Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 28 Feb 2015, 21:58

Vanmorgen voor het varen heb ik het oliepeil gecontroleerd, ik had al een paar startpogingen gedaan.
Toen kwam ik tot de ontdekking dat de olie aan de peilstok helemaal grijs was, zeg maar de kleur van een olifant.

Nu kunnen er m.i. 3 scenarios denkbaar zijn:

Koelwater
Ik heb een kielkoelingsysteem met koelvloeistof, ik heb het reservoir onderzocht en deze staat prima op peil, ook de kvs is mooi helder groen van kleur.

Diesel
Ik begreep dat bij een defecte verstuiver de diesel langs de zuigerveer naar het carter kan lekken.
De olie ruikt niet naar diesel, peilstok ook niet.

Bilgewater
Helaas heeft 2 weken geleden de bilge flink vol gestaan door lekkage bij de gland, het water heeft denk ik tot ongeveer de bovenkant van het carter gestaan, dus thv de carterpakking.
Is het denkbaar dat er op die manier water is binnengedrongen?

Dit moet ik eerst verder uitpluizen, maar daarna de vraag hoe ik de olie uit het carter krijg.
De carterpomp krijgt het niet voor elkaar om de olie boven te krijgen, de olie is denk ik te dik omdat het koud is.
Motor starten doe ik nu liever niet, tevens krijg ik de motor ook niet aan de praat momenteel, maar dat is waarschijnlijk mijn eigen schuld ik heb het filter van de waterafscheider eruit gehad.
Er zal nu lucht in het systeem kunnen zitten.

Of zou het verband kunnen hebben met de grijze motorolie?

Iemand die mij op weg kan helpen met dit probleem?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 28 Feb 2015, 22:14

Toevoeging, om het geheel duidelijker te maken een plaatje van hoe mijn olie er nu uitziet:

Afbeelding

Niet mijn olie, maar wel precies hetzelfde.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor stentor950 » 28 Feb 2015, 22:50

Peugeot Indenor?

Ja, ik heb je berichten even terug gelezen. Inderdaad een Indenor XP 90. Dan kan ik je het volgende advies geven.

Grijze olie is geen goed bericht. Je kan het volgende doen;
1. Vaar (laat je slepen o.i.d) onder de kraan
2. Neem de accu-kabels los
3. Neem de brandstof leidingen los.
4. Neem koelwater slangen los.
5. Maak keerkoppeling bediening los.
6. Maak schroefas los van keerkoppeling
7. Haal de bouten van de motorfundatie los.
8. Hijs de motor uit de boot.
9. Gooi deze in een afvalcontainer.
10. Ga vol goede moed op zoek naar een motor die niet uit de pre-historie stamt.

NB Treur niet over het verlies. Het oude beestje weer in de benen krijgen kost je een vermogen en is het niet -meer- waard.
NBB Misschien wat cru, maar ik wil je behoeden voor uitgaven die het niet meer waard zijn. Weet je het nu te fiksen, dan ligt het volgende probleem alweer op de loer.
Laatst gewijzigd door stentor950 op 28 Feb 2015, 23:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Klaver vier » 28 Feb 2015, 23:06

Marcel.Als de koelvloeistof nog op peil staat lijkt mij niet dat het koelvloeistof is.
Ook lijkt mij dat het niet door de carterpan naar binnen kan,wel dat het langs de peilstok naar binnen kan ,maar dan heb het water wel heel hoog gestaan.
In iedergeval absoluut niet proberen te starten dan gaat alles stuk.
Om de olie er uit te halen, een bouwafvalzak of vuilniszak onder de carterplug en dan de carterplug eruit.
Ook kan je doormiddel van een elektisch kacheltje de motor opwarmen zodat de olie dunner wordt en dan met de carterpomp eruit pompen.
De eerste tip gaat het makkelijkst als je tenminste bij de plug kan komen,een geklieder wordt het toch wel.
Dat het door een verstuiver komt geloof ik niet,het is immmers water en geen dieselolie
Het is met de gegeven gegevens moeilijk te zeggen waar het water vandaan komt
Succes met het oplossen.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 28 Feb 2015, 23:34

@ Stentor, ik moest hartelijk lachen om je top :mrgreen:

Maar dat gaat het niet worden, het is een hobbybootje en we varen niet zo gek veel en ver weg.
Dit zijn redelijk simpele motoren zonder al te veel poespas, daarnaast zit er een goede starter en een nieuwe dynamo op.
Het is een bootje wat we gekocht hebben voor 4000 euro, daar ga ik geen motor inleggen van 10K.
Ook met een tweedehands modernere motor heb ik veel werk, motorfundatie aanpassen, alle elektra weer aanpassen die net klaar is.
Mocht deze motor ooit echt in elkaar lopen zal ik deze zelfs nog eerder laten reviseren dan een nieuwe motor kopen.


@ Rene, carterplug is onbereikbaar, ik kom er no way bij.

Ik ga je tip met het verwarmen zeker onthouden, tevens zal ik kijken naar een elektrisch pompje.
Misschien lukt het ook wel met zo'n pompje voor op de boormachine, tenslotte gaat het maar om 4 liter olie.

Moet ik nog controleren of er water op de cilinders staat?
Een lekke koppakking lijkt mij echt stug, temperatuur is altijd goed gebleven en ik heb soms alleen wat grijze/zwarte rook, zeker geen waterdampen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor henkvd » 28 Feb 2015, 23:46

leen op koop een afzuigpomp, komt later ook nog van pas bij een oliewissel en je moet nu toch eerst spoelen.

Verder is deze yogi drink, het resultaat van olie en water /koelvloeistof en een motor die gedraaid heeft, dit om de evt oorzaak mogelijk eenvoudiger te maken, kan dus een lekke koelwater circulatiepomp zijn en je al de nodige uren er zo op hebt zitten.
Olie en diesel mengt netjes, de kleur veranderd niet alleen de viscositeit neemt af en het wordt schraal.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mrt 2015, 09:32

Toch zou ik Stentor's suggestie niet zo rigoureus terzijde schuiven, Marcel.
Op de 2e hands markt zijn hele goede karretjes te koop voor ruim onder de 10k.
Met garantie, ook nog eens als je het bij een bedrijf aanschaft.
Onderhoud aan je schip kost nu eenmaal geld, en als je over tien jaar alles bij elkaar optelt zit je tóch wel over die 4000 Euro heen.

Bovendien, kijk eens in je verzekeringspolis.
Bij de club waar ik bij zit is de motor verzekerd. (tot een x-bedrag).

Overweeg het eens, zou ik zeggen.
Je gaat er in elk geval heel veel ellende mee voorkomen in de (zeer nabije) toekomst, want dit komt nooit meer écht helemaal 100% goed.
Je zal ongetwijfeld voor mekaar krijgen het karretje weer draaiend te krijgen, maar wat is de schade die je nu niet ziet?
En wanneer openbaart die zich?
Als je op een druk kanaal opgelopen wordt door een duwbak van 150 meter en je moet opzij? :o
Brrr, de gedachte alleen al.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor broekie » 01 Mrt 2015, 10:14

Misschien is het toch verstandig om de motor eruit te halen voor een grondige inspectie.
Je zal toch ook eerst de oude smurrie schoon moeten gaan maken. Dat valt niet mee als je nergens bij kan.
Als de motor eruit is kun je overal goed bij.

Mocht het de koppakking zijn of bussen, weet ik veel wat allemaal, moet hij er toch uit.
Geeft je de gelegenheid de motorruimte netjes te maken en een gerepareerde of andere schone motor te plaatsen.

Je moet natuurlijk wel in de gelegenheid zijn voor zoiets, maar dat er iets goed mis is en een gedegen oplossing vereist lijkt mij duidelijk.
Dus makkelijk wordt het zowiezo niet denk ik. Dan maar gelijk goed.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 01 Mrt 2015, 10:25

@ Marie Chrisitina

Ik weet natuurlijk dat het beter is, maar het moet wel haalbaar zijn.
Met alleen een motor ben je er er niet, of ik moet weer een indenor terugzetten.
Dan pak ik liever deze motor goed aan, deze doet het tenslotte ook al 30-40 jaar goed.
Er zitten natte cilinderbussen in die eventueel samen met de zuigers vervangen kunnen worden.
Ik heb ook geen haast en vind het leuk om zoveel mogelijk zelf te doen.

@broekie, dat is het ironische, we wilden gisteren vanaf onze verenigingshaven naar een jachthaven varen waar we voor 6 maanden op de kant zouden gaan.
Daar wilde ik de motor eruit takelen en die helemaal nakijken en waar nodig in orde maken, ik heb in mijn kennissenkring 2 dieselmonteurs die mij zouden wilden
helpen mocht het blok open moeten.

Ik zou dan direct heel de bilge aanpakken, alles droogmaken, ontvetten, in de primer en daarna netjes in de grijze bilgeverf.
Ook de schroefasinrichting en motorsteunen zouden worden aangepakt.
Alleen volgens mij heeft ons schip karakter, ze voelde gewoon dat ze eruit moest ;)


Maar ik kan er aanstaande zaterdag weer uit, ik moet alleen voor een kilometer een sleepje hebben.
Dus ik ben nu aan het kijken wat de mogelijkheden daar zijn, de jachthaven heeft zelf nog geen boot in het water liggen en ik heb geen kennissen met een boot.
Het gaat om het stukje van Blijdorp naar de Gordelweg.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor quichot » 01 Mrt 2015, 10:40

Vreemde kleur. Normaal wordt olie vermengd met water een beetje mayonnaise-achtig. En het is ook volledig geëmulgeerd. Dat betekent dat je motor er al langere tijd mee heeft gelopen. De metaalgrijze kleur zou dan ook best wel eens letterlijk afgesleten metaal kunnen zijn. Van zowel de zuigers, de bussen, de assen en de lagers. Daar is geen beginnen aan.
Ik wil je niet de put in praten, maar ik schaar me onder de reageerders die een afscheid van je Indenor aanbevelen.
Althans, déze indenor. Om geen nieuwe fundatie te hoeven lassen zou je op zoek kunnen gaan naar een goedlopende gereviseerde indenor. Die moeten onder de 10K te vinden zijn!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten