door eagle » 23 Nov 2014, 02:42
VDO tankgevers hebben een draadgewonden weerstand, waarvan een zijde aan MIN ligt. De andere zijde is nergens aan verbonden..
Weerstandwaarde van de totale weerstand: 180 Ohm.
De windingen worden afgetast door een sleepcontact, dat wordt bewogen door de vlotter-arm, en daarmee door het niveau van de brandstof.
Het sleepcontact is aangesloten aan de signaal-aansluiting "S" bovenop het dekseltje.
Bij volle tank staat het sleepcontact aan het begin van de weerstanddraad, dichtbij de MIN-aansluiting, De weerstand van het kleine stukje draad tussen MIN en de contactplaats is dan ca 10 Ohm.
Bij lege tank staat het sleepcontact aan het einde van de weerstanddraad; 180 Ohm.
Met een Ohm-meter is de gever aldus te testen. (uitbouwen, en met de hand de arm bewegen tijdens het meten..).
Het instrument ("klokje") kan als volgt worden getest:
Contact inschakelen.
Geverdraad (S) achterop de klok losnemen: Wijzer moet "LEEG" aangeven.
De "S"aansluiting van het instrument met MIN verbinden: Wijzer moet "VOL" aangeven.
Gr, Eagle