Als je het goed doet hoeft de motor over 5 jaar niet uit elkaar.
Mechanisch zijn ze taai, dus als je redelijk tot goede gebruikte onderdelen toepast is het prima.
Daarbij moet je wel voldoen aan diverse eisen die de techniek aan je stelt.
Bv. Nieuwe zuigerveren in oude voeringen werkt niet en is knoeiwerk (wat maar al te vaak en ook door zgn. vaklieden gebeurt).
Ooit koste een hele pakkingset plus een set zuigers, veren en voeringen nog geen 700 guldens..
Dat wordt helaas duurder bij oude motoren.
Kruktappen kunnen afhankelijk van de materiaalkwaliteit in de tijd iets aan de oppervlakte vervormen, dan loopt het met nieuwe schalen mogelijk wat zwaar.
Gewoon per stuk goed bekijken en gevoel speelt daarbij een belangrijke rol.
Zo nodig leppen (iets polijsten).
Na montage goedkope olie is prima; er moet immers worden gespoeld om resten van de gedane arbeid naar het filter te brengen.
Ik weet niet wat je met Kroon hebt maar Mobil is vanuit mijn ervaringen het beste (meermaals vergeleken in maximaal belaste situaties van dieselmotoren).
De kop natrekken zou ik ook doen maar 2x is niet gebruikelijk.
(zoals je weet ben ik niet heel enthousiast over een met 400 geschuurde cilinderkop (te glad).