan als het wiel allang uitgevonden is.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 12 Feb 2012, 15:23

H en W1,
ik wil jullie bedanken voor jullie uitleg .
Dikwijls staat er niet echtgeschreven wat jullie denken . Jullie weten en kennen over die materie zeer veel . Dat is hier al dikwijls bewezen .
Ik lees elke reactie wel meerdere keren om eruit te halen wat erin zit .Ik kan jullie volgen wanneer jullie me op mijn broek geven maar zoals ik reeds zei komt de tekst niet altijd over wat jullie denken . Uit ervaring weet ik dat geschreven uitleg dikwijls anders overkomt .

W1 ,u spreekt over een GOEDKOOP Dintra ding,een ander spreekt ,over volgens mij het zelfde ding ,als een DUUR ding . Wat is duur ?
koppeling van € 600 of een koppeling van € 1200 .
Ik ga liever voor € 1200 maar dan moet ik zeker zijn . Ik twijfel zelf ook aan cardan verbinding en ga liever voor de rubberen flensen .

MAAR waarom zijn er zoveel verschillende mogelijkheden die volgens cataloog PERFECT werken ?
Vb R&D met boordekop ( 2 x R&D)staat in cataloog als de perfecte koppeling ,nog beter dan met een enkele R&D.

Vergeet niet ik nog altijd met die dubbele SKF-lager zit op 15 cm van de gland ,en 30 cm van de keerkoppelingflens .

M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 12 Feb 2012, 18:20

Marc, wat voor een motor, bij hoeveel omw/min, hoeveel PK. ?
Wat is de diameter van de schroefas, en de reductie van de keerkoppeling?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 12 Feb 2012, 20:25

W1,
herinner
ford motor 2712 E 80 pk
as 40 MM .3 blads schroef ( dia 40 mm)
born wagner 2,01 OP 01

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor MARC33 » 12 Feb 2012, 20:27

W1
we varen op 1000 a 1200 tr min
max koppel op 1600 tr
Max toerentel 2200 tr

M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor vuuren1 » 12 Feb 2012, 22:34

Wolf,
Dat is een duidelijk verhaal.
Zelf dacht en schreef ik al dat de kunststof elementen behoorlijk stug moeten zijn omdat anders de boel alle kanten op wordt geduwd door de stuwdruk, kennelijk was dat gevoel goed.
Ik heb zo'n koppeling ook nooit toegepast omdat het eigenlijk maar een half verhaal is waar ik twijfels bij had.
Met een -zwevende- tussenas tevens stuwdruk opnemen is niet logisch.

A-flex heeft sinds enige tijd de Marine-Joint, een enkele homo en een deel rubber + ingebouwde opvang van stuwdruk.
Ik kan op plaatjes niet zien hoe het precies zit, maar voor mij is dit voorlopig ook een raar en onlogisch ding.
(hier staat hij bij: http://www.thermoboat.com/ptmarine.htm )
Het verhaal kan zo op TV bij een reclamekanaal over afslankmiddelen :)

Marc,
Waarom men allerlei soorten aanbiedt is niets anders dan waarom fabrikanten van auto's, fietsen, levensmiddelen etc. ook allemaal hun eigen producten als het allerbeste aanprijzen. Dat is marketing.
Een motor- en aandrijfinstallatie aan boord van een jacht is eigenlijk altijd een samenraapsel van onderdelen die je goed op elkaar moet afstemmen.
De betere onderdelen zijn helaas vaak de duurdere onderdelen.
Het beste comfort haal je uit een AGM set omdat het ook radiaal goed dempt en over het geheel ook goed dempt.
Een homokineet bestaat uit een dubbele harde (metalen) overbrenging die totaal niets dempt, hij kan alleen meer beweging van de motor opvangen dan een enkele koppeling.

Voor elke situatie geldt dat alles moet kloppen:
- De schroef
- De vrijslagen en positie van de schroef
- De asinstallatie
- De flexibele koppeling (al dan niet met stuwdruklager)
- De keerkoppeling
- De demperplaat
- Het vliegwiel (de massa)
- De motor
- De motordempers
- De stijfheid van het casco en de motorfundatie

Over ieder genoemd onderwerp is apart al een boek te schrijven..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: A-FLEX koppeling allpa

Berichtdoor Wolf1 » 12 Feb 2012, 23:22

Marc de 2712 is 74pk bij 2500omw/min, als je nooit meer draait dan 1200omw/min komt er 18 pk uit
Ik denk dat het tijd wordt dat je het geheel eens goed gaat bekijken.
Je vaart met een veel te grote oud design dieselmotor waar inmiddels in Nederland slecht onderdelen voor te krijgen zijn en waar in de gegeven omstandigheden veel rommel uit komt.
Voor de 74 pk (422 Nm) zou je eigelijk een AGM 30p lengte 285mm nodig hebben, maar die krijg je er dus net niet tussen.
De AGM 25 (400Nm) lengte 267mm zal al moeilijk worden.
En dat allemaal voor iets dat je zegt niet te gebruiken, al eens rond gekeken naar b.v. een Yanmar van 40pk is incl keerkoppeling 77cm lang.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten