Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 10 Okt 2014, 23:29

Het is inderdaad een extern expansievat die middels een slangetje verbonden is op de hals van het koelstofreservoir op de motor.

Enerzijds lijkt lucht in het systeem een plausibele oorzaak, maar volgens Vetus is het een zelfontluchtend systeem. Om zeker te zijn heb ik ook reeds een extra expansietankje boven de boiler geplaatst, door middel van een bolkraan afsuitbaar. Tijdens het varen draai ik soms de kraan open, en zie ik het peil in dit expansievat toenemen. Misschien laat ik deze kraan eens gewoon openstaan.

Deze middag opnieuw gecheckt, en het vloeistofpeil in het extern reservoir is opnieuw met 250ml afgenomen (totale capaciteit bedraagt zo'n 18 liter inclusief boiler), zonder dat de motor heeft gedraaid.
Ik kan nu toch wel concluderen dat het vloeistofpeil enkel zakt wanneer de motor meerdere dagen stilligt. Tijdens het varen veranderd het peil niet.

Tijdens ons verlof waren we een maand onderweg, en hebben een 60-tal uur gevaren zonder één keer bij te vullen. Ook nu stel ik vast dat na een vaardag het peil niet veranderd.
Ik vraag me echt af waar die koelvloeistof heengaat. Ik dacht dat ik nu wel alle mogelijke oorzaken gecontroleerd had, maar de vinger op de wonde.....???.... geen flauw idee!
Gewoon frustrerend.

grts
Bruno
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Klaver vier » 11 Okt 2014, 11:31

Bruno Ik begrijp je frustratie je zou er gek van worden,het is zo tegenstrijdig.
Bij gebruik geen lekkage en bij stilleggen wel,het moet dus haast iets zijn wat door uitzetten dicht trekt en bij afkoelen weer open gaat staan
Als verwarmings monteur kom ik een enkele keer iets dergelijks wel tegen bijv,de pakkingen van een circulatie pomp ,deze lekken wel is als de ketel koud is en zijn dicht bij het stoken.
Maar wat er op jouw boot aan de hand is is wel erg raadselachtig.
Ik blijf zeer benieuwd naar de oplossing
Gr René( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor vuuren1 » 11 Okt 2014, 21:06

Ik lees nu dat er 18 liter in dit systeem zit.
Dat is 10 liter meer dan standaard zonder boiler en dan zal de uitzetting en krimp ook meer dan 2x groter zijn waardoor je expansietankje eigenlijk ook meer dan 2x te klein is geworden.

10 liter is veel voor alleen een boiler spiraal + aan- en afvoerslangen.
De loop van de slangen kan er ook alsmaar voor zorgen dat er lucht in blijft zitten en/of komt.
Daar mogen geen vertikale bochten in zitten anders ontlucht de boel niet of met problemen.

Hoe ver staat de boiler van de motor af en hoe lopen de leidingen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Klaver vier » 11 Okt 2014, 21:52

Bruno ik heb het allemaal nog eens door gelezen, maar wat mij bevreemd in het derde stukje schrijf je ik vul bij tot het maximum,laat de motor warm draaien en vul weer bij,dus water bijvullen terwijl het al uitgezet is,dat klopt toch niet,het water moet als de motor warm is gedraaid hoger staan niet lager,waar bleef dat water dan.
Als je van boord gaat staan dan de afsluiters naar de boiler dicht of laat je deze open staan?
Volgens mij zit het in het boiler trajekt,omdat deze als je van boord gaat afgezet wordt en niet meer verwarmd wordt door de motor,dan krimt de boiler en trekt het koelwater uit de motor
Miesschien zit ik er helemaal naast,maar dit is denk ik te verklaren.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 11 Mei 2015, 16:10

Tijdens de winterperiode heb ik extra afsluiters op het circuit geplaatst. Ondertussen enkele keren uitgevaren waarbij het probleem gehandhaaft blijft. Bij een volgende trip heb ik, voor het schip te verlaten (dus met warme boiler) de afsluiters dichtgedraaid... en ja hoor, de week erop stond het koelvloeistofpeil nog steeds op het maximum.
Wanneer ik dan, bij stilstaande motor de afsluiters opende, was een "klok, klok" geluid hoorbaar en zag ik zo het koelvloeistofpeil in de expansietank zakken. Blijkbaar moet er een lek(je) in de boiler zitten.

Spijtig genoeg zit de boiler op een quasi onmogelijke plaats ingebouwd. Verschillende pompen, leidingen en filters moeten verwijderd worden om de boiler uit te bouwen, dus denk ik dit uit te stellen tot volgende winter, want nu willen we toch wel varen!

Misschien iets proberen met een "lekstop" middel?
Iemand ervaring met dergelijke produkten?

grts
Bruno
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor laserdevil » 11 Mei 2015, 17:09

Ja.
Ik had een lek bij mijn auto aan de verwarmingsradiator.
Een flesje wynn's erin gedaan en de zaak bleef dicht.
Zelfs op wintervakantie geweest daarmee.
Dicht geloof ik tot 2 a 3mm gaatjes.
Is tegenwoordig vloeibaar spul.
Vroeger iets van korrels , maar dat mocht geloof ik niet meer gebruikt worden.
Heuts heeft het in z'n assortiment zitten.

Edit:
http://bernardmotoren.nl/additieven/1054-wynns-cooling-system-stop-leak.html
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor laserdevil » 11 Mei 2015, 17:14

chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor aquanaut » 11 Mei 2015, 20:51

Wat is het merk van de boiler....?

Toevallig een Vetus boiler?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 11 Mei 2015, 23:21

Inderdaad, een Vetus 55 liter.

Wat de additieven betreft.... er wordt veel belooft...
De meeste lekstop dicht kleine lekken wanneer het additief met zuurstof (buitenlucht) in aanraking komt. Het lek in de boiler zit naar alle waarschijnlijkheid tussen de binnen (drinkwater) en buitenmantel (koelvloeistof) dus kan daar in principe geen lucht bij.
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor aquanaut » 12 Mei 2015, 06:14

Bruno,

De Vetus boiler is een beetje een vreemde eend in de bijt.
Waar normale boilers een verwarmingsspiraal hebben waar koelvloeistof door heen gaat heeft de Vetus boiler een dubbele wand (je geeft het al aan in je vorige post)
Deze boilers dien je zorgvuldig te ontluchten door middel van de ontluchting op de bovenzijde.
Hangt de boiler toevallig met zijn aansluitingen naar beneden?

Dan nog een gevaar:
De motor mag nooit draaien indien er geen sanitaire waterdruk op de boiler staat (pomp uit/ tank leeg oid).
Indien je wilt draaien zonder drinkwater druk zal je de boiler moeten afsluiten van je koelsysteem.
Als je dit niet doet kan de koelvloeistofdruk de inwendige ketel in elkaar drukken.
Nu staan de Deutz motoren bekend om hun relatief hoge koelvloeistof druk dus wordt het dubbel "feest".

Als jij geen koelvloeistof waarneemt in je sanitair water sluit ik en lek uit, ik zou dan tevens verwachten dat bij stilstaande motor het koelvloeistof peil zou stijgen door de drinkwaterdruk.

Controleer eerst op luchtinsluiting, als je zeker weet dat dit eruit is ben ik bang dat de inwendige ketel in de boiler sterk vervormd is en als een soort membraan in een expansievat werkt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten