door pascall » 12 Jul 2015, 05:48
Nou breek mijn klom, uit eigen ervaring weet ik dat je een schroef scherp moet zetten om het zingen te voorkomen.
Ooit heb ik het tegenovergestelde gedaan omdat ik eenvoudigweg de fout maakte om hem net niet scherp te zetten, je kon ons dan ook van een kilometer afstand horen aankomen!
de volgende dag terug de plaat op en het euvel was verholpen.
Dat hierdoor de schroef in onbalans raakt, dat kan ik aannemen, maar de consequenties die hier worden aangehaald? daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Ik vraag mij dan ook af, of het geen je weg haalt aan materiaal zulke nadelige gevolgen geeft?
Wat ik volgend jaar wel wil doen bij de volgende dok beurd is de schroef nalaten kijken, deze zit er dan 21 jaar op.
In al die jaren is er wel eens wat door de schroef gemangeld, dus daar zit wel hier en daar een braampje of putje in, plus het scherp zetten van de bladen.
Ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat, of hij nog zuiniger, stiller en harder loopt, dat zou wel mooi zijn.
Deze cijfertjes bezit ik nu:
Meting data 28-7-2003 eerste motor (60pk), 4.2 liter per uur bij 11.2 km, 61DB in het hart van de stuurhut op 1.2 meter hoogte bij een waterdiepte van 6 meter.
Meting data 27-11-2010 tweede motor (100pk), 4.8 liter per uur bij 12.2 km en 1180.0 RPM, 58 DB in het hart van de stuurhut op 1.2 meter hoogte bij een waterdiepte van 6 meter, volgend jaar na schroefrenovatie meten we opnieuw, meten is weten!
Bij het her motoriseren is de schroef niet aangepast, de geluidsmeting is met het zelfde apparaat gemeten.
Mvg,
Pascal.