door vuuren1 » 31 Dec 2011, 00:37
Ik zal je uit de droom proberen te helpen:
Er bestaan twee dingen:
Een lekolieleiding en een retourleiding.
Die twee kreten worden heel vaak verkeerd gebruikt.
Iedere dieselmotor heeft een lekolieleiding omdat hij anders gewoon binnen 1 minuut stopt en nooit meer (of na lange wachttijd zeer kort) loopt.
De lekolieleiding zit boven op de verstuiver en loopt of terug naar een filter of naar de tank.
Iedere verstuiver lekt een weinig dieselolie langs de naald en dat moet ongestoord weg kunnen.
Alle tegenwoordige dieselmotoren hebben een doorpompsysteem met een retourleiding.
Ofwel: De opvoerpomp geeft een stuk meer brandstof dan er nodig is en dat teveel moet -retour- de tank in.
De reden van dit doorpompsysteem is dat de motor deels zelfontluchtend is, koeling van de brandstofpomp bewerkstelligt en in bepaalde gevallen betrouwbaarder is bij kleine aanvoerproblemen.
Als deze Albin goed draait zal de lekolieleiding naar het filter terug gaan (niet naar de tank omdat daar geen retour aanwezig is).
Dan is er dus geen probleem.
Groet, Hans van Vuuren