Ik weet dat er al het nodige over dit onderwerp op dit forum gezegd is, maar ik zou toch nog graag even mijn probleem voorleggen omdat ik mijn specifieke probleem niet op forum kon vinden.
Een aantal jaren heb ik problemen gehad met mijn buitenwaterpomp. Dit is uiteindelijk opgelost door een nieuwe adapter in de motor. Toen is ook de warmtewisselaar vervangen.
Dan denk je eindelijk weer eens een paar jaar zonder zorgen te kunnen varen maar helaas
In het voorjaar, na het schilderen van de bodem en de opbouw, vaar ik de boot 1 kilometer terug naar mijn vaste ligplaats.
Na een paar weken wil ik op vakantie gaan en peil de olie met als resultaat: Water bij de olie.
Een groot deel van de inhoud van de warmtewisselaar bij de olie.
We hebben de koppakking vernieuwd. Aan de oude koppakking was niet duidelijk te zien of er een lekkage had plaatsgevonden. Ook heeft er geen water op de cilinders gestaan, bv. door waterslag. Dit kunnen we uitsluiten.
Ik heb er 2 proefvaartjes mee gemaakt van 2x2 uur. Na de eerste proefvaart en voor de tweede stond het oliepeil keurig netjes. Geen probleem maar nu komt het.
Na de tweede proefvaart weer gepeild, nog steeds geen probleem.
Maar toen ik voor de derde keer wilde gaan varen, omdat het zo'n mooi weer was, en de olie controleerde
Je raad het al: Het probleem is niet verholpen.
Is het mogelijk dat er ergens een scheurtje zit dat na of tijdens het afkoelen open gaat staan en daardoor koelvloeistof naar de olie loopt? Bijvoorbeeld in de kop of in de warmtewisselaar?
Hoe komen we daarachter? Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik hoor het graag.
De motor is de bekende Peugeot Indenor. (wellicht is een nieuwe motor de beste remedie maar dat is voor later)