Water bij de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Water bij de olie

Berichtdoor Casual » 17 Okt 2014, 11:03

Ik weet dat er al het nodige over dit onderwerp op dit forum gezegd is, maar ik zou toch nog graag even mijn probleem voorleggen omdat ik mijn specifieke probleem niet op forum kon vinden.
Een aantal jaren heb ik problemen gehad met mijn buitenwaterpomp. Dit is uiteindelijk opgelost door een nieuwe adapter in de motor. Toen is ook de warmtewisselaar vervangen.
Dan denk je eindelijk weer eens een paar jaar zonder zorgen te kunnen varen maar helaas :evil:
In het voorjaar, na het schilderen van de bodem en de opbouw, vaar ik de boot 1 kilometer terug naar mijn vaste ligplaats.
Na een paar weken wil ik op vakantie gaan en peil de olie met als resultaat: Water bij de olie.
Een groot deel van de inhoud van de warmtewisselaar bij de olie.
We hebben de koppakking vernieuwd. Aan de oude koppakking was niet duidelijk te zien of er een lekkage had plaatsgevonden. Ook heeft er geen water op de cilinders gestaan, bv. door waterslag. Dit kunnen we uitsluiten.
Ik heb er 2 proefvaartjes mee gemaakt van 2x2 uur. Na de eerste proefvaart en voor de tweede stond het oliepeil keurig netjes. Geen probleem maar nu komt het.
Na de tweede proefvaart weer gepeild, nog steeds geen probleem.
Maar toen ik voor de derde keer wilde gaan varen, omdat het zo'n mooi weer was, en de olie controleerde :evil:
Je raad het al: Het probleem is niet verholpen.
Is het mogelijk dat er ergens een scheurtje zit dat na of tijdens het afkoelen open gaat staan en daardoor koelvloeistof naar de olie loopt? Bijvoorbeeld in de kop of in de warmtewisselaar?
Hoe komen we daarachter? Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik hoor het graag.
De motor is de bekende Peugeot Indenor. (wellicht is een nieuwe motor de beste remedie :( maar dat is voor later)
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Klaver vier » 17 Okt 2014, 11:53

Casual,Er is mooeilijk wat over te zeggen omdat het meerder oorzaken kunnen zijn ,is de cylinderkop ook gevlakt toen de pakking vervangen is?
Volgens mij is er bij deze motoren ook nog wel eens een probleem met de afdichting van de cylinderbussen,maar dat weten andere veel beter op dit forum.
Ik weet nu al wat er gezegd gaat worden over de peugeot,maar daar heb je niet veel aan
Sterkte er mee Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Casual » 17 Okt 2014, 14:07

De Stoere schreef:Ik weet nu al wat er gezegd gaat worden over de peugeot,maar daar heb je niet veel aan
Sterkte er mee Gr René ( De Stoere).

Ik ook. Een eventuele vervanging van de motor heft wel het probleem op :P.
Ik ben al aan het sparen maar dat gaat langzaam :roll:

Het vlakken van de kop was volgens de monteur niet nodig. Het probleem deed zich al voor voordat de koppakking vervangen werd. Ook hierover zal wel een discussie loskomen evenals de afdichting onder de cilinderbussen.

Het gaat mij vooral over de vraag van het scheurtje.

Gr. Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Klaver vier » 17 Okt 2014, 18:34

Als de kop er af is altijd vlakken
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Water bij de olie

Berichtdoor ErikH » 17 Okt 2014, 20:40

Kijk nu eerst maar die keerringen achter de waterpomp na zoals op het andere forum werd geadviseerd. 3 boutjes en je weet meer. Eerst de makkelijke oorzaken uitsluiten voordat je de hele boel overhoop trekt.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor vuuren1 » 18 Okt 2014, 00:06

Goed advies inwinnen is stukken goedkoper dan zomaar een koppakking te laten vervangen door iemand die er geen verstand van heeft.
Weggegooid geld. Hoeveel heeft dat gekost?

Vraag:
Is het water in de motorolie of koelvloeistof? (je schrijft steeds over water maar je verhaal doet verder vermoeden dat het om koelvloeistof gaat).
Daar kom je eenvoudig achter wat onderuit de motor af te tappen of middels een carterpompje af te zuigen, water is blank en koelvloeistof is blauw, roze of groen.
(dan moet de motor wel een aantal dagen hebben stilgestaan).

De buitenboordwater pomp heeft 2 keerringen met daartussen een lekgaatje, ofwel als de waterzijdige keerring lekt dan loopt dat uit het controlegaatje en kan niet in de motor lopen.

De aanname dat er ergens een scheurtje zit tussen een koelkanaal en een smeeroliekanaal geef ik erg weinig kans (nooit meegemaakt bij een indenor).
De smering van de bewegende delen van de cilinderkop komt nl. van een apart aangesloten leiding.

Als het koelvloeistof is (je bent niet duidelijk maar ik lees later dat een deel van de warmtewisselaar inhoud weg is) dan is de kans heel groot dat de rubberen afdichtingen onderin de cilinderbussen lekken.
Dan loopt er koelvloeistof in het carter (en dan heb je ook geen waterslag oid).

Dat is een bekende kwaal en het verhelpen daarvan is erg duur voor wat betreft arbeidsloon (die ringen kosten in verhouding niks), de motor moet bijna helemaal uit elkaar.
Dat zou ik ten sterkste afraden omdat deze oude installatie op zeker nog veel meer problemen gaat geven.
Dus maar voor een nieuwe sparen?

Er mee doorvaren?
Dat kan als je iedere dag de koelvloeistof onderuit het carter haalt en de warmtewisselaar steeds bijvult (ook tijden varen).
Pas op als de motor op temperatuur is, dan kan je de drukdop er niet afhalen omdat je dan brandwonden kan oplopen.

De volgende vraag:
Welke nieuwe motor ga je kiezen?
Voor zo weinig mogelijk of een motor die gewoon klopt als scheepsmotor en ook goede garantie biedt i.c.m. een servicenetwerk?

Een goede en meest voordelige keuze is op dit moment de Solé (Mitsubishi) 42 pk scheepsmotor (is nu een scherpe herfstactie).
Die wint het qua vermogen van elke Indenor en verbruikt de helft aan brandstof.

Als je interesse hebt kan je een PB sturen voor een op maat verhaal.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor ErikH » 18 Okt 2014, 00:30

Wellicht een klein probleem, de oorzaak staat niet vast, en je word meteen richting een nieuwe motor gepraat. Ik vind het heel bijzonder.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor quichot » 18 Okt 2014, 07:56

Zowel René als Hans denken aan versleten afdichtingen van de cilinderbussen. Hen kennende zou ik dat serieus nemen.
Niemand probeert Casual naar een nieuwe motor te praten, maar ik zou er niet vanuit gaan dat de motor op die ringen na verder helemaal top is.
Je kunt beter je knopen tellen: wat kost vervangen van die ringen en hoe lang gaat de motor daarna nog probleemloos mee? Zet dat eens af tegen de kosten en de toekomstverwachting van een vervangende motor, en neem daarin ook vooral mee wat het je waard is om zorgeloos te kunnen varen, de komende jaren.
Verder zou ik geen waarde hechten aan adviezen van een monteur die beweert dat je bij vervanging van een koppakking de kop niet hoeft te vlakken.
Voor niks gaat de zon op. Als je die ringen zelf kunt vervangen, dan valt het te proberen; baat het niet, dan schaadt het niet, en kun je blijven sparen voor een nieuwe motor in de toekomst. Maar als je dat moet laten doen, dan loop je het risico dat je goed geld naar kwaad geld brengt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Water bij de olie

Berichtdoor vuuren1 » 18 Okt 2014, 19:50

ErikH schreef:Wellicht een klein probleem, de oorzaak staat niet vast, en je word meteen richting een nieuwe motor gepraat. Ik vind het heel bijzonder.

Gr.

Erik


Erik,

Het onderwerp van een nieuwe motor werd door de vraagsteller zelf al naar voren gebracht.
Kennelijk ben je zelf niet op de hoogte van de bekende problemen van deze motoren en dan is een opmerking alsof het wellicht een klein probleem is onzin.
Vertel jij dan maar wat het dan is.
Ik moet het hebben van de gegevens die iemand neerzet, ik ben er niet bij geweest.

De monteur die er een cilinderkop afhaalt is kennelijk ook niet deskundig op het gebied van deze motoren, ik wel.
En daarom schreef ik dat een goed advies inwinnen veel geld scheelt, deze dure actie was overbodig.

Als ik zelf een Indenor zou hebben met dit probleem ging de motor er uit, als je 40 jaar met een motor hebt gedaan die ook nog bekend staat dat er kwalen inzitten is het mooi geweest.
Zelf heb ik ooit ook een dergelijke motor met dit probleem gehad en die heb ik er in 1985 al uitgegooid.
Toen moest ik ook sparen voor een nieuwe, het was niet anders.
Nog meer geld aan deze motoren uitgeven is water naar de zee dragen en dus niet verstandig.

En wellicht ten overvloede, ik heb op dit forum nog nooit een nieuwe motor verkocht.
Forumleden zitten hier vooral voor gratis advies en als ik een scherpe prijs neerzet wordt het gebruikt om elders verder te onderhandelen.
Ik ken voorbeelden dat men een nieuwe motor aanbiedt met een winstmarge van 500 euro. Dat zijn de Sinterklazen in motorenland.
Dat kan niet als je ook inbedrijfstelling, nazorg en service moet leveren.
Het komt ook voor dat de klant voor die laagste prijs gaat, betaalt en vervolgens geen motor geleverd krijgt..

Ik ga best ver in het geven van korting maar we zijn geen sinterklaas (die bestaat nl. niet)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor pleysant » 18 Okt 2014, 21:22

He he wat draait mijn indenoortje toch lekker,
alleen doe ik wel de buitenboord kraan dicht,in verband met hevelen,ook vernieuw ik de impeller om de twee jaar,en controleer gelijk het lekgaatje,wil weleens vet voor gaan zitten en dan lekt hij niet meer naar buiten maar toch het carter in.
Elk jaar een goede beurt aan het torretje verlengt de levensduur!!!!!!!!!

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten