Het is inderdaad een extern expansievat die middels een slangetje verbonden is op de hals van het koelstofreservoir op de motor.
Enerzijds lijkt lucht in het systeem een plausibele oorzaak, maar volgens Vetus is het een zelfontluchtend systeem. Om zeker te zijn heb ik ook reeds een extra expansietankje boven de boiler geplaatst, door middel van een bolkraan afsuitbaar. Tijdens het varen draai ik soms de kraan open, en zie ik het peil in dit expansievat toenemen. Misschien laat ik deze kraan eens gewoon openstaan.
Deze middag opnieuw gecheckt, en het vloeistofpeil in het extern reservoir is opnieuw met 250ml afgenomen (totale capaciteit bedraagt zo'n 18 liter inclusief boiler), zonder dat de motor heeft gedraaid.
Ik kan nu toch wel concluderen dat het vloeistofpeil enkel zakt wanneer de motor meerdere dagen stilligt. Tijdens het varen veranderd het peil niet.
Tijdens ons verlof waren we een maand onderweg, en hebben een 60-tal uur gevaren zonder één keer bij te vullen. Ook nu stel ik vast dat na een vaardag het peil niet veranderd.
Ik vraag me echt af waar die koelvloeistof heengaat. Ik dacht dat ik nu wel alle mogelijke oorzaken gecontroleerd had, maar de vinger op de wonde.....???.... geen flauw idee!
Gewoon frustrerend.
grts
Bruno