vuuren1 schreef:Ok, geen beluchter en geen oliekoeler.
Geen beluchter is fout als het waterinjectiepunt onder (of nabij) de waterlijn zit, het injectiepunt bij deze motor zit erg laag dus goeie kans op hevelen.
Geen oliekoeler is dus geen lekkage over de koeler.
Hevelen gebeurt soms/ook ineens als de impellor van de zeewaterpomp is vervangen.
Dan kan er water langs lopen omdat het pomphuis is ingesleten en de nieuwe impellor niet.
Na hevelen moet je hebben kunnen waarnemen dat de motor even moeilijker rond wilde op de startmotor omdat er water op de zuigers staat (dat is niet samendrukbaar).
Heb je dat ooit gemerkt? (het lijkt alsof de accu een beetje leeg is met starten)
Je bent de zoveelste met dit probleem, meestal is de installatie niet goed aangelegd.
Gaat vaak vele jaren goed en dan is het raak.
ALTIJD de koelwaterafsluiter dicht zetten na het stoppen van de motor (hoeveel keer ik dat al niet heb vermeld is niet meer te tellen..)
OOK met een beluchter moet dat, die dingen kunnen ook falen.
Omdat de olie en het water zijn geëmulgeerd heb je al even gedraaid met dit mengsel. Emulgeren van water en motorolie vindt alleen plaats onder druk en hogere temperatuur.
Wat ga je nu doen? Is de motor er al uit (ik zie foto's van een uitgebouwde motor)?
In ieder geval NIET meer proberen te starten voordat er een specialist bij is geweest die exact weet wat dit probleem inhoudt.
In principe is je motor van matig tot ernstig beschadigd als hij met water heeft gedraaid.
Controleren of er kromme drijfstangen in zitten of de koppakking stuk is geperst:
Dat is een gevolg van 'waterslag' als er water op de zuigers staat loopt de zuiger in de compressieslag vast omdat water niet samendrukbaar is.
Dan is het buigen (drijfstangen) en/of barsten (koppakking), of je hebt veel geluk gehad..
Controleren van kromme drijfstangen is lastiger, kan dmv een compressietest een beeld geven.
Als de koppakking er uit ligt zal er teveel druk in je expansietank ontstaan waardoor er koelvloeistof wordt uitgeblazen of een slang springt.
jpsystem schreef:
De motor is er nog niet uit, waren voorbeeld foto,s van het internet.
Kan ik de motor met de hand(dmv ringsleutel)draaien zonder gloeibougies om te zien of er water in zit.?
De druk was drie bar toen ik hem de laatste keer heb laten lopen.en de temp was ook ok.
Georges schreef:jpsystem schreef:
De motor is er nog niet uit, waren voorbeeld foto,s van het internet.
Kan ik de motor met de hand(dmv ringsleutel)draaien zonder gloeibougies om te zien of er water in zit.?
De druk was drie bar toen ik hem de laatste keer heb laten lopen.en de temp was ook ok.
dan is het mogelijk dat op jou motor toch een oliekoeler zit, foto's van een andere motor... kunnen een verkeerd beeld geven natuurlijk.
aquanaut schreef:En compressiedruk is wat anders als oliedruk.
Als je dit verschil niet kent raad ik je met klem aan een monteur in de arm te nemen.
Oh en wellicht ten overvloede tijd is in dit soort gevallen een belangrijke factor.
Hoe langer je wacht des te groter de kans is dat je motor total loss is.
Mocht hij dit al niet zijn als gevolg van de door Hans genoemde scenario's.
Sterkte,
Aquanaut
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten