Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2016, 22:55

Ik heb de originele Indenor bijbels en die geven aan dat vlakken in de basis niet mag.
Wel als je de wervelkamers er uit haalt maar daar moet je niet aan beginnen als het niet echt nodig is.

Het verhaal over frezen of slijpen is in jouw documentatie heus precies verkeerd:
Een frees bestaat uit een verzameling beitels (een eenvoudige cilinderkop frees machine uit 1 beitel..).
Die beitelpunten slaan vanaf het zachtere aluminium ineens tegen de harde voorkamers aan waardoor ze los komen te zitten.
Een slijpsteen (die je met beleid instelt) raakt het volledige oppervlak en slaat geen voorkamers los.
En geeft ook geen (grove) groeven zoals een frees wel doet.

De rubber pezen zijn vanaf ca.1957 van rubber geweest en de allerlaatste serie had droge voeringen.
Papier is nooit toegepast als voeringafdichting bij de Indenor dieselmotoren, wel bij de benzine motoren (o.a. Peugeot 204, 304).

De dieselmotoren zijn begonnen met 1850cc en aldoor aangepast tot de laatste van 2500 cc.
Bij de latere serie was er geen ruimte meer in het blok voor natte voeringen en werd het 1 gietstuk zonder losse bussen.
Het is in de tijd een ander blok geworden maar de basis bleef die van voor 1960, doorlopend tot net in de jaren 80 (bv. Ford Sierra).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 10 Apr 2016, 23:02

Heb jij die toevallig in PDF Hans?
Want die ik heb is de revisie handleiding voor de XD(P)88 en XD(P)90 van Peugeot zelf.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2016, 23:25

Ik heb het alleen ouderwets in boekvorm, niet digitaal.

Als dat wat jij hebt van Indenor zelf is zou het moeten kloppen (alhoewel ik in je bijlage vreemde dingen zag staan).
(ik heb voor de vorige reacties nu geen boeken geraadpleegd, dat is uit het hoofd en uit ervaring).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor pleysant » 11 Apr 2016, 20:35

Probeer eens bij indernor retro,of op het peugeot forum Le Lion dÓr!

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor ijbd » 23 Apr 2016, 17:27

Ik heb zelf een keer koude olie ververst.
Mijn normale carterpomp werkte toen i.d.d. ook niet.
Pela 2000 gekocht. Bij Correct ik denk € 50.
Een bol de je op vacuum kan pompen, en dat vacuum blijft lang staan.
De 3/4 liter uit min Solé pieste er in een uurtje uit. De bol is een beetje doorzichtig, je ziet of het nog loopt. Af en toe een beetje bijpompen.
Bij grote hoeveelheid olie moet je de bol waarschijnlijk legen als hij meer dan halfvol is.
Meet de vloeistof hoeveelheid, dan heb je een idee hoeveel water erin liep.

Ik denk dat je motor niet gedraaid heeft met die troep erin, er geen probleem is.
Wel een keer extra verversen na eerste uur draaien.

mvg Boudewijn
ijbd
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2016, 15:09
ligplaats: ijmuiden
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 23 Apr 2016, 19:52

@ Ed, inmiddels diverse PDF kunnen downloaden, ben ook reeds lid van dat forum (net als jij zag ik ;) )

@ ijbd, is niet meer relevant, motor ligt inmiddels ver uit elkaar:

Afbeelding
Afbeelding

Ben nu alles aan het schoonmaken, oude pakkingenresten aan het verwijderen e.d.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Apr 2016, 00:31

Ik zie een stalen motorsteun...

De originele (aluminium steunen) scheuren vaak omdat de motordempers te hard zijn en dan denken slimmerds deze te vervangen voor staal.
Fout..
Dan scheurt de bevestiging van de stalen steun uit het motorblok.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 24 Apr 2016, 01:00

Klopt, dat had ik al een keer gelezen in een post van jou.
Sowieso nog even kijken wat ik met de trillingsdempers ga doen, Vetus heeft het uitgerekend en komt op K100 uit voor alle steunen omdat
de gewichtsverdeling nagenoeg gelijk zou zijn.

Ik heb de motor nu op een pallet staan en het gewicht zit toch zeker wel aan de vliegwielkant, die ouderwetse kk is ook loodzwaar.
Er zitten nu ook verschillende dempers onder, aan de vliegwielzijde iets met M16 en aan de distributiezijde eerder iets van M14, nog niet echt goed naar gekeken.

De motor staat onder een aardige hoek in de boot, volgens mij is het dan verstandiger om aan de distributiezijde wat lichtere dempers te nemen.

Steunen uit alu heb ik zo nagemaakt, dat is opzicht geen punt.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 30 Apr 2016, 18:17

Kop ben ik thuis mee bezig, eerst goed ontvet en daarna natgeschuurd met 400.
Ziet er nu een stuk beter uit en is lekker glad, kop is al een keer gevlakt want ik zie nog heel licht cirkels lopen.
Ook getest op vlakheid en krijg er op één punt een voelermaat 0.10 in, verder nergens dus binnen de specs (0.15)
Wervelkamers hebben kleine haarscheurtjes maar dat is volgens mijn revisie handleiding geen reden om deze te vervangen.

Krijg maandag mijn klepverentang, zie dat deze motor dubbele klepveren heeft dus ik hoop dat het gaat met de tang die ik heb besteld.
De kleppen zal ik allemaal opnieuw inslijpen en ik zal ook de klepseals vervangen, heb een compleet pakkingset voor de motor besteld waar deze bijzitten.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor kajoe » 30 Apr 2016, 19:58

nou mijn indenor 6 pitter staat bij de firma bakker in de loods ,tjonge wat zag ie er uit reviseren was een slechte optie ge weest ,over een paar dagen een mooie schone blauwe 4 pitter er in en dan (hopelijk) geen zorgen meer .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten