reijmerink schreef:lui, op mijn compromis 850 zeilboot, met bukh 20 dv , haven in/uit, had in een delphi filter bij de motor. vreselijk gedoe met onderhoud. Heb een Racor filter geplaatst in de AK,zeer eenvoudig onderhoud.,Ik wil het fijnfilter ook plaatsen in de AK , ook een Racor met in dat geval 2 micronfilter. so far so good...men zegt mij persdruk van de opvoerpomp is vele malen hoger dan de zuigaanvoer...een fijnfiler hoort in de persleiding...zal wel...ik denk...waterkolom gezien 4x zoveel??. MAAR>>als het filter van 60 of 120 liter slechts 3 liter rondpompt, heb geen terugspoeling, slechts lek druppels..dan maakt dat toch niet uit?? grtn frits reijmerink
reijmerink schreef:het schema is als volgt:
dieseltank 60 ltr...> Racor 120 AS,groffilter/ws, 60l/h,15micron..>opvoerpompje( merk onbekend)..>fijnfilter op motor(merk onbekend)..>hd pomp...>.verstuivers ...>(druppel)retourleiding naar tankbodem.De circulatie is max 3 liter per uur heen en 1/2 liter per uur terug.Nu wil ik het op de motor gemonteerde fijnfilter weg doen en vlak achter het Racor groffilter een andere Racor hangen die dan dienst doet als fijnfilter met 1 micron maaswijdte.ik weet dat het gebruikelijk is om het fijnfilter achter de opvoer pomp te hebben vanwege het verschil tussen het aanzuig vacuum en de persdruk.....Als ik de specificaties lees van opvoerpompjes schat ik dat daar een verschil in zit van 1 op 5. Als ik dus een Racor neem waarvan de doorstroom weerstand, gelet op de 3 liter max per uur,slechts een fractie is van het miezerige fijnfiltertje wat er nu op zit..denk ik dat het moet kunnen..zie ik iets over het hoofd? grtn reijmerink..
vuuren1 schreef:Bij voorkeur zien we alle filters graag na de opvoerpomp, mits (!) deze pomp geen last kan hebben van vervuiling.
fox4you schreef:vuuren1 schreef:Bij voorkeur zien we alle filters graag na de opvoerpomp, mits (!) deze pomp geen last kan hebben van vervuiling.
De fijnfilters bedoel je neem ik aan of lees ik het verkeerd?
Grofvuilfilters/waterafscheiders voor de opvoerpomp, is het ook veel praktischer want anders moet je nogal wat heen en weer met je brandstofleidingen.
Ook m'n vacuümmeter op het grofvuilfilter werkt dan niet meer.
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten