fijnfilter direct achter grof filter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor reijmerink » 24 Jan 2012, 22:43

lui, op mijn compromis 850 zeilboot, met bukh 20 dv , haven in/uit, had in een delphi filter bij de motor. vreselijk gedoe met onderhoud. Heb een Racor filter geplaatst in de AK,zeer eenvoudig onderhoud.,Ik wil het fijnfilter ook plaatsen in de AK , ook een Racor met in dat geval 2 micronfilter. so far so good...men zegt mij persdruk van de opvoerpomp is vele malen hoger dan de zuigaanvoer...een fijnfiler hoort in de persleiding...zal wel...ik denk...waterkolom gezien 4x zoveel??. MAAR>>als het filter van 60 of 120 liter slechts 3 liter rondpompt, heb geen terugspoeling, slechts lek druppels..dan maakt dat toch niet uit?? grtn frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Byl54 » 24 Jan 2012, 23:38

Beste Heer,
Kijkt u eens wat u schrijft: als het filter van 60 of 120 liter slechts 3 liter rondpompt,
Een filter van 60 liter??
Dit lijkt wel op een quiz..
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor reijmerink » 24 Jan 2012, 23:46

een filter van 60 of 100 liter DOORSPOELVERMOGEN PER UUR...heeft bij een dichtheid van 2 micron bij een motor zuigvermogen van pakweg 3 liter per uur een zodanig geringe weerstand dat deze OOK let wel OOK in de aanzuigleiding geplaatst kan worden toch? dat is de vraag , grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Bejakruiser » 25 Jan 2012, 00:29

Fijnfilter hoort na de opvoerpomp.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jan 2012, 01:05

reijmerink schreef:lui, op mijn compromis 850 zeilboot, met bukh 20 dv , haven in/uit, had in een delphi filter bij de motor. vreselijk gedoe met onderhoud. Heb een Racor filter geplaatst in de AK,zeer eenvoudig onderhoud.,Ik wil het fijnfilter ook plaatsen in de AK , ook een Racor met in dat geval 2 micronfilter. so far so good...men zegt mij persdruk van de opvoerpomp is vele malen hoger dan de zuigaanvoer...een fijnfiler hoort in de persleiding...zal wel...ik denk...waterkolom gezien 4x zoveel??. MAAR>>als het filter van 60 of 120 liter slechts 3 liter rondpompt, heb geen terugspoeling, slechts lek druppels..dan maakt dat toch niet uit?? grtn frits reijmerink


Nu nog even opnieuw, een beetje meer volledig en in leesbare taal.
Dit is een vage uitleg waar ik weinig mee kan.
Leg dan meteen even uit hoe het brandstofschema er precies uit ziet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor reijmerink » 26 Jan 2012, 00:52

het schema is als volgt:
dieseltank 60 ltr...> Racor 120 AS,groffilter/ws, 60l/h,15micron..>opvoerpompje( merk onbekend)..>fijnfilter op motor(merk onbekend)..>hd pomp...>.verstuivers ...>(druppel)retourleiding naar tankbodem.De circulatie is max 3 liter per uur heen en 1/2 liter per uur terug.Nu wil ik het op de motor gemonteerde fijnfilter weg doen en vlak achter het Racor groffilter een andere Racor hangen die dan dienst doet als fijnfilter met 1 micron maaswijdte.ik weet dat het gebruikelijk is om het fijnfilter achter de opvoer pomp te hebben vanwege het verschil tussen het aanzuig vacuum en de persdruk.....Als ik de specificaties lees van opvoerpompjes schat ik dat daar een verschil in zit van 1 op 5. Als ik dus een Racor neem waarvan de doorstroom weerstand, gelet op de 3 liter max per uur,slechts een fractie is van het miezerige fijnfiltertje wat er nu op zit..denk ik dat het moet kunnen..zie ik iets over het hoofd? grtn reijmerink..
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jan 2012, 23:53

reijmerink schreef:het schema is als volgt:
dieseltank 60 ltr...> Racor 120 AS,groffilter/ws, 60l/h,15micron..>opvoerpompje( merk onbekend)..>fijnfilter op motor(merk onbekend)..>hd pomp...>.verstuivers ...>(druppel)retourleiding naar tankbodem.De circulatie is max 3 liter per uur heen en 1/2 liter per uur terug.Nu wil ik het op de motor gemonteerde fijnfilter weg doen en vlak achter het Racor groffilter een andere Racor hangen die dan dienst doet als fijnfilter met 1 micron maaswijdte.ik weet dat het gebruikelijk is om het fijnfilter achter de opvoer pomp te hebben vanwege het verschil tussen het aanzuig vacuum en de persdruk.....Als ik de specificaties lees van opvoerpompjes schat ik dat daar een verschil in zit van 1 op 5. Als ik dus een Racor neem waarvan de doorstroom weerstand, gelet op de 3 liter max per uur,slechts een fractie is van het miezerige fijnfiltertje wat er nu op zit..denk ik dat het moet kunnen..zie ik iets over het hoofd? grtn reijmerink..


Bij voorkeur zien we alle filters graag na de opvoerpomp, mits (!) deze pomp geen last kan hebben van vervuiling.
Dan ben je in alle gevallen snel klaar met ontluchten en ook het nadeel van de bekende zwakheden van zuigdruk bij pompen gepasseerd.
Persen kunnen we tot aan alles ontploft, maar zuigen komt in theorie nooit hoger dan 1 bar en komt in de praktijk altijd lager of veel lager uit.

Met een fijnfilter wat overbemeten is zal de weerstand laag genoeg (kunnen) zijn om zonder toevoerproblemen in de zuigleiding te kunnen monteren.
Ik vraag mij af waarom je dit wil?

Je hebt nu een Racor in de zuig die dienst doet als groffilter (niet als actieve waterafscheider, maar passief), dan een opvoerpomp en daarna kan je gewoon een goed fijnfilter monteren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor sigdock » 27 Jan 2012, 10:41

Helder verhaal maar ik denk dat er ipv 'mits' 'tenzij' moet staan? ;)
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor fox4you » 27 Jan 2012, 10:51

vuuren1 schreef:Bij voorkeur zien we alle filters graag na de opvoerpomp, mits (!) deze pomp geen last kan hebben van vervuiling.

De fijnfilters bedoel je neem ik aan of lees ik het verkeerd?
Grofvuilfilters/waterafscheiders voor de opvoerpomp, is het ook veel praktischer want anders moet je nogal wat heen en weer met je brandstofleidingen.
Ook m'n vacuümmeter op het grofvuilfilter werkt dan niet meer.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jan 2012, 00:59

fox4you schreef:
vuuren1 schreef:Bij voorkeur zien we alle filters graag na de opvoerpomp, mits (!) deze pomp geen last kan hebben van vervuiling.

De fijnfilters bedoel je neem ik aan of lees ik het verkeerd?
Grofvuilfilters/waterafscheiders voor de opvoerpomp, is het ook veel praktischer want anders moet je nogal wat heen en weer met je brandstofleidingen.
Ook m'n vacuümmeter op het grofvuilfilter werkt dan niet meer.


Bij voorkeur alle filters (dan is de kans op luchtproblemen kleiner).
Maar dan moet een opvoerpomp voldoende grof zijn uitgevoerd dat er daar geen problemen a.g.v. vuil kunnen optreden.
In -onze- praktijksituaties hebben we meestal te maken met miniatuur opvoerpompjes met vaak ook nog een klein zeefje en is het verstandig om er een filter voor te plaatsen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten