Markt dieselmotoren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Markt dieselmotoren

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Sep 2014, 10:35

Bij mijn allereerste bezoek aan de HISWA was ik verbaasd over het aantal leveranciers van inboard motoren. Mijn gedachte toen was dat de exposanten het zouden moeten hebben van de nieuwbouw. Inmiddels weet ik dat de vervangingsmarkt voor motoren een behoorlijke omvang kent want sinds dit forum bestaat ben ik hier – inclusief mij zelf - inmiddels zeker acht booteigenaren tegen gekomen met een bijna of geheel ter ziele gegane motor. Ik ben benieuwd of er cijfers bestaan over het aantal boten met een inboard motor en de omvang van de vervanginsmarkt.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Markt dieselmotoren

Berichtdoor vuuren1 » 22 Sep 2014, 21:54

Geen idee Wim.

Jij weet ook dat in de jouw bekende vermogensklasse (30-60 pk) zeer weinig bijpassende nieuwe vaartuigen van de band lopen.

Tevens liggen er heel veel bootjes a.g.v. de vergrijzende eigenaren gewoonweg stil en er is eigenlijk ook erg weinig markt voor die oude boten.

Dan blijven de nog wel actieve schippers van oudere boten over en de kans op een defecte motor is daarbij reëel aanwezig.

Ik denk dat er geen cijfers zijn maar ik weet dat de club in Maassluis ca. 80 stalen motorboten heeft liggen en als daar nog 10-15% van wordt gebruikt is dat erg veel.
Van dat percentage ken ik er 6-8 die nog echt op vakantie gaan (dus minimaal 3 weken).
Daarvan zijn er 2 die een paar (die nu nog) honderd uur per jaar maken, de rest komt aan de 50-80 uur per jaar.
(e.e.a. even uit mijn hoofd maar ik zal er niet ver naast zitten)


Van de actieve vaarders zijn er 2 met een nieuwe motor (inmiddels ook 8 jaar oud) en 1 met een ''nieuwe" Dutch Tender van 10 jaar oud (mijn broer).
De rest heeft ooit een deelrevisie ondergaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Markt dieselmotoren

Berichtdoor Marcel010 » 22 Sep 2014, 22:11

In onze verengingshaven liggen ook bijna 100 boten en er varen er maximaal 15 heel actief waaronder wij.

Verder ligt er een hoop in de box en blijft daar ook praktisch altijd, wel loop er redelijk wat volk rond en zetten zich lekker met kuipstoelen in het gras bij mooi weer.
Maar varen ho maar.
De rest zie ik amper nooit, eigenlijk alleen bij een werkbeurt.

Wij zijn met onze 30 en 31 jaar eigenlijk de jongste van heel de vereniging en er komt amper wat bij.
En eerlijk is eerlijk, wij zijn dan nog best handig en durven wat aan te pakken maar als je dat niet wil of kan is het ook bijna niet te betalen natuurlijk.
Dan koop je geen stalen boot met een oude dieselmotor waar je toch eigenlijk continue aandacht en onderhoud aan moet besteden.

Dan nemen mensen een polyester sloep met een moderne diesel.

Onze generatie moet vaak met man en vrouw werken om een fatsoenlijk huis te kunnen betalen, laat staan dan nog een boot erbij in onderhoud.

Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar dit zijn mijn ervaringen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Markt dieselmotoren

Berichtdoor vuuren1 » 23 Sep 2014, 00:08

Dat herken ik volledig.

De lege plekken worden door sloepjes ingevuld waardoor de club gelukkig inkomsten houdt.
De grijze vloot vaart niet of nauwelijks maar betalen nog wel en gaan als het mee zit in de winter op de wal.

Met de leeftijd van rond de 30 jaar ben je ongeveer uniek als je een motorboot hebt..

Ik ken de verhalen van de oude generatie nog wel: Toen was het de keuze tussen een auto of de fiets en een boot.
Nu is het vaak een te duur huis en meerdere auto's.
Ook dan komt men tekort en is een boot helemaal geen optie meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Markt dieselmotoren

Berichtdoor elrenegado » 23 Sep 2014, 08:43

dat herken ik ook,
ik ben van de motorboot vaarders in onze haven ook de jongste.
enige die jonger zijn hebben een open bootje of sloep.

Naast mij ligt een boot, die man heb ik er nog nooit gezien (is ook aan de vervuiling van het scheepje te zien)
andere doen aan kuipzitten of graszitten.... en een stuk of 15 waaronder ik varen regelmatig.

Het zijn overigens bijna allemaal oudere diesels, 1 heeft een refit gedaan dat ik weet.

zelf dacht ik daar ook aan, maar die kosten leggen we liever bij voor een grotere boot.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: iJack en 34 gasten