@ Hans,
Kwam wel mooi uit eigenlijk met het extra onderblok, kan nu van alles het beste gebruiken.
Voor wat betreft cilinder 2 is het wel raar, kan ook geen schade in de cilinder ontdekken, wel wat slijtage maar niet meer als bij de andere bussen.
Ook bij de kop/kleppen van die cilinder is niks te zien.
Is ook niet dat er echt brokken vanaf zijn hoor, zal eens een foto maken ter lering ende vermaeck.
De lagers moet ik even naar kijken, ik heb de kruktappen opgemeten met een digitale schuifmaat en het zijn sowieos de originele schalen.
Tappen zijn nog mooi chroom en hebben amper voelbare slijtage, hele lichte strepen erin maar zeker geen doffe plekken.
Ik wilde de kruktappen eigenlijk polijsten, een strookje waterproof schuurpapier 400 omheen rollen, wat olie ertussen en dan met een schoenveter een paar keer eromheen.
Een beetje dit idee:
https://www.youtube.com/watch?v=j7DZxqPUQtoPuur om het een beetje gladder te maken.
En dan nieuwe schalen erop, setje nieuwe schalen kost 50 euro dus dat valt mee.
Als bij de donor motoren goede schalen zitten dan kan ik die wel monteren, maar ik weet ook de maat van de krukas niet dus het is een beetje koffiedik kijken dan.
En dat geldt ook voor de nieuwe lagers uiteraard.
Alles wordt inderdaad gemonteerd met rijkelijk veel olie.
Wil pas gaan opbouwen als ik alles heb zodat ik in een slag door kan werken en kan starten.
Idee is ook om als alles klaar zonderkleppen deksel een fles olie over de stoters e.d. te verdelen (voor zover dat niet al gebeurd bij het vullen van het carter.
Dan de olie op pijl zetten en een aantal maal rondtornen zonder diesel om oliedruk op te bouwen en te zorgen dat er overal olie komt.
Gebruik hiervoor goedkope olie van de Lidl, wil daarna nog een keer verversen als alles goed warm is geweest en heeft staan draaien.
Dan de de motor de boot in en een stuk varen en daarna nog een keer verversen met Kroon minerale olie.
Uiteraard ook 2 x de kopbouten natrekken.
Helaas moeten bij deze motor dan de tuimelaaras en de verstuivers eruit, maar dat is niet anders.
@ Maarten, met veren en bussen ga je toch snel richting de 300 euro.
Alles werkte juist voorheen en dit is een 4.90 motor in een bootje van krap 8 meter, aardig overbemeten dus.
Mocht ik dus wat vermogen missen maakt het niet uit.
Olieverbruiken & blauw roken heeft de motor ook nooit gedaan.
Kan best dat ik over 5 jaar weer de motor uit elkaar moet halen maar ik weet nu hoe het werkt en hoe het moet.