zelf kleppen stellen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor quichot » 25 Sep 2014, 09:32

Laten we oppassen met het privatiseren van kennis, en daarmee bedoel ik de neiging om vanuit opleiding en ervaring elke zelfwerkzaamheid van niet-ingewijden af te raden. Want de domme, onwetende amateur die hier iets vraagt over het aandraaien van contramoeren heeft, in tegenstelling tot de over ons wakende erkende vakman, immers geen weet van alle ins en outs over staalsoorten, rek- en breukwaarden, toleranties, aandraaikoppels, laat staan van de ellende die hij door z'n onwetendheid over zichzelf kan afroepen. Kleppen stellen? Als je niet minstens HTS hebt, niet aan beginnen!

Onzin natuurlijk. Kleppen stellen is bepaald geen rocket science, en is bij uitstek een klusje dat je heel goed zelf kunt doen als je geen twee linkerhanden hebt. Laten we het niet overdrijven allemaal.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor eagle » 25 Sep 2014, 17:16

Kleppen stellen Bukh DV 10/20

Koude motor
IN 0,25
UIT 0,30

Kruk as: in BDP, Compressieslag.

Kleppen deksel wegnemen, Cilinder kiezen(DV 20).
Vliegwiel draaien rechts-om. Kijk naar tuimelaars; Draai tot kleppen "Op Tuimelen" staan (= BDP einde UIT, begin IN).
Met viltstift de vliegwielstand merken, bij de bendix-kop van de startmotor.
Nu het vliegwiel EEN omwenteling doordraaien, tot weer op de merkstreep (is BDP COMPressie).

Nu kunnen de kleppen (van die cilinder,DV20) worden gesteld.

Bukh heeft geen klepsteelplaatje; De tuimelaar drukt direkt op de klepsteel. Dat kan narigheid geven voor de voelermaat: De tuimelaar-duim is net iets breder dan de klepsteel-diameter. Als het raakvlak (= onderkant duim) iets is ingeslagen, zijn er twee bramen naast de klepsteel-kop. De voeler moet daar tussen! (maw de bramen niet meemeten..)

Altijd na het vastzetten van de moer de speling weer controleren!

Als er erg grote speling wordt gevonden, dient de klep-sluit-stand gecontroleerd worden (klep krom, klepsteel gevreten, kool op klepsteel) maar dan loopt de motor sowieso rot. Als de klep ok is, moet de nokvolger gecontroleerd worden; Die moet iets draaien (en de stoterstang ook) tijdens een slag. Gebeurt dat niet, dan slijt het nok-volg-vlak plaatselijk in (gootje). Eventueel motor laten lopen zonder kleppendeksel ter kontrole..

Het losdraaien van de borgmoeren geeft voor de beginner wel een indicatie voor het vastdraaimoment...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor R0N » 01 Okt 2014, 07:17

Bijkomend iets bij scheepsmotoren..

Hier in de buurt (rond Haarlem) is het niet heel eenvoudig een monteur te vinden die je motor wilt afstellen, vaak is het dus makkelijker het zelf te doen.
Nou is kleppen stellen niet de moeilijkste klus al is het wel zo dat wanneer je de borgmoer vast draait je afstelling iets afwijkt en je moet dus nameten en na stellen. Een ervaren kleppensteller zal daar rekening mee houden en waarschijnlijk daar minder last van hebben maar ja die krijgt per uur betaald.

Nou laat ik het onderhoud aan mijn scheepsmotor doen al kan ik het wel zelf, van mijn klassieke auto moet ik elke 5000km de kleppen stellen. Als ik met de auto langs de weg sta bel ik de ANWB als mijn boot er mee stopt zal je zien dat je op de meest onhandige plek terecht komt, niet dat een van beide ooit is voorgekomen maar voorkomen is beter dan genezen.

Natuurlijk kan de drijfveer ook financieel zijn, je boot verkopen of onderhoud zelf doen (ik noem maar wat). Als je denkt te weinig ervaring te hebben is er vast wel een klussende monteur in de buurt die je een spoedcursusje wilt geven..;)
R0N
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 08 Aug 2014, 12:53
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Haarlem
info:

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor reijmerink » 05 Okt 2014, 12:17

beste mensen, bedankt voor de tips
De beste manier voor mij is er een Bukh dealer bij halen, er boven op zitten..en dan achteloos vragen ..heb je de beweging van de storterstang ook gecontroleerd,zitten er bramen op de stoter (eagle)
grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Okt 2014, 21:53

Je ziet dat kleppen stellen toch wel een bepaald inzicht vereist als je de verhandeling van Eagle leest.

Eigenlijk moet je weten hoe een kleppendiagram in elkaar steekt om een goede voorstelling te maken van het omschreven proces.
Het 'tuimelen' is de periode van spoelen en koelen bij een 4-slag motor, dan 1 omwenteling verder is de inspuitfase waarbij beiden kleppen gesteld kunnen worden.

Verder niks spannends behalve als je niet op de hoogte bent van het feit dat kleptuimelaars in kunnen slaan en het afstellen dan de mist in gaat.

Ik ben niet van mening dat het losdraaien van een moer een indicatie is voor het later weer vastdraaien, wel als je de hoekverdraaing van de moer registreert.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor Marcel010 » 05 Okt 2014, 22:43

Hans,

Kan jij niet eens een cursus Dieselmotor voor beginners organiseren met andere techneuten op het forum tegen onkostenvergoeding?
Lijkt mijzelf zeer interessant!

Of zie je dat als je eigen glazen ingooien in jouw geval?

Groeten Marcel
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor vuuren1 » 06 Okt 2014, 01:55

Marcel010 schreef:Hans,

Kan jij niet eens een cursus Dieselmotor voor beginners organiseren met andere techneuten op het forum tegen onkostenvergoeding?
Lijkt mijzelf zeer interessant!

Of zie je dat als je eigen glazen ingooien in jouw geval?

Groeten Marcel



Dat heb ik al eerder voorgesteld (daar zijn geen andere techneuten voor nodig).
Ik heb dat overigens jaren gedaan voor het grootste maritieme instituut van de wereld en heb daarna nog meer bijgeleerd omdat ik zelf jachten ben gaan ontwikkelen en bouwen.

Kom maar op en verzamel de meest gevraagde wensen m.b.t. de inhoud.
Ik ga overigens niet met een beamer en een powerpoint presentatie aan de gang, ofwel het is per groep maatwerk en begin zoiets uit het hoofd (daarna vullen we het vervolg naar behoefte in).
Je moet er als groep iets aan hebben en het moet ook leuk zijn.

Ik geloof niet in de standaard bestaande cursussen van 1 dag, daar heb je niks aan.
Dat kan niet werken omdat de aanbieders niet weten wat de basiskennis van de deelnemer is, dus is dat maatwerk en kan niet middels een voorleesverhaal via een beamer...

De locatie is Zwolle
Dan hebben we een wijkcentrum met diverse zalen, horeca gelegenheid en gratis parkeren.

Maritieme techniek is bij mij uit hobby ontstaan, is lang geleden mijn vak geworden en informatie delen zie ik niet als mijn eigen glazen ingooien.
Op een forum kan je mensen op weg helpen maar de echte kneepjes kan men er niet halen.
Dan is een soort van cursus wellicht erg nuttig en vooral ook leuk om elkaar op die manier tegen te komen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor quichot » 06 Okt 2014, 17:34

Hans, als ik een handleiding zou uitschrijven voor het plakken van een fietsband met alle valkuilen en kneepjes van het vak, dan zullen ook veel lezers denken: geef mijn portie maar aan fikkie. Als ik dus zeg dat kleppenstellen geen rocket science is, en dat het nou bij uitstek een klusje is dat je zelf kunt doen, dan mag ik er uiteraard vanuit gaan dat je begrijpt hoe een viertakt verbrandingsmotor werkt, wat het BDP is en dat je op de hoogte bent van de eventuele valkuilen.
Dat zal lang niet iedereen in zich hebben, maar wie die feeling mist, begint er denk ik überhaupt niet aan, en zal waarschijnlijk ook zo'n vraag niet stellen op ons forum.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor vuuren1 » 06 Okt 2014, 21:31

quichot schreef:Hans, als ik een handleiding zou uitschrijven voor het plakken van een fietsband met alle valkuilen en kneepjes van het vak, dan zullen ook veel lezers denken: geef mijn portie maar aan fikkie. Als ik dus zeg dat kleppenstellen geen rocket science is, en dat het nou bij uitstek een klusje is dat je zelf kunt doen, dan mag ik er uiteraard vanuit gaan dat je begrijpt hoe een viertakt verbrandingsmotor werkt, wat het BDP is en dat je op de hoogte bent van de eventuele valkuilen.
Dat zal lang niet iedereen in zich hebben, maar wie die feeling mist, begint er denk ik überhaupt niet aan, en zal waarschijnlijk ook zo'n vraag niet stellen op ons forum.



Dat is een aanname waarvan we niet weten of dat zo is.
Ik waarschuw dat er een bepaalde basiskennis aanwezig moet zijn en Eagle geeft prima aan hoe en wat.

Zo kan een vraagsteller nog eens achter de oren krabben of hij dat wel zelf wil en kan gaan doen.

Er waren al veel eerder kleppen dan raketten maar bij een foute manier van kleppen stellen kan er kostbare motorschade ontstaan en dat gunnen we elkaar hier niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten