fijnfilter direct achter grof filter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Byl54 » 01 Feb 2012, 16:32

Wolf1@Een nog mooiere, maar eigenlijk onbetaalbare oplossing is het omschakelbare duo-filter.

Heeft een omschakelbare duo-filter nut, als er een bacteriële oorlog woedt in je tank? Ik heb het idee dat veel plezierschepen met een te grote tank zijn uitgerust, sommige collega bootvaarders komen niet verder als de Loosdrechtseplassen en hebben een tank inhoud om de oceaan over te steken. Zelf ben ik van mening, dat zorgvuldigheid bij het tanken minstens zo belangrijk is als een goedfilter- systeem. In deze omgeving staan de pompen nu aan het water afgedekt met een zeiltje en uiteraard is de voorraadtank niet afgevuld, wat zou er gebeuren als je in april de eerste bent die gaat tanken.

Wolf@Brandstoffilters vervangen op tijdbasis is onzin. waarom is dit onzin, vervangen als deze verstopt zit, dan ben je te laat, controleren en schoon maken, dan kan je net zo goed een nieuwe plaatsen.
Ik vervang op tijdbasis 1x per 2 jaar, maar als dit onzin is stop ik er graag mee.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 01 Feb 2012, 21:24

Een duplex-filter heeft uiteraard nut omdat je twee kansen hebt. In de zeevaart is het verplicht.

Met een oorlog van bactreriën en een vracht drab in de tank loopt nummer 2 ook weer snel dicht, vooral als het schip slingert.
Het meteen na omschakelen wisselen van het vuile filter geeft je wel meer tijd en dat kan erg belangrijk zijn.

Bij de zeevaart is het tevens verplicht een dagtank te hebben met een bepaalde hoeveelheid schone brandstof.
Dat kan je in een jachtje ook toepassen maar je moet het wel weer bijhouden.

Goed -kijken- lijkt mij belangrijk.
Ik heb in de eigen boot in 5 jaar nog nul filters vervangen.
Wel zit er een schroefdop bovenop de tank waardoor ik de tank inwendig kan bekijken (met een lamp). Dat is 2 minuten werk, ik kan er zo bij.
Het is een dubbele bodemtank die koel en stabiel van temperatuur blijft(!)
Verder is er een duplex voorfilterset gemonteerd met onderaan glazen bulbs (CE verboden...).
Bij een andere boot in de familie zitten alle originele filters er nog in (vanaf 2001).
Die heeft ook dubbele bodem tanks met een duplex filter.
(dit betreft een proef en moet je zelf maar beter niet doen)
Van beide schepen worden de tanks in de winter nooit afgevuld en ze liggen vaak lang stil.

Ondanks deze voorbeelden zou ik niets durven adviseren over het wisselen van filters zonder de specifieke situatie te kennen.
Ik ken ook drama verhalen waarbij alles dicht zat met drab of gesloopt was door water in de brandstof.
Meestal als de dieseltank in de buurt van de motor zit (wordt vaak warm en koud).
Die wisseling trekt steeds lucht naar binnen wat bij koude weer condenseert en de warmte zorgt voor bacteriëngroei.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor Wolf1 » 02 Feb 2012, 09:13

Byl54 schreef:Wolf@Brandstoffilters vervangen op tijdbasis is onzin. waarom is dit onzin, vervangen als deze verstopt zit, dan ben je te laat, controleren en schoon maken, dan kan je net zo goed een nieuwe plaatsen.
Ik vervang op tijdbasis 1x per 2 jaar, maar als dit onzin is stop ik er graag mee.
Het is net wat je zelf zegt van vele factoren afhankelijk, en inderdaad als jij de eerste bij zo’n pomp bent loop je gerede kans een grote hoeveelheid water te kopen.
Als je vaargebied alleen de Loosdrechtse plassen is, is de aanschaf van een duel-filter ietwat overdone. Maar maak je gebruik van de bijlage 15 vaarwegen wordt het toch al een heel stuk anders, zie mezelf niet graag filter wisselend liggen in het midden van het Amsterdam-Rijnkanaal.
Je hebt ook gelijk als het mis is in het brandstof systeem maak je dat niet goed met een duo-filter, maar als je direct na omschakeling het filter vervangt blijf je ondanks het probleem wel varende !
Hoef denk ik ook niet uit te leggen dat het gebruik van een duo-filter op deze manier het hoogste rendement uit je filters haalt.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: fijnfilter direct achter grof filter

Berichtdoor vuuren1 » 02 Feb 2012, 22:24

Eens met Wolf.
Een duplex filter is bij aankoop duurder maar verdien je dik terug, dat klopt uiteindelijk altijd.
Zowel in geld als in een stuk veiligheid.

Vandaar de test met de duplex-filters die ik eerder beschreef.
In 11 jaar is er geen cent uitgegeven aan filters (behalve die 3 die al 11 jaar als reserve klaar liggen).

Een duplex-filter geeft je een beter gevoel en de mogelijkheid om bij daling in toeren agv vervuiling binnen no-time om te schakelen (en zo nodig een plek te vinden om rustig af te meren).

En als de boot niet al te groot is is een (goede) buitenboordmotor op een klapsteun een leuke back-up.
Tot 10 meter lengte kan je met 4 pk toe.
Ik heb dat op 2 boten gehad en 1x gebruikt bij een los draadje van de elektrische brandstof opvoerpomp en 1x met een schroef vol met troep.
Ook handig met wegkomen van lager wal als de wind is opgestoken (als je geen hekschroef hebt)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten