Pagina 17 van 20

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2016, 20:21
door vuuren1
Als we met z'n allen aparte topics van diverse (populaire) motoren willen hebben dan kan dat natuurlijk en zullen die wel worden gevuld maar of het ideaal is vraag ik mij af.
Nu is het onderverdeeld in algemene topics, gaat al jaren goed en als iemand na anderen de vijfde keer dezelfde vraag stelt wordt die ook weer beantwoord.

Zo zijn er ook vele stellingen opgeworpen over onderwerpen waar vaal over wordt nagedacht en/of vaker aan de orde komen.
Toch komen ook die vragen gewoon weer apart terug in de andere topics.

Een poos terug heb ik wel eens geopperd om een cursus dieseltechniek voor de watersport te organiseren (in Zwolle).
Ik heb dat in het verleden jaren lang gedaan voor STC Rotterdam, was erg leuk om te doen.
In de basis komt er dan uitleg over algemene zaken en werking van systemen maar ook komen er waardevolle praktijkvoorbeelden aan de beurt.
Het hele verhaal (cursus) ligt hier klaar.
Ik zal er eens een topic in 'stelling' van maken en kijken wat de belangstelling is.

nb. Marcel is al even stil, we zijn benieuwd naar de ontwikkelingen..

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2016, 21:54
door Marcel010
Ik ben inderdaad even stil.
Mijn compagnon is op vakantie dus ik moet de zaak even 3 weken alleen draaien dus heb niet veel tijd.
En als ik tijd had was het net weer rotweer :lol:

Maar project is zeker niet vergeten, donorblok is helemaal kaal, alleen nog even de bussen eruit.
Komt een nieuw setje krukaslagers aan en dan kan ik het oude blok gaan schoonmaken en opbouwen.
Doel is nog steeds om deze zomer een beetje te kunnen varen, maar zaken gaan voor het meisje zoals hier al eerder gezegd ;)

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2016, 23:13
door vuuren1
Dan horen we het verder wel.

Nieuwe lagerschalen en dezelfde krukas:
Je zou verwachten dat de lagertappen van een krukas alleen slijten.
Maar wat nu als je nieuwe schalen hebt aangebracht en na vastdraaien van de lagerkappen blijkt de krukas zwaar te lopen?
Het oppervlak van de lagertappen vervormt ook waardoor nieuwe en vlakke schalen zwaar kunnen gaan lopen.
Daar kom je vanzelf achter na het monteren en het is vooral afhankelijk van het aantal uren van de krukas.
In dat geval moet je de astappen 'leppen' met een fijn schuurlinnen en olie totdat het soepel loopt.

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2016, 07:31
door jkos
Nieuwe lagerschalen op een "oude" krukas is geen probleem, mits de krukas nog binnen de fabrieks specificaties valt.
Dit gebeurd heden ten dage nog volop in het bedrijfsleven, daar moet een motor iedere vier jaar uit elkaar.
Behalve als alles goed in orde is; dan krijg je nog een jaar uitstel.
Maar normaal gesproken blijft een motor in het (visserij) bedrijfsleven nooit langer dicht dan 5 jaar.
Er gingen dan altijd nieuwe lagerschalen, voeringen en zuigers in.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een voering bleef zitten,"hij is nu toch open" was het dan.
Lagerschalen werden zonder twijfel allemaal vervangen, dit gaf nooit problemen.
Ben wel nieuwsgierig waar je de onderelen haalt; ik heb zelf ook nog zo'n ding.
Succes met de revisie, ik blijf het volgen.

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2016, 22:05
door vuuren1
Nieuwe lagerschalen en een oude krukas kan zeker moeilijkheden geven.

Waarom?
Omdat ik er bij was dat een goed bekende lagerschalen bij een Indenor diesel verving, van olie voorzag, de lagerkappen aanbracht, de bouten op aantrekkoppel in fasen aantrok en de krukas vast zat.
Zo ook bij automotoren die aangesleept moesten worden omdat ze op de startmotor niet meer rond gingen na vervanging van lagerschalen bij een oude krukas.

Het heeft met het materiaal en de kwaliteit van de krukas te maken.

Bij Detroit Diesels in o.a. beroepsvaart was dat geen probleem.

Bij Indenor en andere kleine motoren blijken de astappen behalve te slijten ook te vervormen.
Met vervormen bedoel ik dat de oppervlakte van de astap behalve slijt ook vervormt met als resultaat dat de vervorming in de weg zit bij nieuwe schalen.
Anders zou de krukas toch nooit en te nimmer zwaar mogen lopen na het vervangen van lagerschalen?

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2016, 23:15
door jkos
@Hans,

Dat zegt dan veel over de kwaliteit van het gebruikte materiaal.
Als je een krukas (bijvoorbeeld) hebt die gemaakt is van goed staal zal deze slijten, de meeste slijtage zal plaatsvinden op die plekken welke tijdens de arbeidslag het meest belast wordt.
Als gevolg zullen deze plekken verkleuren, dat kun je ook zien als je een kruktap of lagertap goed bekijkt.
Op zich is dat niet erg want het lageschaaltje wat voorzien is van een zachter "witmetaal" zal harder slijten.
Maar ook de krukas zal slijten, dat is onvermijdelijk, alles wat draait slijt nu eenmaal, maar wel minimaal.
Wat jij zegt kan natuurlijk wel, maar zoals gezegd, het materiaal speelt wel een hoofdrol.
Ook als je krukas lagers vervangt en vastzet kijk je toch of het "los" draait of "klemt".
Hoe minimaal ook, iedere lagerschaal behoort speling te hebben, de ruimte wordt opgevuld met smeerolie

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2016, 00:04
door vuuren1
Dat is mij allemaal bekend maar de voorbeeld krukassen bleken niet strak en egaal te zijn afgesleten.

Bij lagerschalen met slijtage kan je inderdaad heel goed zien waar de meeste belasting heeft plaatsgevonden.

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2016, 22:09
door rebel
maar hoe zit het met roestvorming...bij langdurig ,,open en bloot ,, liggen?

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2016, 23:11
door jkos
Rebel,

Hoe bedoel je dat langdurig "open en Bloot" liggen?
Tijdens een revisie of reparatie hoor je het materiaal wat je gebruikt af te dekken of te voorzien van conserveringsvet of iets dergelijks.
Meestal duurt een revisie geen weken, eerder een kwestie van dagen, zoniet, materiaal afdekken.
Open en bloot laten liggen is funest voor je materiaal.

Re: Grijze motorolie, water?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2016, 23:43
door vuuren1
Ik ken geen bedrijf wat gebruikte onderdelen conserveert als de luchtvochtigheid normaal is.
Dan roest er op de middellange termijn niks.