demperplaat stukgeslagen,..

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor sogna mi » 09 Jan 2015, 10:32

nu voor de tweede keer in 700 uur ,...
nieuw gemonteerd Nanni 5.250 5 cil met tmc 345a
1e keer demperplaat stuk (ook koppeling stuk) na 285 uur , oorzaak defecte borgring in koppeling hetgeen kennelijk sporadisch vaker voorkwam bij de tmc uit die serie bj 2005.( had wel stevige grondberoering gehad in de hargervaart NH)
Nieuwe koppeling er achter en nieuwe demperplaat bij 285 uur waarbij ook nieuwe schroef gemonteerd, hierbij ook met Nanni dealer afgesproken dat we na 2 seizoenen de demperplaat zouden inspecteren.
Nu dus de handel weer los en wat blijkt, ... weer demperplaat defect. Allemaal losse dropjes onderin van het flexibele element (vulkan plaat).
Het is mij bekend dat de 5 cil niet te langzaam mag draaien ivm oneenparigheid, en ik heb het stationair toerental dan ook geijkt op 825 tpm. Ik laat de motor zelden in zn werk staan stationair maar meestal iets er op 900/1000 tpm dus denk dat dat probleem het ook niet is.

Nanni heeft weinig ruimte over in het vliegwielhuis voor een verzwaring, ik kom tot een schijf van max 24cm en 10 mm dik dus rond de 4,5 kg extra waarvan ik weet dat dat niet genoeg is.

Ik zal de stelbout voor veerdruk nu iets terugdraaien in de tmc 345 waardoor schakelen iets langzamer gaat, maar of dit het probleem oplost....geen idee.

Ik heb achter de tmc een dubbele flex koppeling centa agm waardoor ook daar de schakeling en overbrenging soepeler gaat ( werkt goed) maar toch weer de demperplaat.

is de 240 mm demperplaat gewoon niet sterk genoeg voor de Nanni ??
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2015, 00:37

Niet goed..

De Nanni's staan ietwat bekend om een te licht vliegwiel waardoor er oneenparigheden ontstaan.

Het inschakelen zal niet de oorzaak zijn, de TM345 schakelt nooit zo hard als een mechanische TMC of Hurth/ZF koppeling en daarbij gaan er in de regel ook geen demperplaten verloren.

Zo te lezen is het een doordachte aandrijvingsset met een prachtige Centa koppeling er achter, dat is prima.
Oneenparigheden kunnen er zijn maar hoef je niet op te merken. Het resulteerd dan vaak in ongewenste torsietrillingen die feitelijk van alles (ongemerkt) kunnen slopen.
(van de krukas tot en met de schroefas..).

Zoiets uit laten zoeken is onbetaalbaar dus moet je met de natte vinger de trillingsfrequenties verleggen door onderdelen in de aandrijflijn te vervangen.

ik heb drie voorbeelden van (waarschijnlijk) torsieproblemen:
- Een Hurth keerkoppeling ging iedere 10 uur stuk door oneenparigheden (nieuwe motorset). Vliegwielverzwaring gemaakt (14 kg!).
- Een (veren) demperplaat spetterde na 600 uur uit elkaar. Plaat vervangen voor een R&R Marine 2-fase plaat (overbemeten).
- Een homokineetas brak na 500 uur spontaan dwars doormidden. Demperplaat vervangen voor een R&R Marine plaat.

Alle gevallen draaien al lang weer probleemloos.
Het laatste geval was zeker een raadsel omdat het hele spul juist heel erg mooi ronddraaide en er zeker geen schroefslag oid was geweest.
Dat moeten torsieproblemen zijn geweest, dus een demperplaat met een andere karakteristiek gekozen.

Het is dus een lastig verhaal en de feitelijke oorzaak is vaak nog lastiger aan te tonen als de hele set gewoon van gerenomeerde komaf is en prachtig draait.

Ik zou dus ook hier eerst naar een 2-fase demperplaat gaan kijken.
(blijft jammer dat Nanni karig is met de vliegwielmassa)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor laserdevil » 10 Jan 2015, 01:25

Leuke materie , maar vraagt wel deskundigheid zie ik ;)
http://www.dintra.nl/ned/pagina/R&D%20Demperplaten%20NE.pdf
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor sogna mi » 10 Jan 2015, 10:28

Hans, ik weet dat Nanni een relatief te klein vliegwiel monteert. Ik heb gemeten en kan het vliegwiel maximaal zo een 4,5 kg verzwaren maar ik denk dat dat te weinig is om echt invloed te hebben.
Ik vraag mij af of het niet zo is dat de aandrijving achter de keerkoppeling niet te zwaar is , de 40mm as en de agm en 5 blads schroef zijn bij elkaar best een heel gewicht. De watergesmeerde as loopt overigens bijzonder licht.
Ik ga eens kijken wat ik kan doen aan een andere demperplaat. De huidige vulkan is geen goedkope (417 ex btw) en dat elke 2 jaar is geen fijne gedachte.
Probleem van het kleine vliegwiel is ook dat er slechts ruimte is voor een 240mm demperplaat
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor sogna mi » 10 Jan 2015, 20:54

nog even gekeken en de defecte demperplaat is een vulkan torflex , met max 25 graden verdraaiing.
ik twijfel nu want ik heb eenzelfde plaat weer klaarliggen, zou een centa plaat of een r&d plaat geen betere oplossing zijn.
4,5 kilo toevoegen aan het vliegwiel is niet veel maar het zou genoeg kunnen zijn (ik twijfel of het de moeite waard is)

rest weer een andere schroef terwijl ik al van een 3 naar een hoorbaar rustiger 5 blad ben gegaan, of mogelijk een koppeling met een andere vertraging , nu 2op1 zou 2.47 op1 kunnen worden maar ook dat weer een prijzige oplossing want ook dan weer een andere schroef.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2015, 23:11

Even van onder naar boven reagerend:

2:1 is gunstiger omdat de schroef dan kleine ris en de aandrijflijn bij inschakelen en langzaam draaien minder belast.
2,5:1 is af te raden omdat je dan in een stoorfrequentie terecht komt (freq. 1e orde = 100 Hz).

Iedere kg aan het vliegwiel is winst mits je een hele goeie draaier weet die zeer nauwkeurig een verzwaring kan maken (i.c.m. met de aangegeven passing in het vliegwiel).

Vulcan is een topmerk en de torflex lijkt mij ook prima maar als juist deze plaat toch torsieproblemen oplevert is het wel fout.

Een ander demperplaat is dan het proberen waard en de R&D is een heel stuk goedkoper.

Mijn ervaring is wel dat de eerste dempingsfase nogal zacht is uitgevoerd en dat de demping bijna meteen op fase 2 loopt na inschakelen.
Daarom kies ik bij voorkeur voor een zwaardere uitvoering dan aanbevolen, dan doet de eerste fase nog iets meer.
Dit onderwerp heb ik met Dintra ooit uitputtend besproken omdat men daar toch ook weer niet bij stil stond.

"Teveel demping" klinkt misschien vreemd maar als fase 1 erg slap is en er zit nog meer rubber achter de motor én de as loopt erg licht dan kan de asleiding door de soepelheid juist gaan resoneren en oneenparigheid bewerkstelligen.
Rubber heeft wel een verzachtende werking maar het dempt nauwelijks of niet schokken/pulsen die een bepaalde terugkerende frequentie hebben.

Simpel voorbeeld:
De oude (kleine) Mini had rubber veerbalgen ipv schroef of torsieverenTevens had deze auto ook gewoon aparte schokdempers nodig.
Zonder schokdemper zal een autowiel hevig over de weg gaan stuiteren (hoe soepeler de veerelementen zijn hoe erger).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor sogna mi » 27 Sep 2016, 13:44

eind 2016 en de R&D doet zn werk beter dan de Vulcan, .... wellicht ook door de 4.5 kg extra van de verloopring
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor Onze tobbe » 27 Sep 2016, 13:58

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor aquanaut » 27 Sep 2016, 17:25

Onze tobbe schreef:Steek je zo diep dan dat je in de Hargervaart bodem raak?


?......
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: demperplaat stukgeslagen,..

Berichtdoor vuuren1 » 27 Sep 2016, 22:57

Nannie staat bekend om te lichte vliegwielen, dat wordt door de importeur stelselmatig ontkent maar het is een feit.

Alles wat je er aan massa bij hangt werkt positief.
Het 'vierkant' lopen verminder je daarmee.

Een betere demperplaat help daarbij maar kan niet alles oplossen.
Vulcan is in de basis ook een prima demper (mits de juiste Vulcan is gebruikt..)

Aan de toegepaste tm345 kk zal het niet liggen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten