Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 03 Mei 2016, 00:49

Klopt helemaal Hans, ik kreeg alleen het idee dat Rebel misschien dacht dat ik eigenwjs zou zijn wat zeker niet het geval is.
Echter kan ik dat ook verkeerd begrepen hebben, je eigen reactie goed uitdrukken op internet kan soms best wel eens lastig zijn, heb ik zelf ook weleens.


En ik vind het zelf ook spannend, en erg leerzaam.
Ik heb ook niet heel veel keus, het is of niet varen, of dit een kans geven.
Nieuwe motor is nu even geen optie.
Ik heb er goede hoop op, ik heb mij uren lang ingelezen en heb het goed voorbereid, ben nu inclusief speciaal gereedschap en pakkingen rond de 150 euro kwijt.
Mocht de motor naar tevredenheid draaien wil ik wel een dieselmonteur laten kijken naar de instelling van inspuitpomp, dat gaat mij boven mijn pet.
En daarnaast laat de verstuivers testen en reviseren.
Dan gewoon goed het onderhoud bijhouden en om de 2 jaar nieuwe KVS, volgens mij heb ik dan best een betrouwbare motor terug.
Brandstofsyteem heb ik in 2014 helemaal vernieuwd inclusief schone tank en filters en de elektra heb ik ook helemaal opnieuw gedaan.


Ik heb voor het laatste gekozen en dan wil er wel vol voor gaan, maar ik wil het ook niet te gek maken.
Zo laat ik de krukas zitten, ik maak wel de lagers los om te kijken naar eventuele hele grove schade.
Het beste is natuurlijk om voor nieuwe lagers te gaan, maar dan moet ik voor overmaat lagers gaan en zal ook de krukas geslepen en gepolijst moeten worden.

Geldt ook voor de cilinderbussen en zuigers + veren.
Heb wel wat extra gereedschap gekocht waaronder een zuigerveerklem.
Ik ga de zuigers eruit halen, dan wordt het ook wat makkelijker om de cilinderbussen te demonteren.
Zuigerveren gaan er af en ik kan dan ook alles goed schoonmaken.
Heb nooit startproblemen door lage compressie gehad en ook geen olieverbruik dus in hele slechte staat kan het niet zijn zou je zeggen.
Vandaag heb ik de pakkingset binnengekregen, echt alles zit er bij (niet alles staat op de foto)
Ga waarschijnlijk een deel overhouden wat normaal voor de automotor wordt gebruikt, vacuumpomp e.d.

Zitten ook klepseals bij, morgen ga ik de kleppen trekken en opnieuw inslijpen en wordt alles weer terugg emonteerd met nieuwe klepseals.

De grote zwarte 4 ringen zijn de cilinderbuspakkingen, zijn niet heel breed dus ik snap nu ook goed dat het hierdoor kan gaan lekken als er
maar iets niet goed zit.
Had er nog geen goed beeld van, nu wel.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mei 2016, 01:16

Op papier zijn we non-verbaal bezig, dat is geen optimale vorm van communiceren.
Dat hoort er ook bij..

De brandstofpomp wordt met tandwielen aangedreven, niet aankomen dat stond in de basis goed en nu ook nog (als er eerder ook niemand aan heeft gezeten).
Daarbij is het officieel afstellen van de pomp een ritueel met meetklokjes en een klep op de zuiger laten zakken.
Ik denk dat die vakman met zijn spullen inmiddels in het verpleegtehuis zit..

Verstuivers testen kan geen kwaad als ze er toch uit zijn en kost niet alles.

De afdichtingsringen van de voeringen zijn eliptisch (ei-vormig / ovaal).
Ik heb eerste montage motoren gezien die (dus af fabriek) afdichtingsringen hadden die bij montage al een kwart slag verdraaid zaten.
Die gingen al snel lekken..

De manier van juist de voeringen monteren / inschuiven zie ik (daardoor) als een zekere uitdaging.
Ze moeten er soepel in glijden zonder te verdraaien (met bv. groene zeep of vet).
Note: Dat inschuiven moet wel glad gaan en daar mag je wel tot en met korrel 400 afwerken ;)

Als er geen oxidatie is in het draaiwerk van de motor zal de slijtage wel meevallen.
Mechanisch zijn deze motoren wel weer erg taai.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 03 Mei 2016, 01:22

Brandstofpomp ben ik niet aangekomen en zal ik ook zeker niet doen dus die laten we voor wat het is.
Verstuivers gaan sowieso getest worden, had ook wel wat last van grijze rook soms dus wellicht zijn die niet helemaal lekker meer (wat ook ondertussen wel mag).

Er zit absoluut geen oxidatie in de het draaiwerk, ook niet in de cilinders, alles stond nog heel dik in de olie dus dat was een dikke meevaller.
Het juist monteren van de ringen is inderdaad een uitdaging, ik zal alles daar heel goed schoonmaken en het idee was inderdaad om ze met groene zeep te monteren.

Het rotte is dat je eigenlijk niet kan controleren of ze goed zitten.....
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 04 Mei 2016, 23:50

Deze motoren roken niet als ze in orde zijn. Een verstuivertest zou ik zeker doen.

Had ik al geschreven ook even de zuigerhoogtes te meten en te vergelijken om zeker te weten dat er geen kromme drijfstang in zit a.g.v. waterslag?
Dan roken ze wel..

De voeringen:
Dom dat ze eliptische ringen gebruiken, die kunnen kantelen en dat gebeurde zelfs in de fabriek.
Ik heb er een gezien die dat af fabriek al had en dan zie je de tekening van de ring op de voering en die ging van normaal breed naar een paar tiende mm en weer naar normaal.
Dat ging lekken (overigens pas na een jaar of 15).

Het blok moet niet ruw zijn daar waar de ring in moet beginnen te zakken, daar zou ik op letten.
Als het glad is (en met vet of zeep ingesmeerd) dan is de elips vorm weer gunstig omdat het van dun naar dikker verloopt (dat is dan een 'zoekertje').
Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 05 Mei 2016, 00:53

Verstuivertest gaat ook zeker gebeuren zoals gezegd.
De zuigerghoogtes had je inderdaad vermeld en dat heb ik opgemeten en ik kom gelijk uit.
Ik heb deze wel vanaf de bovenkant van de cilinderbus gemeten.
Deze steken overigens amper uit, ik krijg op sommige punten de 0,05mm voelermaat er maar moeizaam in.

Ik ben nu met de kop bezig, alle kleppen opnieuw inslijpen, zal morgen klaar zijn en dan zit de kop in elkaar.
Van het weekend ga ik de drijfstangen loshalen en alle zuigers trekken, de zuigerveren er vanaf halen en alles goed schoonmaken.
Dan de cilinderbussen eruit tikken, daar alles goed schoon en glad maken en de cilinderbussen erin en die direct borgen.
Dan de zuigers er weer terug in en alles aantrekken op het voorgeschreven moment.
Haal ook alle lagerschalen van de krukas even los voor inspectie, ik verwacht niks geks maar dan weet ik hoe het er daar aan toe is.

En de ringen lopen inderdaad aan beide kanten taps, ik zal alles goed glad maken en overmatig zeep gebruiken, carter e.d. maak ik daarna wel weer schoon.
Bedankt en ik laat jullie weer weten als er updates zijn, heb ik zelf een archief en mogelijk heeft een toekomstige forum bezoeker er ook nog wat aan.

Lees zelf met alle plezier de technische topics van diverse fora en ik ben blij dat ik zelf ook wat kan toevoegen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jkos » 05 Mei 2016, 16:42

Prachtige stukje om te volgen, ik heb zelf ook zo'n ding staan, dus ik volg dit met veel interesse.
Zelf vind ik dat ook altijd wel een uitdaging om zoiets zelf te doen.
En als dan straks alles in elkaar staat en het functioneert naar behoren heb je wel een uiterst teveden gevoel.
Gewoon gezond verstand gebruiken, dan komt het goed.
Succes.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mei 2016, 22:45

Zuigerveren indien goed en als de sponningen na spoelen weinig of geen koolvorming hebben er niet afhalen.
(Of zo mogelijk met de veren er op via de slotopening de sponning schoonmaken)
Zo het zit is het op elkaar ingelopen en met het afhalen vervorm je de veren mogelijk iets.

De cilindervoeringen zullen na montage van nieuwe pezen wel iets hoger staan, nieuwe pezen hebben mee soeplesse.

Hoofdlagers zullen wel goed zijn, mechanisch is het een stevige motor. Controleren als de motor toch open is zou ik ook doen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 08 Mei 2016, 23:20

Bedankt Hans, ik wil ook heel voorzichting omgaan met de veren, en ze uiteraard zeker niet breken.

Vandaag met de kleppen bezig geweest, alles op elkaar ingeslepen, ziet er weer netjes uit:

Afbeelding
Afbeelding

En met de schoongemaakte en op elkaar ingeslepen kleppen er weer in:

Afbeelding

Wel nog iets waar ik niet uitkom, de klepsteel heeft een afdichtingsring van rubber erop zitten, die waren in principe nog goed
maar ze zaten bij mijn pakkingset dus heb ik ze uiteraard vervangen.
Nu ken ik wel klepseals die op de kop zitten maar dat heeft deze motor dus niet, enkel de zwarte ringen.
Maar die gaan dus heen en weer, werkt het als een soort olie schraap ring of iets dergelijks?
Jij enige idee Hans, zie onderstaande foto:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2016, 01:06

Ziet er keurig uit.

Het zijn feitelijk geen klepseals, meer een 'afdakje' als oplossing tussen niks en een echte klepseal.
Een klepseal belemmert smering van de klepsteel en helemaal niks kan weer olieverbruik en rook veroorzaken als de klepsteel en de geleider wat is ingesleten.

De Indenor ingenieurs hebben hier kennelijk voor gekozen.
De ene motor heeft niks, de andere klepseals en deze een wat vaag ringetje.
Gewoon monteren..

De zuigerveren moeten zeker niet breken maar ik zou ze er ook niet afhalen als het niet echt nodig is.
Met afhalen moet je ze openbuigen en dan vervormen ze mogelijk een weinig en dat risico zou ik willen vermijden.
Net als alleen nieuwe zuigerveren monteren, dat wordt vaak gedaan maar is geknoei omdat het half werk is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 09 Mei 2016, 21:58

Vandaag de zuigers gedemonteerd, zien er keurig uit.
Geen gebroken zuigerveren, en alleen wat koolaanslag bovenop en op de zijkant tot de 1ste zuigerveer (van bovenaf gezien)
Cilinders hebben een heel klein stootrandje, en geen voelbare slijtage.
Gaat dus allemaal weer terug, alles is gemerkt en genummerd.

Drijfstanglagers zijn niet best meer, 2 waren een beetje ingelopen en 1 had zelfs een stukje eruit.
Krukas thv drijfstanglagers was best goed, 1 had wel een klein mat streepje maar niks voelbaars.
Ga denk de krukas polijsten en dan weer nieuwe lagerschalen erop, moet alleen nog even meten of dit de originele lagers zijn of overmaat.

Krukaslagers zelf nog niet bekeken.

Ben aan het tobben om de cilinderbussen er vanaf de onderkant uit te slaan met een stuk hardhout, maar dat gaat niet lukken.
Muurvast, ga denk maar een trekker in elkaar lassen.

Heb wel wat trekkers gevonden maar die kosten tussen de 400-600 euro, beetje overdreven.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten