Indenor vreemd probleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Indenor vreemd probleem

Berichtdoor koekieoc » 08 Dec 2014, 20:47

Beste watersporters,
Ik ben David en nieuw op dit forum. Graag wil ik jullie een probleem met mijn dieselmotor voorleggen.
Het probleem is met mijn Indenor XPD4.88 wat ik jullie graag voor zou willen leggen aangezien ik er niet uit kom en mijn monteur het ook erg vreemd vindt.

Ongeveer 4-5 weken geleden heb ik mijn boot varend aangelegd. 1,5 week geleden wou ik de motor winterklaar maken, maar toen ik de motor wou starten leek het of de accus te leeg waren. De motor draaide, sloeg bijna aan, maar vervolgens ging de startmotor steeds langzamer. Bij een tweede poging hoorde ik alleen nog maar 'klik' van de startmotor en zag ik de snaren van de motor nog wel een beetje bewegen, maar verder niets. Het leek mij gewoon dat de accus leeg waren door de kou. Niets aan de hand zou je zeggen. De motor kon ik nog wel gewoon een kwart slag draaien met een sleutel.

Afgelopen vrijdag ben ik terug gekomen met volle accu's (deze heb ik ook laten doormeten en ze waren in orde). Tot mijn grote verbazing hoorde ik wederom alleen 'klik' met starten en de motor draaide niet rond. Vervolgens bleek de motor ook niet meer met een sleutel te draaien, terwijl dit een week eerder wel kon en er in de tussentijd niets met de motor is gebeurd.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of ook zoiets meegemaakt? Alle suggesties zijn van harte welkom.

Alvast bedankt,
David
koekieoc
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Dec 2014, 20:21
ligplaats: Amsterdam/Driehuizen
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor nautic » 08 Dec 2014, 22:58

waarschijnlijk is het de startmotor die kapot is.
heb al een keer gehad dat het rondsel blijft hangen en dan is de motor bijna niet te draaien.
nautic
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Dec 2014, 21:19
ligplaats:
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor koekieoc » 08 Dec 2014, 23:21

Bedankt voor de snelle reactie :)
Komend weekend gaat de startmotor er af. Ik dacht ook dat het best hier in kan liggen. Wat wel vreemd is is dat ik de starter aan paar dagen geleden nog wel toeren heb horen maken zonder dat de motor draaide. Zou het mogelijk kunnen zijn dat het rondsel de motor vast houdt, maar dat des ondanks de starter wel toeren maakt? (dus kan de motor toeren maken zonder dat het rondsel draait?)
Groetjes,
David

*Ik laat weten of het loshalen van de startmotor de motor weer vrij maakt.
koekieoc
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Dec 2014, 20:21
ligplaats: Amsterdam/Driehuizen
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor eagle » 09 Dec 2014, 01:58

Klinkt naar hevelen; Water op zuiger(s).

Oliepeil controleren; Staat in dat geval (veel) te hoog; Ook water in het carter..
Inmiddels zit er een zuiger vast: Gevreten of geroest..

Een zwakke accu geeft een ratelend geluid: Startrelais komt eerst op, maar door de dan bijgeschakelde startmotor zakt de accuspanning onder de houdspanning, waardoor het relais afvalt, waardoor de accuspanning weer opveert, waardoor het relais opniew opkomt, waardoor enz, enz.


Hoop van harte dat ik het mis heb...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor koekieoc » 09 Dec 2014, 08:33

Beste Eagle,
Dank voor het meedenken.
Er zit geen water in het carter volgens mij. Dan zou de olie toch wit moeten zijn? De olie ziet er goed uit.
Is het mogelijk dat een zuiger in 5 dagen vast roest/vreet?
Ik hoop ook van harte dat je er naast zit, maar we gaan alles onderzoeken.
Groet,
David
koekieoc
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Dec 2014, 20:21
ligplaats: Amsterdam/Driehuizen
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor yesman » 09 Dec 2014, 11:04

Dit probleem heb ik afgel zomer ook gehad.
Het is de startmotor.. Is keurig gerepareerd en verder geen probleem meer gehad.

Yesman
yesman
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 Dec 2011, 18:07
ligplaats:
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor ad gevers » 09 Dec 2014, 15:27

Jouw probleem duidt, hoop ik voor je, op een kapotte bendix, kijk eerst de aansluitingen en werking van het startrelais na voor je de hele startmotor demonteert.
Ook de massa naar de motor en stroomaansluiting van startmotor controleren (oxidatie).
Succes.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor Marcel010 » 09 Dec 2014, 20:53

Directe of indirecte koeling?

Verder zoals gezegd toch waarschijnlijk de startmotor.
Tipje voor je, ga niet in de marine richting zoeken maar ga er mee naar een revisiebedrijf voor dynamo's e.d.

Ze kunnen zo de juiste voor je bestellen of hebben ze misschien wel liggen, de oude lever je daar dan gewoon in.
Gaat je serieus knaken schelen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor Ardi » 09 Dec 2014, 21:05

Dit hadden wij vroeger vaker bij oude trekkers.
Grote kans dat de bendix vast staat.
Klap met het vuistje (hamer) erop en starten, en als ie daarna niet doet vervangen of laten repareren.

gr Ardi
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor vuuren1 » 09 Dec 2014, 23:23

Helaas komt het bij deze motoren vaak voor dat er water op de zuigers komt te staan.
Water is niet samendrukbaar en de motor wil niet meer ronddraaien (ook niet met een sleutel op de krukas).

Het motoroliepeil stijgt langzaamaan maar de olie wordt niet wit of geel als de motor niet heeft gedraaid én niet heel goed warm is geweest.
De zwarte olie drijft dan netjes op het water en geeft een hoger oliepeil aan.

In dat geval is iedere startpoging slopend voor de motor maar de meeste eigenaren denken aan de accuset en gaan er volle / zware accu's bijzetten wat het probleem alleen nog maar erger maakt.

In een enkel geval kan de startmotor de geest geven maar het is vreemd en toevallig dat de starter het na moeizaam starten en wat lege accu's ineens niet meer doet.
Nog vreemder is dat je de motor niet meer handmatig kunt bewegen.
Haal de startmotor er maar af dan weet je meteen of het daar zit.

Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten