Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 17 Jan 2016, 21:21

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier een paar foto,s van hoe mijn blok uitziet.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2016, 22:43

Ok, geen beluchter en geen oliekoeler.

Geen beluchter is fout als het waterinjectiepunt onder (of nabij) de waterlijn zit, het injectiepunt bij deze motor zit erg laag dus goeie kans op hevelen.
Geen oliekoeler is dus geen lekkage over de koeler.

Hevelen gebeurt soms/ook ineens als de impellor van de zeewaterpomp is vervangen.
Dan kan er water langs lopen omdat het pomphuis is ingesleten en de nieuwe impellor niet.

Na hevelen moet je hebben kunnen waarnemen dat de motor even moeilijker rond wilde op de startmotor omdat er water op de zuigers staat (dat is niet samendrukbaar).
Heb je dat ooit gemerkt? (het lijkt alsof de accu een beetje leeg is met starten)

Je bent de zoveelste met dit probleem, meestal is de installatie niet goed aangelegd.
Gaat vaak vele jaren goed en dan is het raak.

ALTIJD de koelwaterafsluiter dicht zetten na het stoppen van de motor (hoeveel keer ik dat al niet heb vermeld is niet meer te tellen..)
OOK met een beluchter moet dat, die dingen kunnen ook falen.

Omdat de olie en het water zijn geëmulgeerd heb je al even gedraaid met dit mengsel. Emulgeren van water en motorolie vindt alleen plaats onder druk en hogere temperatuur.

Wat ga je nu doen? Is de motor er al uit (ik zie foto's van een uitgebouwde motor)?
In ieder geval NIET meer proberen te starten voordat er een specialist bij is geweest die exact weet wat dit probleem inhoudt.

In principe is je motor van matig tot ernstig beschadigd als hij met water heeft gedraaid.

Controleren of er kromme drijfstangen in zitten of de koppakking stuk is geperst:
Dat is een gevolg van 'waterslag' als er water op de zuigers staat loopt de zuiger in de compressieslag vast omdat water niet samendrukbaar is.
Dan is het buigen (drijfstangen) en/of barsten (koppakking), of je hebt veel geluk gehad..
Controleren van kromme drijfstangen is lastiger, kan dmv een compressietest een beeld geven.
Als de koppakking er uit ligt zal er teveel druk in je expansietank ontstaan waardoor er koelvloeistof wordt uitgeblazen of een slang springt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor pleysant » 18 Jan 2016, 12:47

Zeer bekend verhaal staat al genoeg over geschreven over de indenor,belangrijkste kraan dicht en olie pijlen en oliedruk en temp
in de gaten houden!

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 18 Jan 2016, 16:58

vuuren1 schreef:Ok, geen beluchter en geen oliekoeler.

Geen beluchter is fout als het waterinjectiepunt onder (of nabij) de waterlijn zit, het injectiepunt bij deze motor zit erg laag dus goeie kans op hevelen.
Geen oliekoeler is dus geen lekkage over de koeler.

Hevelen gebeurt soms/ook ineens als de impellor van de zeewaterpomp is vervangen.
Dan kan er water langs lopen omdat het pomphuis is ingesleten en de nieuwe impellor niet.

Na hevelen moet je hebben kunnen waarnemen dat de motor even moeilijker rond wilde op de startmotor omdat er water op de zuigers staat (dat is niet samendrukbaar).
Heb je dat ooit gemerkt? (het lijkt alsof de accu een beetje leeg is met starten)

Je bent de zoveelste met dit probleem, meestal is de installatie niet goed aangelegd.
Gaat vaak vele jaren goed en dan is het raak.

ALTIJD de koelwaterafsluiter dicht zetten na het stoppen van de motor (hoeveel keer ik dat al niet heb vermeld is niet meer te tellen..)
OOK met een beluchter moet dat, die dingen kunnen ook falen.

Omdat de olie en het water zijn geëmulgeerd heb je al even gedraaid met dit mengsel. Emulgeren van water en motorolie vindt alleen plaats onder druk en hogere temperatuur.

Wat ga je nu doen? Is de motor er al uit (ik zie foto's van een uitgebouwde motor)?
In ieder geval NIET meer proberen te starten voordat er een specialist bij is geweest die exact weet wat dit probleem inhoudt.

In principe is je motor van matig tot ernstig beschadigd als hij met water heeft gedraaid.

Controleren of er kromme drijfstangen in zitten of de koppakking stuk is geperst:
Dat is een gevolg van 'waterslag' als er water op de zuigers staat loopt de zuiger in de compressieslag vast omdat water niet samendrukbaar is.
Dan is het buigen (drijfstangen) en/of barsten (koppakking), of je hebt veel geluk gehad..
Controleren van kromme drijfstangen is lastiger, kan dmv een compressietest een beeld geven.
Als de koppakking er uit ligt zal er teveel druk in je expansietank ontstaan waardoor er koelvloeistof wordt uitgeblazen of een slang springt.


De motor is er nog niet uit, waren voorbeeld foto,s van het internet.
Kan ik de motor met de hand(dmv ringsleutel)draaien zonder gloeibougies om te zien of er water in zit.?
De druk was drie bar toen ik hem de laatste keer heb laten lopen.en de temp was ook ok.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Georges » 18 Jan 2016, 17:53

jpsystem schreef:
De motor is er nog niet uit, waren voorbeeld foto,s van het internet.
Kan ik de motor met de hand(dmv ringsleutel)draaien zonder gloeibougies om te zien of er water in zit.?
De druk was drie bar toen ik hem de laatste keer heb laten lopen.en de temp was ook ok.


dan is het mogelijk dat op jou motor toch een oliekoeler zit, foto's van een andere motor... kunnen een verkeerd beeld geven natuurlijk.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor aquanaut » 18 Jan 2016, 18:22

En compressiedruk is wat anders als oliedruk.
Als je dit verschil niet kent raad ik je met klem aan een monteur in de arm te nemen.
Oh en wellicht ten overvloede tijd is in dit soort gevallen een belangrijke factor.
Hoe langer je wacht des te groter de kans is dat je motor total loss is.
Mocht hij dit al niet zijn als gevolg van de door Hans genoemde scenario's.

Sterkte,

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 18 Jan 2016, 18:27

Georges schreef:
jpsystem schreef:
De motor is er nog niet uit, waren voorbeeld foto,s van het internet.
Kan ik de motor met de hand(dmv ringsleutel)draaien zonder gloeibougies om te zien of er water in zit.?
De druk was drie bar toen ik hem de laatste keer heb laten lopen.en de temp was ook ok.


dan is het mogelijk dat op jou motor toch een oliekoeler zit, foto's van een andere motor... kunnen een verkeerd beeld geven natuurlijk.


Nee die zit er zeker niet op, foto,s komen overeen met mijn motor
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 18 Jan 2016, 18:29

aquanaut schreef:En compressiedruk is wat anders als oliedruk.
Als je dit verschil niet kent raad ik je met klem aan een monteur in de arm te nemen.
Oh en wellicht ten overvloede tijd is in dit soort gevallen een belangrijke factor.
Hoe langer je wacht des te groter de kans is dat je motor total loss is.
Mocht hij dit al niet zijn als gevolg van de door Hans genoemde scenario's.

Sterkte,

Aquanaut


Zover reikt mijn kennis wel hoor, ik stelde de vraag omdat ik wil onderzoeken of er water op de zuigers staat.
En om aan te geven dat hij de laatste keer wel liep maar het starten er moeilijk ging.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 00:50

Nu lees ik dat starten moeilijk ging..
Dan heb je waterslag gehad (en straks weer).
Dus hevelwerking.

Aquanaut noemt een monteur, daar ben ik het helemaal mee eens maar helaas zijn er teveel mensen die zich uitgeven voor monteur en geen bal snappen van diepere zaken.
Ik heb te vaak de kunsten en hoge kosten van foute zgn. monteurs gezien waarbij de opdrachtgever geen steek verder kwam.

Of de motor nog te redden is is niet te voorspellen, soms wel en soms helaas niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor pleysant » 19 Jan 2016, 12:51

Zelfde met mijn motor gehad ook een indenor maar het was nog schone olie(hevelwerking)
puts met water uit het carter gehaald,gelukkig merkte ik het tijdens pijlen en zonder dat ik gedraaid had,zo zie je maar pijlen voor het starten belangrijk.
Hierna met de gekoopste olie getornd en daarna met goedkope olie gestart even heel kort gedraaid daarna met betere olie iets langer gedraaid en hierna met weer andere goede olie een dag gedraaid en hierna heb ik een jaar nog gevaren met de motor geen problemen.
Maar omdat ik ook haast altijd in Frankrijk vaar,heb ik deze motor toch laten reviseren en vaar er na 10 jaar nog steeds op.
Ook zet ik nu altijd de kraan dicht.
Denk ook aan filter wisselen,kost wat olie maar je hebt wat.
Ook zie ik dat op de gedemonteerde motor een andere hoofdstroom schakelaar zit, de originele geven op ten duur problemen.

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten