Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor ronaxx » 12 Mei 2015, 10:20

Henk,

Je kan best eens gelijk hebben.

De boiler staat horizontaal, maar om lucht uit te sluiten heb ik via een bijkomende afsluiter op de bovenste aansluiting nog een extra expansietank geplaatst zodat, wanneer koelvloeistof wordt bijgevuld ik zeker kan zijn dat ook de boiler volledig ontlucht is.

Dit is onze eerste boot met een Vetus boiler (zonder handleiding) en ik wist dus niet dat de motor niet mag draaien zonder waterdruk. Dit hebben we dus ooit wel eens gedaan en waarschijnlijk is toen ook het problem ontstaan. Het wreemde blijft dat zolang de boiler "warm" blijft (via motor of stroom) het koelvloeistofpeil niet daalt. Enkel wanneer het system volledig is afgekoeld kan ca 40cl koelvloeistof bijgevuld worden. Eens de tank vervomt is zou je denken dat dit stopt.

Dit wordt dus een nieuwe boiler, enkel de vraag of Vetus dan wel de juiste keus is, misschien maar weer een isotemp zoals in onze vorige boot.
ronaxx
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Sep 2014, 18:48
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Rob Art » 09 Jan 2016, 20:26

Bedenk ook dat zolang de boiler aan de 230V walspanning hangt deze niet alleen het water in de boiler verwarmd, maar ook de koelvloeistof (rond de boiler). Je hebt door het element in de boiler eigenlijk een soort stilstandverwarming voor je motor.
Het verhaal klopt dan ook als je zegt dat je na het weekend weer terug aan boord komt je koelvloeistof niveau gedaald is. Er van uitgaande dat je door de week de walspanning er af haalt, koelt de boiler (en motor) af en zal het koelvloeistof niveau dus dalen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor lindamdk@hotmail.com » 07 Jul 2023, 23:56

Goedeavond, wij hebben precies het zelfde probleem met de koelvloeistof en het verlies van vermogen bij het varen op hoge toeren. Hoe is het uiteindelijk opgelost? Was het een lekkage in de warmtewisselaar?
lindamdk@hotmail.com
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 Jul 2023, 23:53
ligplaats: Zuidland
info: Tengro motorkruiser, Vetus motor

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Svalk » 08 Jul 2023, 23:15

lindamdk@hotmail.com schreef:Goedeavond, wij hebben precies het zelfde probleem met de koelvloeistof en het verlies van vermogen bij het varen op hoge toeren. Hoe is het uiteindelijk opgelost? Was het een lekkage in de warmtewisselaar?


Dat koelvloeistof krimpt bij afkoeling kan ik me goed voorstellen, maar het verband met verminderd vermogen bij hogere toerentallen ontgaat me even eerlijk gezegd. Zo maar een vraag, kan het zijn dat je tegen je rompsnelheid aan loopt ? Als je b.v 5 ltr koelvloeistof opwarmt van 0 naar 100 graden C dan krijg je ongeveer 250 cc meer volume en daar is het expansievaatje voor. Maar nogmaals, het verband met verminderd vermogen door koelvloeistof ontgaat me op dit moment even maar misschien is er een logische verklaring voor bij iemand anders.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jul 2023, 01:11

lindamdk@hotmail.com schreef:Goedeavond, wij hebben precies het zelfde probleem met de koelvloeistof en het verlies van vermogen bij het varen op hoge toeren. Hoe is het uiteindelijk opgelost? Was het een lekkage in de warmtewisselaar?

Hoe is dat vermogensverlies vastgesteld ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Kwokko » 09 Jul 2023, 11:53

lindamdk@hotmail.com schreef:Was het een lekkage in de warmtewisselaar?

Schijnbaar heb je flarden van dit draadje gelezen,want als je zorgvuldig dit gehele draadje had gelezen,dan had je kunnen constateren dat er van een lekkage in de warmtewisselaar geen sprake was.

Je schrijft , "we hebben precies hetzelfde probleem".
De vraag is dan , heb je ook precies dezelfde configuratie?
Een motor met daaraan via koelleidingen gekoppeld , een warmwater boiler van Vetus?
Gaarne de volgende gegevens.
Motor , type en uitvoering.
Boiler , merk en type.
Wat heb je al gedaan om tot een oplossing te komen.
Afpersen etc ,etc, etc.
Kwokko
 

Re: Vetus-Deutz DT43 koelvloeistofverlies

Berichtdoor Daxiepaks » 12 Jul 2023, 09:03

rebel schreef:jaja..... hoe is de haven??
is er veel deining--- of is het rustig ?
gr.rebel


Ik vraag me af waar 'rebel' op doelt? Wat kan deining te maken hebben met koelvloeistof verlies ??
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten