Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor JanSr » 03 Jan 2021, 20:09

@ Marcel010 een Vuuren1:
Wat een fantastisch leerzaam verhaal. Vrijwel alles komt langs.

Zelf heb ik de nodige ervaring met oude VW motoren: de D24 zescilinder, die je vond in de Transporter en de oude Volvo diesels, met de Golf 1.6, het kleinere zusje van de D24 en de VW Polo 1.4 W.
Vrijwel alles meegemaakt wat er te beleven viel.
In ons skûtsje de oude Mercedes OM312 vervangen door een VW D24, een verademing qua herrie en trillingen.
In onze Noord Hollandse tuindersvlet de luidruchtige Mercedes OM636 vervangen door een 1.6 Golf diesel.
In ons Amsterdamse bakdekker project een historische 4 cyl Albin benzinemotor vervangen door een D24 en in onze motorsloep een Volvo Penta 1.6 benzine vervangen door een 1.4 Polo diesel.
En omdat ik nogal eigenwijs ben, al die motoren voorzien van een Velvet.

In de motor in de bakdekker zat de originele Volvo oliekoeler. En die ging lekken, dus het carter vol mayonaise. Dat ontdek je te laat, dus een flinke tik. Dus nogal wat schade: Big end lagers, enkele krukaslagers, en omdat het ding toch gestript was, de cilinders laten honen en nieuwe zuigerveren.

Kortom: de nodige sleuteluren. Het avontuur met die bakdekker leidde er toe, dat ik alleen nog maar standaard oliekoelers via een adapter onder het oliefilter toepas. Goedkoop, degelijk en betrouwbaar.
Een groot voordeel van die VW's is, dat je op iedere straathoek terecht kan voor onderdelen.
Nadeel is, dat die D24 en D16 nauwelijks nog te vinden zijn. De D24 is de schuld van de Duitse vrijwillige brandweer, die standaard met Transporters rondtoert. Ze hebben heel Europa afgestroopt naar deze motoren. Niet goed voor de prijs. De D16 verdween vrijwel geheel naar Noord Afrika. En de 1.4 Polo w1 is nauwelijks nog te vinden. In de goede tijd had je die motoren voor €250.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Amersfow » 03 Jan 2021, 21:26

Ik heb een draaiende D24 te koop ;)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten