Wolf,
Dat is een duidelijk verhaal.
Zelf dacht en schreef ik al dat de kunststof elementen behoorlijk stug moeten zijn omdat anders de boel alle kanten op wordt geduwd door de stuwdruk, kennelijk was dat gevoel goed.
Ik heb zo'n koppeling ook nooit toegepast omdat het eigenlijk maar een half verhaal is waar ik twijfels bij had.
Met een -zwevende- tussenas tevens stuwdruk opnemen is niet logisch.
A-flex heeft sinds enige tijd de Marine-Joint, een enkele homo en een deel rubber + ingebouwde opvang van stuwdruk.
Ik kan op plaatjes niet zien hoe het precies zit, maar voor mij is dit voorlopig ook een raar en onlogisch ding.
(hier staat hij bij:
http://www.thermoboat.com/ptmarine.htm )
Het verhaal kan zo op TV bij een reclamekanaal over afslankmiddelen
Marc,
Waarom men allerlei soorten aanbiedt is niets anders dan waarom fabrikanten van auto's, fietsen, levensmiddelen etc. ook allemaal hun eigen producten als het allerbeste aanprijzen. Dat is marketing.
Een motor- en aandrijfinstallatie aan boord van een jacht is eigenlijk altijd een samenraapsel van onderdelen die je goed op elkaar moet afstemmen.
De betere onderdelen zijn helaas vaak de duurdere onderdelen.
Het beste comfort haal je uit een AGM set omdat het ook radiaal goed dempt en over het geheel ook goed dempt.
Een homokineet bestaat uit een dubbele harde (metalen) overbrenging die totaal niets dempt, hij kan alleen meer beweging van de motor opvangen dan een enkele koppeling.
Voor elke situatie geldt dat alles moet kloppen:
- De schroef
- De vrijslagen en positie van de schroef
- De asinstallatie
- De flexibele koppeling (al dan niet met stuwdruklager)
- De keerkoppeling
- De demperplaat
- Het vliegwiel (de massa)
- De motor
- De motordempers
- De stijfheid van het casco en de motorfundatie
Over ieder genoemd onderwerp is apart al een boek te schrijven..