zingend lager/schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jul 2015, 21:30

Er is niet één fabrikant die kan voorspellen of een schroef onder een schip wel of niet in resonantie zal komen ofwel gaat zingen.

De fabrikanten zullen de bladtips gemiddeld voorzien van de juiste vorm maar soms werkt dat niet en moet er even een lamellenschijfje tegenaan om de tips een weinig te veranderen zodat de resonantiefrequentie verlegd wordt.

Als je dat goed (met gevoel en ervaring) doet is er niks loos en gaat er ook niks trillen, wel is de kans groot dat je schroef niet mee zal zingen.
Dus geen paniekverhalen schrijven, dat is nergens voor nodig.

@quichot,
Verbruik bij bepaalde snelheden heb ik vaak in kaart gebracht en nimmer verschil kunnen noteren na een aanpassing met een anti zingrand.
(mijn laatste boot zong het eerste jaar fors tussen de 1500 en 1900 toeren, ik heb daar 4 weken mee (moeten) rondvaren en daarna een randje geslepen wat goed hielp en geen meerverbuik of snelheidsafname te zien gaf)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor broekie » 12 Jul 2015, 22:19

Nog steeds de vraag, wat voor randje?
Scherp, juist niet scherp, een holletje, schuin ?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor pascall » 13 Jul 2015, 07:06

Paniek, nee hoor, advies mijnerzijds schuin/scherp.
Desnoods teken je de lengte van wat je wil bewerken precies het zelfde af op ieder schroefblad, slijp vervolgens in gelijke halen, met zoveel als mogelijk gelijke druk het deel weg, bijvoorbeeld 10 halen per blad.
Zelf heb ik over circa een lengte van 8cm lang en 8mm breed het schroefblad scherp gezet.

Maar goed, dit is een stukje eenmalige ervaring uit de praktijk en niet theoretisch onderbouwd, wat mogelijk met toeval goed is uitgepakt.
Luister daarom evengoed wat de mensen hier op het forum adviseren of te vertellen hebben.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Jul 2015, 08:59

of je haalt de schroef eraf en laat het doen door bijvoorbeeld een jooren of den hartog allebei in sliedrecht. de laatste heeft mijm schroef vorig jaar gerepareerd en er ook zo'n rand aan geslepen en was minder dan 100 euro kwijt.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor henkvd » 13 Jul 2015, 19:39

Voor de heel erg geïnteresseerde een inmiddels antiek document uit 1959, pagina 3 tot 7

http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 195916.pdf
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor stentor950 » 13 Jul 2015, 20:34

broekie schreef:Tussen de 1400 en 1700 toeren "zingt" de aandrijving. Een hoog frequente toon zingt door het schip. Ik denk dat het komt van een steunlager. Extra vet inspuiten verschilt niets. Boven de ca. 1700 rpm is het weg. Iemand die hier iets over kan zeggen?


Broekie stelt hier een vraag. Uit alle opmerkingen, gaat men maar in een gedachte richting terwijl Broekie zelf denkt aan een lager probleem. Ik hoor hier niemand meer over en iedereen denkt aan een zingende schroef. Zou Broekie ook geholpen zijn met het antwoord dat hij het daar niet moet zoeken? Hij heeft hier geen antwoord op gekregen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor broekie » 14 Jul 2015, 07:36

Stentor950, ik twijfelde al dat het lager dit geluid maakte omdat ik geen enkele verandering waarnam als ik bv vet inspoot of de bevestigings bouten iets loste tijdens varen.
Je zou dat iets van verandering van het geluid moeten horen. Ik dacht in eerste instantie dat de as of lager ging "zingen".
Dus bij de eerste opmerking over de schroef was had ik het lager al losgelaten.

Iemand had ook al eens iets gezegd over geluid bij een bepaald toerental dat komt van water tussen de schroeftip en het vlak.
Als de afstand klein is, kan daar water gaan turbuleren/resoneren.
Ik was dus op zoek naar de oorzaak en wilde meningen en ervaringen horen via het forum. Dan kom je meestal wel na discusseren tot een plausibele conclusie.

Ik was gisteren even langs de werf gegaan, maar de mannen waren op lokatie. Ik wil het schip een keer op de helling voor de winter.
We kunnen dan nakijken hoe de situatie is en eventueeel de schroefleverancier raadplegen om iets aan de schroef te slijpen.

Varen op de plassen doe ik onder de 1400 rpm. Bij 1200 - 1300 rpm loopt het schip tussen de 10 en 11 KM/uur.
Groter water zit ik op 1750 - 1850 rpm. Dan zou ik wel op iets minder rpm willen varen soms.
Ik leef er dus mee, maar wil het er wel uit hebben.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor broekie » 02 Sep 2015, 10:24

Het schip staat op de kant voor onderhoud.
Dus we gaan de tips van de schroef wat scherper slijpen.

De werf herkende het probleem. De buitenrand met een lamelschijf wat aanschuinen was hun advies.
We zullen zien wat het doet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor varg » 02 Sep 2015, 22:14

henkvd schreef:Voor de heel erg geïnteresseerde een inmiddels antiek document uit 1959, pagina 3 tot 7

http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 195916.pdf

Wat een heerlijk document! De zingrand moet op de UITTREDENDE kant worden aangebracht. Er zit een handig staatje bij zodat je weet wat je aan het doen bent. Bedankt voor het opzoeken Henk!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: zingend lager/schroefas

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2015, 07:42

Ja Henk, dit is waardevol.
Ik heb het ook doorgestuurd aan de werf die overigens ook direct aangaf de schroefbladen aan te slijpen.
Of ze dan weten waar precies en hoeveel?

Ik meld het resultaat
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten