Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 30 Apr 2016, 20:06

Laten doen had ik ook nooit gedaan hoor.
Maar ik liep tegen een compleet pakkingset aan voor 50 euro inclusief koppakking van iemand die dat verkeerd had besteld of er niks meer mee doet.
Manuren zijn in mijn geval gratis, en het is is heel leerzaam.
Als ik alles in elkaar heb en de motor doet het weer een paar jaar ben ik al heel tevreden!
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 30 Apr 2016, 21:54

Kleine scheurtjes in de wervelkamers zijn geen probleem.

Schuren met 400 is erg glad.
Moet eigenlijk ruwer zijn zodat de koppakking er niet uit "glijdt", ofwel er moet enige ruwheid zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 30 Apr 2016, 22:03

Ik ben een beetje voorzichtig Hans, vandaar even met 400 nat geschuurd en dat wordt idd heel erg glad, het voelt nu net als autolak zeg maar ;)
Maar ik heb altijd geleerd dat je pakkingvlakken zo glad mogelijk moet makken zodat de pakking zo goed mogelijk aansluit en niet lekt.

Vandaar dat ik het zo heb gedaan.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 30 Apr 2016, 22:20

Een koppakking heeft bij de delen die druk moeten kunnen weerstaan of metaal of een silicone achtige coating (+ het pakkingmateriaal zelf) welk een weinig word ingedrukt als de kop is aangetrokken.
Dan is er enige ruwheid nodig om wrijving te bewerkstelligen tussen pakkingmaterialen en afdichtingsvlakken.

Staat er niks over in je Indenor boek?
Revisiebedrijven controleren (als ze het goed doen) behalve vlakheid ook de ruwheid van cilinderblok en cilinderkop.

Ik zou het vlak zelf nooit met 400 opschuren, eerder met korrel 60 of 80.
Vooral bij een Indenor waarbij het bekend is dat het een vrij gevoelig onderwerp is.

Bij een HD brandstofpomp hebben we geen pakking omdat de druk te hoog is, daar worden de pasvlakken zeer nauwkeurig geslepen.
Mede vandaar de kreet: De beste pakking is geen pakking (die is er niet en kan niet stuk gaan..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 01 Mei 2016, 23:26

Ik heb 3 handleidingen van Indneor, één zegt er niks over, de andere heel beperkt dat na het vlakken de bewerkingen van de frees moeten nabewerkt en de 3de heeft heeft
het over ruwheidsklasse R2 en daar kan ik eigenlijk niet zoveel mee.
Heb al wat op google gekeken maar kom hiermee niet echt verder.

Maar geldt jou werkwijze voor alle motoren?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mei 2016, 21:41

Met name bij een motor met gietijzeren blok en een aluminium cilinderkop is er verschil in uitzetting door de verschillende materialen.
Dat moet de koppakking op kunnen vangen.

Vlakken met een eenvoudige frees geeft nogal veel ruwheid en dat kan te ruw zijn, dan schuurt men de toppen van de bewerkingsgroeven iets weg.
Daarna ais het nog steeds een stuk ruwer dan met korrel 60 of 80 bewerken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor rebel » 02 Mei 2016, 23:21

dat klinkt allemaal vrij logisch en verklaarbaar hans... nu is het aan marcel om te actrepseren
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor rebel » 02 Mei 2016, 23:27

rebel schreef:dat klinkt allemaal vrij logisch en verklaarbaar hans... nu is het aan marcel om te accepteren
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 02 Mei 2016, 23:45

Bedankt voor de toelichting Hans.

Rebel, ik begrijp niet wat je reactie toevoegt, het lijkt erop alsof je wilt zeggen dat ik eigenwijs zou zijn of begrijp ik dat verkeerd?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mei 2016, 00:18

Dit is ook een discussieforum en dan bespreek je onderling ook technische details.
Onze Rebel leest mee en zal het wellicht spannend vinden wat er uit de discussie komt.

Dit is een leuk project als iemand goed kan sleutelen en 'weet wat hij weet en weet wat hij niet weet'.
Daarover praten we dan.
Als iemand die kennis niet heeft zal ik nooit aanraden om een dergelijke motor overhoop te halen.
Dan is het echt tijd om die motor op de hoop te gooien.

Maar.. Als je handig bent, tijd hebt, het geheel kan overzien en het als een uitdaging ziet zou ik hetzelfde doen: Uit elkaar halen, beoordelen, informatie inwinnen, er over schrijven en proberen die motor weer bij de mensen te brengen.
Als het niks wordt heb je veel ervaring opgedaan, veel geleerd en toch met een hobby bezig geweest met beperkte kosten.

Toen ik (prive) mijn eerste Indenor diesel met problemen had bestond er nog geen internet en liep ik aan diverse kanten vast.
De wereld was erg klein en toen was er niet te koop wat er nu na 35 jaar nog wel te koop blijkt te zijn (internet!).
Toen hield het op en moest ik aan een nieuwe motor.
Daarmee ging het leerproces verder omdat het een eerste serie was en zo goedkoop mogelijk: Er zaten diverse fouten in de samenstelling.
Weer veel van geleerd..

Spannend wat Marcel van deze schademotor gaat maken en wat er uit komt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten