fijnfilter direct achter grof filter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor fox4you » 28 Jan 2012, 11:26

vuuren1 schreef:In -onze- praktijksituaties hebben we meestal te maken met miniatuur opvoerpompjes met vaak ook nog een klein zeefje en is het verstandig om er een filter voor te plaatsen.

Zullen we dan van -onze- praktijksituatie uitgaan want ik kom het als volgt tegen, Tank, voorfilter/waterafscheider, opvoerpomp, fijnfilter, brandstofpomp.

Vanaf de tank direct naar de opvoerpomp en dan weer terug naar een voorfilter/waterafscheider kom ik weinig tegen ook al omdat die voorfilters/waterafscheiders in -onze- praktijk niet op de motor maar vaak tegen een schot of elders in de machinekamer gemonteerd zijn.
Als je het anders wilt dan zul je alle filters of op het blok moeten monteren of een heleboel leidingwerk van en naar de motor krijgen.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jan 2012, 20:53

fox4you schreef:Zullen we dan van -onze- praktijksituatie uitgaan want ik kom het als volgt tegen, Tank, voorfilter/waterafscheider, opvoerpomp, fijnfilter, brandstofpomp.

Vanaf de tank direct naar de opvoerpomp en dan weer terug naar een voorfilter/waterafscheider kom ik weinig tegen ook al omdat die voorfilters/waterafscheiders in -onze- praktijk niet op de motor maar vaak tegen een schot of elders in de machinekamer gemonteerd zijn.
Als je het anders wilt dan zul je alle filters of op het blok moeten monteren of een heleboel leidingwerk van en naar de motor krijgen.


Klopt.
In het verleden zat er meestal geen voorfilter in een brandstofsysteem en was de opvoerpomp direct aangesloten op de tank.
In dergelijke pompjes zit meestal een klein zeefje en dat loopt vroeg of laat uiteindelijk dicht.
Het gevolg was dat men zich vaak blind zocht naar het probleem en vaak zelfs de brandstofpomp liet reviseren (zonder positief effect).

Tegenwoordig zie je -gelukkig- steeds vaker een waterafscheider/groffilter die voor de opvoerpomp is geplaatst (die opvoerpompjes hebben nog steeds heel vaak een klein zeefje).
Gemakkelijker zou zijn om een redelijk grofstoffelijke opvoerpomp te monteren en alle filters daarachter te plaatsen. Dan is ontluchten bij een (grof)filterwissel veel eenvoudiger.
Mijn duplexfilter zit ook voor de opvoerpomp (met -het zeefje-), maar als ik de elementen moet vervangen heb ik 2x ca. een halve liter lucht weg te werken (middels zuigdruk).
Aan de aanwezige ontluchtingschroeven heb je dan niks (als de filters zich, zoals meestal boven het brandstofniveau in de tank bevinden).

VW heeft standaard bv. geen separate opvoerpomp. Niet nodig omdat er in de HD-brandstofpomp een zelfaanzuigende pomp zit (net zoals bij alle andere motoren met een roterende verdeler-inspuitpomp).
Wel erg lastig als je nieuwe filters hebt gemonteerd.
Dan moet je of de filters met een hoop geknoei handmatig eerst proberen voor te vullen of je start je accu leeg (en/of de startmotor kapot) voordat de lucht uit het hele systeem is.
Een simpele uitbreiding van het filterhuis met een handpompje (die zijn gewoon in de handel) zou erg helpen.

Er zijn vele systemen en ieder systeem moet je feitelijk apart bekijken om het filtersysteem optimaal in te kunnen vullen.
Daarbij hebben we ook nog te maken met de centjes die iemand er voor over heeft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Bejakruiser » 28 Jan 2012, 23:21

In -onze- praktijksituatie moeten we steeds vaker via de computer het brandstofsysteem ontluchten. Wel weer erg handig, dat dan weer wel. Zonder een druppel diesel te verspillen. (behalve natuurlijk wat uit het oude filter komt ;) )
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Wim Niessen » 29 Jan 2012, 00:04

Wat ik mij afvraag is of dat bij de huidige nieuwe motoren met een elektrische opvoerpomp ook nog een zeefje in de pomp zit
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Bejakruiser » 29 Jan 2012, 01:42

Bij auto's wel in ieders geval.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Byl54 » 29 Jan 2012, 16:57

Hans v Vuuren, ook vanaf deze zijde een goed en duidelijk verhaal.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jan 2012, 22:59

Wim Niessen schreef:Wat ik mij afvraag is of dat bij de huidige nieuwe motoren met een elektrische opvoerpomp ook nog een zeefje in de pomp zit


Wim,

Ja.
Ik heb even op een plaatje gekeken en gelukkig zit er een Mitsubishi opvoerpomp aan de motor (de goedkopere klonen hebben een enorm flutding wat geen fut heeft; dat is rommel).
Het is in jouw situatie een fraaie plunjerpomp met klepjes. De plunjer wordt bewogen door een wisselend elektrisch magnetisme.
Aan de andere kant van de slangaansluitingen zit een deksel met een zeskant (waar een ringsleutel op past) en daarachter zit een klein papieren filter element (om die mooie plunjer te beschermen).

Verstandig is een voorfilter/waterafscheider aan te brengen en het moet een filter worden met een filtratie die fijner is dan de die van het ingebouwde elementje.
(anders loopt het elementje op termijn alsnog een keer vol met vuil)

Overigens verbazend dat je deze vraag stelt, je motorenleverancier is immers niet een van de minsten op het gebied van het voorkomen van brandstof aanvoer problemen.

Gr, Hans
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Wim Niessen » 30 Jan 2012, 00:09

Hans, ik heb de vraag nog niet aan de leverancier gevraagd.
Wel heb ik hem gevraagd een Separ filter te leveren. Het wordt de KVA 20
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jan 2012, 00:38

Wim Niessen schreef:Hans, ik heb de vraag nog niet aan de leverancier gevraagd.
Wel heb ik hem gevraagd een Separ filter te leveren. Het wordt de KVA 20


Dat is de omgekeerde wereld, Wim.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jan 2012, 09:31

vuuren1 schreef:Bij voorkeur zien we alle filters graag na de opvoerpomp, mits (!) deze pomp geen last kan hebben van vervuiling.
Dan ben je in alle gevallen snel klaar met ontluchten en ook het nadeel van de bekende zwakheden van zuigdruk bij pompen gepasseerd.
Persen kunnen we tot aan alles ontploft, maar zuigen komt in theorie nooit hoger dan 1 bar en komt in de praktijk altijd lager of veel lager uit.
Wanneer we er voor zorgen dat het voorfilter in de zuigleiding beneden het niveau van het brandstof reservoir is gemonteerd, kan ontluchten nooit een probleem zijn en is de opvoerpomp beschermd voor water !
De opvoerpomp is niet instaat iets kapot te persen, de maximum druk in een brandstof systeem voor de injectiepomp wordt bepaalt door de kracht uitgeoefend door een veer op een membraam of plunger.
De motor leverancier levert zijn motor altijd met een filter direct gemonteerd voor de brandstof injectie pomp, en wel alleen maar ter bescherming van deze pomp.
Doordat brandstof in een schip veel langer aan boord is dan b.v. bij gebruik in een voertuig, en het praktisch niet mogelijk is het reservoir altijd geheel gevuld te houden, is het ontstaan van water in het reservoir niet te voorkomen.
Dit water aanwezig over een langere periode, veroorzaakt vuil in het reservoir !
De standtijd van het door de motor leverancier geplaatste filter in de omschreven scheeps omstandig heden, zeer kort zou kunnen worden, is een extra filter noodzakelijk.
Door de huidige schone brandstof, in tegenstelling tot het verleden, zijn voorfilters uit de autobranche echt geheel verdwenen.(dus ook bij Dephi / C.A.V.) In de scheepvaart zijn er 2 merken die de boventoon voeren: “Racor en Separ” de rommel van Vetus wil ik het niet hebben.
Brandstof filters vervangen op tijdsbasis, is een volkomen onzin verhaal.
De oorzaak van de vervuilingsgraad is al behandeld en hier speelt temperatuur ook nog een grote rol bij en daardoor ook de plaats van het reservoir.
Ook de vaaromstandig heden beïnvloeden de vervuilingsgraad enorm, vuil wat al jaren op de bodem van de tank ligt vermengt zich ineens met de brandstof warneer we het juist helemaal niet kunnen gebruiken, namelijk bij slecht weer !
Daarom altijd genoeg schone brandstof filters aan boord, de motor meldt zich zelf bij een tekort aan voeding (hoe vuiler de filters hoe beter ze werken), regelmatig warneer het verantwoord mogelijk is, even naar vol gas, als hij niet inhoud, niets aan de hand.
Een nog mooiere, maar eigenlijk onbetaalbare oplossing is het omschakelbare duo-filter.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten