Er is niet één fabrikant die kan voorspellen of een schroef onder een schip wel of niet in resonantie zal komen ofwel gaat zingen.
De fabrikanten zullen de bladtips gemiddeld voorzien van de juiste vorm maar soms werkt dat niet en moet er even een lamellenschijfje tegenaan om de tips een weinig te veranderen zodat de resonantiefrequentie verlegd wordt.
Als je dat goed (met gevoel en ervaring) doet is er niks loos en gaat er ook niks trillen, wel is de kans groot dat je schroef niet mee zal zingen.
Dus geen paniekverhalen schrijven, dat is nergens voor nodig.
@quichot,
Verbruik bij bepaalde snelheden heb ik vaak in kaart gebracht en nimmer verschil kunnen noteren na een aanpassing met een anti zingrand.
(mijn laatste boot zong het eerste jaar fors tussen de 1500 en 1900 toeren, ik heb daar 4 weken mee (moeten) rondvaren en daarna een randje geslepen wat goed hielp en geen meerverbuik of snelheidsafname te zien gaf)