Uitleg werking (kiel) koeling systeem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor Marcel010 » 23 Mrt 2016, 10:28

jkos schreef:Beetje verwarrend allemaal.
Ik neem aan dat je met "inlaatspruitstuk" eigenlijk het ""uitlaatspruitstuk" bedoeld ?
Zo is het althans bij mijn Indenor


Nou, bij mij is dat allemaal één geheel, dus het is een reservoir met een aansluiting naar de uitlaat en aangesloten op de uitlaatpoorten van het blok.
En dat is ook aangesloten op de inlaatpoorten van het blok en er zit een aanzuigopening voor de luchtinlaat.

Dit 100% zeker een indenor die uit een J7 of een 404 oid komt, is ook te zien aan de carteronluchting die naar beneden wijst, geen dieselopvoerpompje, origineel fijn filter + huis met drukpompje
die je ook in de Peugeot auto's ziet zitten.
Maakt verder allemaal niet uit maar het is nogal anders blijkbaar en dat maak het wat lastiger voor mij.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor aquanaut » 23 Mrt 2016, 11:39

vuuren1 schreef:Dan missen we nog het gekoelde uitlaatspruitstuk en de buffertank.


Het uitlaatspruitstuk zit aan een kleine pers aansluiting (kachelaansluiting of boiler aansluiting) op de pomp.
Je ziet op de MK foto naast de pomp pulley het slangetje lopen.
Bij gesloten thermostaat gaat hier een geringe hoeveelheid water doorheen de expansietank/spruitstuk in.
Dit gedeelte wordt aan de zuig weer teruggehaald door de oliekoeler heen.
De buffertank, zit buiten de circulatie en is alleen aangesloten op het hoogste punt van het spruitstuk (net zichtbaar rechtsboven op de foto.

Het is inmiddels al weer ff geleden dat ik aan zo'n Peu (MD21) gesleuteld heb maar volgens mij komt de inlaat van de pomp voor de waaier uit.
Deze pompt het water direct naar beneden tussen de mantels in (achter de distributie langs) verderop komen de kanalen aan de spruitstuk zijde weer omhoog de kop in.
Zo gaat ie richting de vierkante poort de pomp weer in indien de thermostaat dit toelaat, anders via de achterzijde van de waaier weer naar beneden het blok in.
Parallel aan de thermostaat zit dan de kleine aansluiting die in het geval van Marcel naar het spruitstuk loopt.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk! :)

Het mooie van de constructie is dat het eigenlijke pomphuis zich in de kop bevindt, wat er opgebouwd wordt is alleen een combi van in en uitlaat en lagerhuis en pomp-as.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mrt 2016, 23:05

Verwarrend, ja..
Thermostaat moet zijn:waterpomp
Inlaat spruitstuk moet zijn uitlaatspruitstuk.


De pomp heb ik eerder proberen uit te leggen, het slakkenhuis zit idd in de kop (zoals bij vele motortjes).
De waaier (dat geperste blikje..) slingert kvs naar buiten en jaagt het de motor in.
Het komt er weer uit via het gat naar de thermostaat en gaat naar de koelbuizen.

Nu hebben we zelfs 2 parallelle taken:
Een oliekoeler met een T-stuk als tak (waar de koelpijp binnen komt).
Een uitlaatspruitstuk als tak via de parallelle kachelaansluiting van de motor.

Dat is 2x fout en kan dat simpele pompje (waarvan de waaier deze naam niet mag dragen omdat het een geperst blikje is) niet waarmaken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor Marcel010 » 23 Mrt 2016, 23:33

Duidelijk verhaal, bedankt, de reden dat de thermostaat eruit is gehaald is dus ook waarschijnlijk pompcapaciteit.
Ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn om het in serie te zetten, maar dan moet ik een grote aansluiting maken op het uitlaatspruitstuk aan de andere kant en deze dan aansluiten op de waterpomp en het t-stuk laten vervallen.
Zal eens kijken of dat haalbaar is met de huidige constructie.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mrt 2016, 02:33

Een uitlaatspruitstuk met aansluitingen van 15-20 mm (standaard kachelaansluitingen) in serie in het systeem zetten maakt het slechter omdat de weerstand veel te groot wordt.
Dat wordt niks.
De oliekoeler kan wel in serie (in de leiding na de motorkoeling) omdat die aansluit diameter voldoende groot is.

Mechanisch gezien is de Indenor Diesel van bewezen kwaliteit maar voor wat betreft koeling zijn er gevoelige puntjes.
Het is in de basis een automotor zonder spruitstukkoeling, oliekoelers etc.
In een auto zit een radiateur met ruime aansluitingen en bij deze motoren extra slangen naar de expansietank omdat de koppakking volgens de fabrikant altijd iets mag doorlaten en die gassen moeten worden afgevoerd.

Zelfs Diesel Techniek Nederland die deze (rood gekleurde) motoren in grote getalen mariniseerde wist niet te voorkomen dat de motortemperatuur bij volle belasting te hoog opliep.
Daar naast zijn er nog heel veel bedrijfjes geweest die wat wilde verdienen door deze basismotor/automotor ook voor jachten geschikt te maken.
Samengevat bleek dat niet optimaal.
Volvo Penta paste deze basismotor ook toe onder hun eigen label en dat ging qua koeling wel goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor Marcel010 » 25 Mrt 2016, 00:07

Nogmaals dank Hans, overigens vond ik nog een schema van hoe het in een Peugeot auto zit:

Afbeelding

Op de kop zie je daar de aanvoer koelwater voor de kachelradiateur, die is dus bij mij ook aangesloten op het uitlaatspruitstuk:

Afbeelding
Onderaan de foto na de eerste flens zie je een slangklem, dat is die aansluiting.
Ik snap niet helemaal wat het nut is dat ze die hebben aangesloten, ik zou bijna zeggen dat dit tegen de stroom in is?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mrt 2016, 03:16

Het lijkt er inderdaad op dat het gekoelde uitlaatspruitstuk precies op de kachelaansluitingen is aangesloten.
Ergens vooraan zit er een aansluiting op het uitlaatspruitstuk en bijna achteraan zit een eng slangetje en daar vindt (enige) circulatie plaats.
Welke kant dat op gaat is niet zo spannend.

Bij het schema van de automotor zie je al 3 slangen naar het expansievat lopen die er voor moeten zorgen dat het koelsysteem gas en luchtvrij moet blijven.
In de fabrieks manuals staan dat de koppakking een weinig mag lekken ofwel gassen in het koelsysteem kan/mag veroorzaken.
Vandaar de slangetjes..

In een Peugeot 505 diesel auto (de latere met deze motoren) zitten nog meer van die slangetjes (dat heeft altijd een reden).
(in andere diesel auto's zit dat allemaal niet in die mate)

In de auto staat de kachel warmte af aan het interieur, dat is berekend door meneer Indenor en wordt de motor dus extra (naast de normale radiateur) gekoeld door de kachelradiateur.
In jouw boot is het precies omgekeerd: Het uitlaatspruitstuk geeft juist warmte af aan het koelsysteem van je motor...
Bij meer of flink vermogen varen is de temperatuur van de uitlaatgassen hoog (300-450 graden).
Dat wil je terug een koelsysteem in sturen, dat klopt niet helemaal..

Dan nog de oliekoeler die met een T-verbinding parallel staat met je koelbuizen en het verhaal van ondeskundige marinisatie is meer dan compleet.

Kennelijk is de koelcapaciteit en de diameter van de koelbuizen zo ruim dat de motor in deze situatie en zonder thermostaat niet te heet wordt.

Onder voorbehoud omdat ik het niet zelf heb gezien kan je de oliekoeler in serie zetten (met even dikke slangdiameters als de rest), het uitlaatspruitstuk zo houden, zorgen voor onluchtingsmogelijkheden zoals in het auto schema is toegepast en dan een thermostaat plaatsen.
De oliekoeler moet dan idealiter in de perszijde van de pomp tussen de motor en de koelbuizen komen.
(als dat lastig is te realiseren mag het ook anders omdat het een plezierboot is die niet hele dagen vol belast wordt)

Tot zover.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor Marcel010 » 04 Apr 2016, 21:41

Bedankt voor je bericht nog Hans!
Ik moet mijzelf corrigeren, vandaag het uitlaatspruitstuk eraf gehaald en het slangentje staat toch niet in verbinding, het slangetje is in de
werkelijkheid een stuk rubber wat met een slangklem op de kachelaansluiting zit op de cilinderkop om deze af te doppen.
Slang was helemaal gaar en stond op het punt om eraf knallen, dat gaan we dus ook gelijk aanpassen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor Reind Brackman » 05 Mei 2016, 00:13

Beste heren,

Ik ben ook aan het sukkelen met een VOLVO Penta MD21 en kielkoeling, maar maak daar een nieuw topic voor aan omdat het een beetje afwijkt.
Een bezoek van u op dat andere topic zou ik op prijs stellen.

Dank

Reind Brackman
Reind Brackman
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Mei 2016, 00:07
ligplaats: Nigtevecht
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten