Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2015, 22:05

Als er op dit forum over 1 motor het meeste is geschreven is het wel de Indenor diesel met water in het carter...

Dat het hier een kielkoeling uitvoering betreft maakt het al een heel stuk gemakkelijker omdat er geen water in de buurt van de motor komt (behalve misschien teveel bilgewater..).
Dus als de koelvloeistof netje op niveau is en blijft zal het van buitenaf (bilge?) moeten komen.

Dat de olie geemulgeerd is betekent dat de motor mét water in het carter moet hebben gedraaid, dat hoeft niet meteen een ramp te zijn.

Ik zal nooit adviseren om echt geld in een oude Indenor te stoppen, dat wordt op termijn een bodemloze put.
Ook reviseren oid of een ander Indenor kopen valt onder deze noemer.
M.a.w: Deze motor spoelen met nieuwe motorolie.
De motor en filter aftappen, vullen, onbelast warm draaien, weer aftappen en vullen, onbelast 2 uur draaien met de cartervuldop er af, dan kan de motor uitdampen, daarna filter vervangen en weer vullen.
Dan de boel goed in de gaten houden en na een aantal uren varen het filter en de olie vervangen.

Goede kans dat het gewoon goed komt en niet geprobeerd is zeker mis.
Ververs als alles goed blijkt de koelvloeistof ook eens helemaal en voeg preventief Bar's Leaks origional toe (1 blikje is ongeveer goed voor 10 liter koelvloeistof -> korrels goed fijnmaken!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 03 Mrt 2015, 22:23

Wederom bedankt Hans, ik had je tip van Bar's Leaks ook al eens gevonden op een ander forum.
Ik wil sowieso kijken waar het lekt, dat vind ik toch wel prettig om te weten.

Dus als de motor uit de boot is maak ik een klein koelcircuit wat ik dan afpers, dan weet ik iig waar het fout is gegaan.
Daarnaa ga ik beslissen wat ik ga doen, maar dat laat ik hier zeker weten.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 17 Jan 2016, 14:02

Hallo Mensen, ik heb het zelfde probleem, maar bij mij is de olie uit de carteronluchting eruit gegooid en he pijl is hoger dan normaal en grijs.Mijn boot heeft een buitenwaterpomp dus het zou via de waterkering daar binnen gekomen kunnen zijn.kan het water er nog via een andere weg binnen komen, ik las wat van oliekoer.? of bv via de uitlaat waterinspuit ingang.?

bvd John.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2016, 14:47

John,
In het algemeen en vooral bij een Indenor (je hebt niet verteld welke motor het is):

Het kan (buitenboord)water zijn dan kan het binnenkomen via:
- De pompseal van de zeewaterpomp (als het controlegaatje verstopt is (is niet zo waarschijnlijk).
- Hevelwerking van de buitenboordkoeling, loopt via de uitlaat in de motor, komt veel voor, motor bokt bij het starten (drijfstang(en) mogelijk krom, koppakking stuk geperst).
- Impeller pas vervangen = vaak hevelwerking.
- Geen beluchter in het systeem, of verstopt/defect.
- Lekke oliekoeler maar dan komt er meestal olie in het water omdat de oliedruk veel hoger is.

Koelvloeistof in de olie:
-Je verliest koelvloeistof via:
-De cilinderafdichtingen in het motorblok (komt veel voor).
-Een lekke koppakking.
-Een scheur in de cilinderkop of motorblok

Je moet dus eerst kijken of er koelvloeistof verlies is, zo niet zal het water zijn.
In veel gevallen heb je motorschade met water in de olie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 17 Jan 2016, 15:29

Hallo bedankt voor de terugkoppeling, het is een Peugeot Indenor DTP- 50, het koelvloeistof nivo is niet gezakt.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 17 Jan 2016, 15:36

Het kan (buitenboord)water zijn dan kan het binnenkomen via:
- De pompseal van de zeewaterpomp (als het controlegaatje verstopt is (is niet zo waarschijnlijk).
- Hevelwerking van de buitenboordkoeling, loopt via de uitlaat in de motor, komt veel voor, motor bokt bij het starten (drijfstang(en) mogelijk krom, koppakking stuk geperst). (Hoe kan ik dit controleren.?)
- Impeller pas vervangen = vaak hevelwerking.
- Geen beluchter in het systeem, of verstopt/defect.(betekent dit dat er een opening in de wier pot moet zitten)?
- Lekke oliekoeler maar dan komt er meestal olie in het water omdat de oliedruk veel hoger is.(heb ik een oliekoeler, zoja waar vind ik die.?)
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Georges » 17 Jan 2016, 15:52

jpsystem schreef:Het kan (buitenboord)water zijn dan kan het binnenkomen via:
- De pompseal van de zeewaterpomp (als het controlegaatje verstopt is (is niet zo waarschijnlijk).
- Hevelwerking van de buitenboordkoeling, loopt via de uitlaat in de motor, komt veel voor, motor bokt bij het starten (drijfstang(en) mogelijk krom, koppakking stuk geperst). (Hoe kan ik dit controleren.?)
- Impeller pas vervangen = vaak hevelwerking.
- Geen beluchter in het systeem, of verstopt/defect.(betekent dit dat er een opening in de wier pot moet zitten)?
- Lekke oliekoeler maar dan komt er meestal olie in het water omdat de oliedruk veel hoger is.(heb ik een oliekoeler, zoja waar vind ik die.?)


Een beluchter is een bocht met bovenaan een nippel waar een slangetje aanzit of het moet er een met een klepje zijn, in geval van een slangetje komt daar bij draaiende motor water uit.
Het voornaamste is dat het ding ruim boven water staat en voorkomt dat je motor bij stilleggen het water gaat aanzuigen dat normaal via je uitlaat over boord gaat , het ding voorkomt dus hevelen van koelwater richting motor.
(google vetus beluchter even,er zijn er ook andere of zelf maken is ook mogelijk)
Je wierpot moet dicht zijn !

Een oliekoeler vind je door je waterslangen te volgen , gaan die ergens in een cilindrisch vaatje met 2 in en uitgangen dat ergens tegen je motor gemonteerd is,dan heb je meestal een warmtewisselaar of oliekoeler te pakken , maar op kleinere motoren is een oliekoeler niet altijd aanwezig.post anders eens wat foto's van je motor langs alle kanten dan is die aanwijsbaar voor ons... moest er een zitten.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 17 Jan 2016, 19:58

Ok dank je, een beluchter zit er bij niet op.

Hoe kan ik foto,s toevoegen.?
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor henkvd » 17 Jan 2016, 20:35

jpsystem schreef:
Hoe kan ik foto,s toevoegen.?

viewtopic.php?f=35&t=1112
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 17 Jan 2016, 21:13

Afbeelding

hier een foto van de pijlstok
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten