brandstofmeter in de war

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

brandstofmeter in de war

Berichtdoor Amersfow » 22 Nov 2014, 20:13

Dag. Mijn vdo brandstofmeter geeft rare dingen aan. Met volle tank geeft de meter soms vol aan
,om opeens op een kwart te gaan staan. Of half, of leeg. En dan weer naar vol. Wat is dan stuk? De meter of de zender in de tank? Bedrading lijkt goed te zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: brandstofmeter in de war

Berichtdoor yesman » 22 Nov 2014, 23:01

Hetzelfde heb ik met de vdo watermeter, ook geen idee hoe dat komt
yesman
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 Dec 2011, 18:07
ligplaats:
info:

Re: brandstofmeter in de war

Berichtdoor vuuren1 » 23 Nov 2014, 01:22

Het is in de basis een heel simpel ding wat werkt met een regelbare weerstand (de tankzender).
Als de drijver geen goed contact maakt met de basis dan geeft de meter minder aan.
Er kan ook in een overgangsweerstand in de bedrading zitten.

Bij nieuwere/modernere zenders werkt het inductief (dat zijn de verticale zenders/drijvers) en dan wordt het een ander verhaal.
Die werken in stappen (hoe goedkoper hoe minder stappen ze naar de meter sturen).
Als het dan niet altijd verkeerde aanwijzingen geeft zal het meestal toch in de bedrading zitten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: brandstofmeter in de war

Berichtdoor eagle » 23 Nov 2014, 02:42

VDO tankgevers hebben een draadgewonden weerstand, waarvan een zijde aan MIN ligt. De andere zijde is nergens aan verbonden..
Weerstandwaarde van de totale weerstand: 180 Ohm.

De windingen worden afgetast door een sleepcontact, dat wordt bewogen door de vlotter-arm, en daarmee door het niveau van de brandstof.
Het sleepcontact is aangesloten aan de signaal-aansluiting "S" bovenop het dekseltje.

Bij volle tank staat het sleepcontact aan het begin van de weerstanddraad, dichtbij de MIN-aansluiting, De weerstand van het kleine stukje draad tussen MIN en de contactplaats is dan ca 10 Ohm.

Bij lege tank staat het sleepcontact aan het einde van de weerstanddraad; 180 Ohm.

Met een Ohm-meter is de gever aldus te testen. (uitbouwen, en met de hand de arm bewegen tijdens het meten..).



Het instrument ("klokje") kan als volgt worden getest:

Contact inschakelen.

Geverdraad (S) achterop de klok losnemen: Wijzer moet "LEEG" aangeven.

De "S"aansluiting van het instrument met MIN verbinden: Wijzer moet "VOL" aangeven.


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten