Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 26 Sep 2014, 18:51

Iemand raad bij volgend probleem?

Vetus-Deutz motor verliest koelvloeistof op een voor mij onverklaarbare manier.

Bij normaal toerental (ca 1900rpm) blijft alles normaal. Wanneer sneller wordt gevaren (ca 2200 rpm) dan verdwijnt koelvloeistof uit de expansietank. Het eigenaardige is dat dit niet tijdens het varen gebeurd maar meestal pas nadat de motor volledig is afgekoeld.
Op zaterdag gaan we varen, bij aankomst koelvloeistof ok, op maandag verlaten we de boot, koelvloeistof nog steeds ok, het volgende weekend komen we aan boord en de expansietank is leeg. In het ergste geval moet ik anderhalve liter koelvloeistof bijvullen.

De bilge blijft droog, en rond de motor en leidingen zijn geen lekkages zichtbaar, noch tijdens het varen, noch achteraf.
Ik heb reeds de warmtewisselaar gedemonteerd en ook daar lijkt alles normaal te zijn. Een druktest gedaan met 3,5bar en geen drukverlies of lekkage aan de warmtewisselaar.

Motorolie gecontroleerd (ivm koppakking). De olie is "zuiver" (bruin/zwart), dus geen tekenen van water bij de olie, geen melkachtige afzetting en het oliepeil is normaal.
Bij draaiende motor is ook geen sprake van abnormale rookontwikkeling. Het is een natte uitlaat die deels onder de waterlijn zit. De uitlaatgassen zelf zijn nauwelijks op te merken.
De motor heeft nu 980 draaiuren op de teller.

Ik dacht zo ongeveer dat ik al het mogelijke heb gecontroleerd, misschien zie ik iets over het hoofd?

grts,
Ronn
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor broekerhaven » 26 Sep 2014, 19:55

Een gesloten koelsysteem met een natte uitlaat..?
Hoe moet ik dat zien, het is geen koelwater uit de motor die door de uitlaat geloosd word...
Laatst gewijzigd door broekerhaven op 26 Sep 2014, 21:38, in totaal 2 keer gewijzigd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor rebel » 26 Sep 2014, 20:13

jaja..... hoe is de haven??
is er veel deining--- of is het rustig ?
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Klaver vier » 26 Sep 2014, 20:21

Het is normaal dat er verschil is in de hoogte van de koelvloeistof als de motor warm is of koud.
Als de motor koud is staat de vloeistof lager.
Wat het toerental er toe doet snap ik niet,het lijkt er op dat de temperatuur erg oploopt bij het hogere toerental,waardoor het water dan waarschijnlijk aanzienlijk meer uitzet.
Naar mijn mening zou je nadat de motor erg warm is geweest water moeten zien in de beurt van de overloop van de expansie tank,het moet toch ergens blijven
Als het systeem echt dicht is kan dit volgens mij niet anders
Gr René ( De Stoere)
P.S als er een oliekoeler tussen de keerkoppeling zit kan deze het ook nog veroozaken,maar dan wordt de olie in de koppeling grijs
Klaver vier
 

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor varg » 26 Sep 2014, 23:18

Lijkt op lucht in het systeem
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 26 Sep 2014, 23:31

broekerhaven schreef:Een gesloten koelsysteem met een natte uitlaat..?
Hoe moet ik dat zien, het is geen koelwater uit de motor die door de uitlaat geloosd word...


De motor wordt gekoeld door een gesloten systeem met koelvloeistof. Deze wordt op haar beurt gekoeld door een warmtewisselaar die buitenwater via een impellerpomp op de motor aanzuigt om de koelvloeistof af te koelen en via de uitlaat wordt weggepompt. Dit is de enige, neem ik aan, plaats waar koelvloeistof en buitenwater "samenkomen", dus dacht ik aan een lekkage in de warmtewisselaar. Na demontage en druktest blijkt de oorzaak toch elders te liggen.
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 26 Sep 2014, 23:42

De Stoere schreef:Het is normaal dat er verschil is in de hoogte van de koelvloeistof als de motor warm is of koud.
Als de motor koud is staat de vloeistof lager.
Wat het toerental er toe doet snap ik niet,het lijkt er op dat de temperatuur erg oploopt bij het hogere toerental,waardoor het water dan waarschijnlijk aanzienlijk meer uitzet.
Naar mijn mening zou je nadat de motor erg warm is geweest water moeten zien in de beurt van de overloop van de expansie tank,het moet toch ergens blijven
Als het systeem echt dicht is kan dit volgens mij niet anders
Gr René ( De Stoere)
P.S als er een oliekoeler tussen de keerkoppeling zit kan deze het ook nog veroozaken,maar dan wordt de olie in de koppeling grijs


Ik vul het expansievat bij koude motor tot het aangegeven maximum, laat warm draaien en vul opnieuw bij tot maximum. Bij het varen geeft de temperatuurmeter 90° aan, wat ik in eerste instantie nogal hoog vind. De temperatuur loopt niet op bij hogere toeren. De thermostaat opent, volgen Vetus, op 83°, volledig geopend op 95°dus een normale bedrijfstemperatuur van 90°lijkt me toch gangbaar voor deze motor.
Er zit inderdaad nog een oliekoeler tussen de keerkoppeling, maar ik denk dat deze met het buitenwater wordt gekoeld.
Moet ik toch even controleren.

Bedankt voor de tip

Grts
Ronn
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor vuuren1 » 27 Sep 2014, 00:40

Lastig omdat de informatie (begrijpelijk) beperkt is.

Wellicht is de motor een keer te heet geweest?

Bij een hogere belasting (lees: Hoger belast toerental) treden er meer warmtespanningen op waardoor ook de cilinderkop meer zal uitzetten.
Dan sluit ik niet uit dat er een beginnend scheurtje in de cilinderkop zit of de koppakking minder goed afdicht.

Als je wat langer vaart zal dat verlies niet echt zichtbaar zijn aan de uitlaat,
Ook merkwaardig is dat je vloeistofniveau na het varen op peil is en dat je later 1,5 liter bij moet vullen.
Is de expansietank dan leeg?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor gewoonmich » 27 Sep 2014, 08:39

@Ronn, Heb jij misschien ook een een warm water voorziening in je boot en kan deze ook verwarmt worden via de koelvloeistof? Misschien dat in dit systeem een lek zit. Dat heeft een maat van mij namelijk gehad. Alleen die had het net anders om. Bij hem steeg het niveau van de koelvloeistof.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 27 Sep 2014, 10:07

vuuren1 schreef:Lastig omdat de informatie (begrijpelijk) beperkt is.

Wellicht is de motor een keer te heet geweest?

Bij een hogere belasting (lees: Hoger belast toerental) treden er meer warmtespanningen op waardoor ook de cilinderkop meer zal uitzetten.
Dan sluit ik niet uit dat er een beginnend scheurtje in de cilinderkop zit of de koppakking minder goed afdicht.

Als je wat langer vaart zal dat verlies niet echt zichtbaar zijn aan de uitlaat,
Ook merkwaardig is dat je vloeistofniveau na het varen op peil is en dat je later 1,5 liter bij moet vullen.
Is de expansietank dan leeg?


Mocht er een "beginnend" scheurtje in de cilinderkop ontstaan, of een lekke koppakking dan zou dit toch zichtbaar moeten worden aan de kleur van de motorolie. Wanneer het probleem zich voordoet is de expansietank leeg (of nog net een bodempje).
Verder is inderdaad ook een boiler op het koelvloeistofsysteem aangesloten, maar zoals aangegeven zijn ook daar geen zichtbare lekken.

De eerste maal dat ik een probleem met de koeling heb ervaren was, toen een gebarsten druk-vuldop op de koelvloeistoftank van de motor zorgde voor een verlies van 3 à 4 liter koelvloeistof die dan wel in de bilge is terechtgekomen. Na het vernieuwen wan deze vuldop is het eigenlijk nooit meer voor de 100% goedgekomen.

Op de duur zoek je oorzaken, verbanden enz.. tot je bijna radeloos van wordt.
Ik heb mezelf ook al de vraag gesteld of het gewoon niet zou kunnen dat het systeem niet vol geraakt. De inhoud van het koelsysteem met warmtewisselaar bedraagt zo'n 8 liter, tel dan daar ook nog eens de leidingen en boiler bij dan kom je toch wel boven de 10 liter uit. Om in een betere ontluchting tijdens het vullen te voorzien heb ik een tweede (met bolkraan afsluitbare) expansietank boven de boiler geplaatst. Het is trouwens een zelfontluchtend systeem dus zou toch moeten goedkomen.

Ga deze middag de warmtewisselaar terug plaatsen (nog maar eens) en het systeem afvullen,
Duimen maar,

Grts
Bruno
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten