Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2016, 22:45

Als het goed is moet een eventuele overmaat op de lagerschalen staan.
Je kan de astappen ook meten met een beugelschroefmaat.
Hoofdlagers gaan zomaar 2x langer mee dan drijfstanglagers (als er geen gebrek aan olie is geweest).

Hopelijk gaan de voeringen er uit met een trekker. Meestal werkt goed slaan beter.
Anders met een trekker en ook slaan.

Als het vastgerot zit dan zou je het ook nog kunnen proberen door dieselolie of petroleum in het koelgedeelte te doen (en ook bovenin de kier tussen blok en voering laten lopen).

We horen het wel weer, succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 15 Mei 2016, 11:37

Ga zelf even een trekker in elkaar lassen straks, krijg het met eruit slaan niet voor elkaar.
Kom er ook niet lekker bij omdat de krukas in de weg zit.
Heb het met hardhout gedaan maar dan nerven zitten dan in de slarichting en dan splijt het hout.
We willen natuurlijk geen rommel in het carter.

De kruktappen heb ik gemeten met een schuifmaat en zijn 50 mm dus er zijn nog geen overmaats lagers gemonteerd.
De krukatappen zijn 50mm, deze mogen de volgende afwijking hebben: +0,011 en - 0,016.
Dat moet ik nog wel even goed opmeten want als die maten afwijken gaat het niet goed aflopen met de nieuwe lagers.

Was er gisteren even en toen zag ik dat de zijkant van de drijstang ook een paar krassen had, dat is dezelfde drijfstang waar het lager met stukje eruit in zat gemonteerd.
De zuiger hiervan had aan de onderkant ook een beetje schade.
Gisteren werd ik overvallen door de regen opeens dus heb niet nauwkeurig kunnen kijken, ga er zo mee verder.

Hopen dat het weer een beetje mee zit vandaag en morgen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 15 Mei 2016, 21:42

Oke dat ging bijna helemaal goed, bussen zaten echt muurvast.
Heb ze met de trekker op spanning gezet en dan met een stuk hout tegen de plaat van de trekker eruit getikt.

Helaas bij de laatste bus brak er een stuk van de bus af, misschien zat de trekker scheef, ik sloeg misschien te hard of misschien een verzwakt stuk, wie zal het zeggen:

Afbeelding
Was maar een stuk wat afbrak, ik heb de rest er met een botte beitel uitgetikt, bus was toch al niet meer te redden.

Nu even nadenken wat ik ga doen, zou het liefst alleen die bus vervangen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mei 2016, 21:51

Dus even nagaan of je een losse voering kunt kopen en ook of het een standaard voering is.
(dan zou je voor die zuiger ook aan nieuwe veren kunnen denken (de rest niet als het er nog goed uitziet, die zijn ingelopen op de eigen voeringen).

Het is gietijzer en als het erg vast zit hoef je je niet te schamen als er iets afbreekt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 15 Mei 2016, 21:59

Ja de losse voeringen zijn te koop, dat is geen punt.
En dan inderdaad voor die zuiger ook nieuwe veren.

Alle zuigers en bussen zijn gepaard en ook gemarkeerd.
Zou het dan geen probleem zijn dat deze cilinder dan wat meer compressie heeft?

Wat ik kan meten is het gewoon een standaard bus, 90mm boring.
Denk ook niet dat de bussen er ooit uit zijn geweest, de ringen onderin waren helemaal uitgehard en zaten ook erg los om de bussen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mei 2016, 22:08

Idealiter (en als je beroepsmatig vaart) kan je beter alles vervangen maar gezien de kosten en dat je eerder hebt genoemd dat er geen stootranden in de voeringen zaten kan je het zo doen.
Ik denk dat het verschil in compressie verwaarloosbaar zal zijn.

Deze voeringen zullen nog wel origineel zijn geweest. Ze zaten immers heel erg vast en de afdichtingsringen zijn ook op.

Een leuk project omdat meelezers nu ook eens mee kunnen kijken en lezen over de ervaringen bij het demonteren van een Indenor Diesel waar veel over is geschreven m.b.t. de gevoeligheden van het koelsysteem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 16 Mei 2016, 13:05

Zou het liefst alles niet vervangen maar dat wordt te gek.

Overigens is het geen slecht idee om sowieso de bussen te trekken, daar ligt een partij zooi omheen zeg.
Allemaal metaalschilfers, gruis en rotzooi.
Bij één bus was het rondom de bus ook vet, ik vermoed dat dit motorolie is en die bus wil ik dus ook aanwijzen als schuldige.

Heb een compleet onderblok met krukas, nokkenas e.d. gevonden waar de zuigers nog inzitten met de drijfstangen.
Die ga ik overnemen, en bij dit blok haal ik dan eerst de krukas eruit, dan kan ik er ook veel beter bij.
Hier ga ik dan sowieso een bus + zuiger en gebruiken voor degene die nu kapot is.

Ik heb verder bij cilinder 2 een drijfstang die niet helemaal lekker is, drijfstanglager is een stukje uit, heeft wonderbaarlijk niet lopen vreten in de kruktap.
Verder is de zijkant van de drijfstang een beetje beschadigd, zeg maar de kant waar deze tegen de krukwang aan zit.
En de zuiger heeft ook een beetje schade, helemaal bovenin een heel klein hapje eruit en helemaal onderin wat krassen.

Ik denk dat daar een keer een smeringsprobleem is geweest, maar daarvan kan ik dus mooi alles overzetten van het donor blok.

Uiteraard alles met nieuwe drijfstang lagers, dan is het niet perfect, maar wel beter dan het was.

En ik deel die mening Hans, er is heel veel geschreven over de Indenor alleen ik zie maar weinig actie.
En dan bedoel ik dat mensen echt sleutelen aan het inwendige van de motor, hier staat ondertussen vrij veel informatie in dus ik hoop
dat het zo wat laagdrempeliger wordt om eraan te beginnen.
Je hebt technisch inzicht nodig, goede naslagwerken, goed gezond verstand en goed gereedschap (zeker het laatste is zeer belangrijk).
En door te vragen zoals ik doe kom je er uiteindelijk dan wel uit en leer je heel veel bij, en je moet het leuk vinden natuurlijk om nog een week lang met zwarte handen rond te lopen :lol:
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mei 2016, 22:26

Van 2 motoren 1 maken met de beste onderdelen (mits goed) is ook een manier.
Ik kende een schipper met een GM diesel in een kleine binnenvaartboot (en ook een wat kleine beurs) met een kennis die bij GM werkte en die monteur bewaarde altijd nog goede onderdelen van gereviseerde motoren voor die schipper.
Daarmee 'reviseerde' hij die oude 4 cilinder GM en dat ding draait nu nog prima.
Link: http://www.msjansje.nl/

Ook als je nog goede lagerschalen kan combineren is dat niet verkeerd.
De krukas heeft toch meestal wat loopsporen waardoor nieuwe schalen wat zwaar kunnen lopen (of je moet de astappen per stuk goed beoordelen en zo nodig 'leppen').
En met veel olie in elkaar zetten..

Waar die schade bij cilinder 2 vandaan komt is onduidelijk.
Zie je niks aan de cilinderkop bij nummer 2?

Er zijn erg weinig mensen zoals jij die een Indenor motor uit elkaar durven trekken en weer weten op te bouwen.
Ik ken er een paar:
- Een oude dieselmonteur met 45 jaar ervaring.
- Een voormalig instrumentmaker die het niet aandurfde maar die ik (met moeite) heb overgehaald en wat begeleid omdat die man veel technische vakkennis had.
Beiden heb ik de werkplaats handboeken uitgeleend.
Verder niemand..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor MaartenKlop » 16 Mei 2016, 22:39

Mooi project, zou toch overwegen om de bussen te vernieuwen mits de staat van de zuigers dit nog toelaat (hemden en veergroeven opmeten)
Setje bussen zal ook geen honderden euro's kosten en veren is tientjes werk (informeer even bij THN voor de veren)
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 16 Mei 2016, 23:31

@ Hans,

Kwam wel mooi uit eigenlijk met het extra onderblok, kan nu van alles het beste gebruiken.
Voor wat betreft cilinder 2 is het wel raar, kan ook geen schade in de cilinder ontdekken, wel wat slijtage maar niet meer als bij de andere bussen.
Ook bij de kop/kleppen van die cilinder is niks te zien.
Is ook niet dat er echt brokken vanaf zijn hoor, zal eens een foto maken ter lering ende vermaeck.

De lagers moet ik even naar kijken, ik heb de kruktappen opgemeten met een digitale schuifmaat en het zijn sowieos de originele schalen.
Tappen zijn nog mooi chroom en hebben amper voelbare slijtage, hele lichte strepen erin maar zeker geen doffe plekken.

Ik wilde de kruktappen eigenlijk polijsten, een strookje waterproof schuurpapier 400 omheen rollen, wat olie ertussen en dan met een schoenveter een paar keer eromheen.

Een beetje dit idee:
https://www.youtube.com/watch?v=j7DZxqPUQto

Puur om het een beetje gladder te maken.
En dan nieuwe schalen erop, setje nieuwe schalen kost 50 euro dus dat valt mee.
Als bij de donor motoren goede schalen zitten dan kan ik die wel monteren, maar ik weet ook de maat van de krukas niet dus het is een beetje koffiedik kijken dan.
En dat geldt ook voor de nieuwe lagers uiteraard.

Alles wordt inderdaad gemonteerd met rijkelijk veel olie.
Wil pas gaan opbouwen als ik alles heb zodat ik in een slag door kan werken en kan starten.
Idee is ook om als alles klaar zonderkleppen deksel een fles olie over de stoters e.d. te verdelen (voor zover dat niet al gebeurd bij het vullen van het carter.
Dan de olie op pijl zetten en een aantal maal rondtornen zonder diesel om oliedruk op te bouwen en te zorgen dat er overal olie komt.

Gebruik hiervoor goedkope olie van de Lidl, wil daarna nog een keer verversen als alles goed warm is geweest en heeft staan draaien.
Dan de de motor de boot in en een stuk varen en daarna nog een keer verversen met Kroon minerale olie.
Uiteraard ook 2 x de kopbouten natrekken.
Helaas moeten bij deze motor dan de tuimelaaras en de verstuivers eruit, maar dat is niet anders.





@ Maarten, met veren en bussen ga je toch snel richting de 300 euro.
Alles werkte juist voorheen en dit is een 4.90 motor in een bootje van krap 8 meter, aardig overbemeten dus.
Mocht ik dus wat vermogen missen maakt het niet uit.

Olieverbruiken & blauw roken heeft de motor ook nooit gedaan.
Kan best dat ik over 5 jaar weer de motor uit elkaar moet halen maar ik weet nu hoe het werkt en hoe het moet.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten