Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Klaver vier » 27 Sep 2014, 11:15

Bruno,als je boiler inwendig lek is zie je dat niet aan de buitenkant,want dan lekt hij het verwarmings water naar het drinkwater toe,dan zou dus het drinkwater vervuilen.
Aangezien er op het drinkwater niet veel druk staat en op het verwarmings water ( water in het koelsysteem) wel,zou het dus wel kunnen.
Is het niet mogelijk de boiler tijdelijk af te sluiten met een paar kogel afsluiters.
Wat het meest vreemd is dat het zich voordoet als alles afstaat,dan zou ik niet denken aan een scheurtje in de kop die zou dan het hardst lekken als de motor goed warm is.
Wat ook gek is dat het is gebleven nadat de dop van de tank is vernieuwd.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor schottel » 27 Sep 2014, 13:58

Als ik het zo lees,zou ik maar op zoek gaan naar een passende radiatordop.
schottel
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 18:05
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 27 Sep 2014, 18:39

De Stoere schreef:Bruno,als je boiler inwendig lek is zie je dat niet aan de buitenkant,want dan lekt hij het verwarmings water naar het drinkwater toe,dan zou dus het drinkwater vervuilen.
Aangezien er op het drinkwater niet veel druk staat en op het verwarmings water ( water in het koelsysteem) wel,zou het dus wel kunnen.
Is het niet mogelijk de boiler tijdelijk af te sluiten met een paar kogel afsluiters.
Wat het meest vreemd is dat het zich voordoet als alles afstaat,dan zou ik niet denken aan een scheurtje in de kop die zou dan het hardst lekken als de motor goed warm is.
Wat ook gek is dat het is gebleven nadat de dop van de tank is vernieuwd.
Gr René ( De Stoere)


Dit lijkt me nog niet zo'n gek idee....

Deze middag is de warmtewisselaar teruggeplaatst, systeem gevuld en een stukje gevaren, ook op maximaal toerental.
Wanneer ik de boot verliet stond het peil in het expansievat nog steeds op maximum. Benieuwd hoe het volgende vrijdag zal zijn wanneer we terug aan boord zijn.

Een lek in de boiler zou misschien wel de oorzaak kunnen zijn. Na het varen is niet alleen de koelvloeistof heet, ook het drinkwater in de boiler staat door de warmte onder hogere druk. Wanneer het drinkwater dan afkoelt zou dit ervoor kunnen zorgen dat koelvloeistof naar binnen lekt. Dit zou ook kunnen verklaren waarom het koelvloeistofpeil enkel zakt tijdens de week, wanneer niemand aan boord is, want wanneer we wel aan boord zijn dan wordt het water in de boiler elektrisch verwarmd.

Mocht het peil volgende vrijdag opnieuw gedaald zijn, dan draai ik de kogelafsluiters naar de boiler dicht, of koppel ik gewoon de slangen af en doe een druktest.
Bedankt voor de tip.

Grts
Bruno
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Klaver vier » 27 Sep 2014, 19:31

Bruno, het gaat niet helemaal op wat ik heb gezegd omdat de motor en de boiler heet worden en ook allebei weer afkoelen.
Dan gaat het krimpen en uitzetten volgens mij ook gelijk op,of het zou door de hoeveelheid water in de boiler zijn dat deze meer krimpt omdat deze meer inhoud heeft
Gr René( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor vuuren1 » 27 Sep 2014, 22:04

Mocht er een "beginnend" scheurtje in de cilinderkop ontstaan, of een lekke koppakking dan zou dit toch zichtbaar moeten worden aan de kleur van de motorolie. Wanneer het probleem zich voordoet is de expansietank leeg (of nog net een bodempje).

Bruno,
Nee dat hoeft niet als er een minimaal scheurtje van een koelkanaal naar de verbrandingsruimte of uitlaat loopt.
Je schrijft dat het pas gebeurt bij hogere toeren (dat resulteert in een hogere verbrandingstemperatuur) en dan kan een kleine scheurtje open gaan staan om onder een bepaalde temperatuur weer dicht te trekken.

Dan is nog niet helemaal verklaard waarom je pas na afkoeling een verlaging ziet die tot 1,5 liter kan oplopen. Wel is het zo dat alles bij afkoeling krimpt (ook het boilertraject) en het niveau daardoor zakt.

Ik lees ook dat je een keer ruim 4 liter bent verloren na een defecte drukdop, dan is een te hete motor niet onwaarschijnlijk.

Vraag:
Gaat de motor bij het starten (in de eerste fase op de startmotor) gemakkelijk rond of lijkt het even wat moeizamer te gaan?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor eagle » 27 Sep 2014, 23:14

vuuren1 schreef:Vraag:
Gaat de motor bij het starten (in de eerste fase op de startmotor) gemakkelijk rond of lijkt het even wat moeizamer te gaan?


In aansluiting hierop: Let bij de volgende keer starten op het eerste uitlaatwater; Is dat koelvloeistof?? ( moet met 2 man/vrouw...).


Wat de boiler betreft: Proef eens voorzichtig het water uit de warmwaterkraan, als dat nog koud is; smaakt het zoetig? Dan zit er koelvloeistof in! (meteen weer uitspugen!)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 10 Okt 2014, 11:46

Aan iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Terug een weekje en een tiental vaaruur verder.

Vorige week nog de boiler "geproeft" (alles normaal) en afgeperst met 4kg druk. Druk blijft constant, dus ook de boiler lijkt ok.
Met de druk nog op de boiler heb ik de kogelkranen richting motor opengedraaid zodat de druk zich via de motor kon verspreiden. Nog wat druk bijgestoken en ik kon zien dat de klep (drukvuldop) bij ca 1,8bar openging en koelvoeistof richting expansievat werd gepompt.
Daardoor kwam de koelvloeistof in het expansievat boven het maximum te staan.
De motor gestart en op bedrijfstemperatuur laten komen zodat de koelvloeistof zich opnieuw door het hele systeem zou verdelen, ontluchter op de boiler opengedraaid zodat de eventueel aanwezige lucht kan ontsnappen. Alles lijkt vrij van lucht maar het koelvloeistofpeil bleef boven het maximum.
De volgende dag (nog steeds koelvloeistofpeil boven max) 5 uur gevaren. Bij aankomst controle: situatie niet gewijzigd. s' anderendaags terug naar onze thuishaven en controle: situatie niet gewijzigd (vloeistofpeil boven max). Op maandag opnieuw naar de boot gegaan en vloeistofpeil op normale stand (dus ca 4cm lager in het expansievat) niettegenstaande de motor sinds de vorige dag niet meer gedraaid heeft.

De motor ligt nu de hele week stil, en ik ga deze middag opnieuw de situatie controleren, benieuwd.....

De motor start normaal (één tik en hij slaat aan), geen zichtbare lekkages, motorolie zuiver, geen spoor van koelvloeistof uit de uitlaat, geen rookontwikkeling, motortemperatuur loopt niet op (net geen 90°).

De jacht op het "spook" gaat verder....
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Klaver vier » 10 Okt 2014, 18:37

Het is in mijn ogen wel vreemd dat de koelvloeistof pas bij 1.8 bar naar het expansievat gaat
Het expansievat moet naar mijn mening altijd een open verbinding zijn met het koelwater,en niet pas bij 1.8 bar.
Het expansievat is er voor om drukverschillen op te vangen,als daar een klep tussen zit gaat dit niet meer op
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor vuuren1 » 10 Okt 2014, 21:31

De Stoere schreef:Het is in mijn ogen wel vreemd dat de koelvloeistof pas bij 1.8 bar naar het expansievat gaat
Het expansievat moet naar mijn mening altijd een open verbinding zijn met het koelwater,en niet pas bij 1.8 bar.
Het expansievat is er voor om drukverschillen op te vangen,als daar een klep tussen zit gaat dit niet meer op
Gr René ( De Stoere).


Het zal een extern vaatje zijn met een slang boven de klep van de drukdop, dat is vrij gebruikelijk (ook bij Yanmar).
De drukdop is voorzien van een terugslagklepje en de slang hangt onder het vloeistofniveau in het tankje, zodoende kan het systeem bij afkoelen weer koelvloeistof terug opzuigen.
Dit systeem is compacter dan een hoger uitlaatspuitstuk met meer voorraad toe te passen en het doet hetzelfde, namelijk een teveel naar het vaatje brengen en bij afkoeling weer terug opzuigen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor varg » 10 Okt 2014, 23:12

Nogmaals; kan er echt nergens een luchtinsluitsel zitten? Het lijkt zo erg op expansie door warme lucht(bellen) die na afkoeling zorgen dat er koelvloeistof retour gezogen wordt uit het tankje.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten