kraantjes

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

kraantjes

Berichtdoor Lotte » 22 Jan 2012, 19:25

Aan de zijkant van mijn MD2B zitten 3 kraantjes, waar zijn deze voor? Om iets af te tappen? en waarom 3?
Afbeelding
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: kraantjes

Berichtdoor harry1 » 22 Jan 2012, 19:30

bij mijn sabb zitten ze ook, deze zijn om het koelwater at te tappen, tevens heb ik de mogelijkheid, om ook de olie af te tappen, via zo n kraantje met het slangetje
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: kraantjes

Berichtdoor henkvd » 22 Jan 2012, 19:34

De kraantjes zijn voor het aftappen van het koelwater, voor iedere cilinder een kraantje en de derde is de aftap van het watergekoelde uitlaatspruitstuk.

Aftappen indien motor direct gekoeld wordt met buitenwater, bij vorst of winter klaarmaken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kraantjes

Berichtdoor Lotte » 22 Jan 2012, 19:44

Ik heb mijn motor winterklaar gemaakt met antivries. Kun je dan kiezen? Of aftappen of antivries?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: kraantjes

Berichtdoor henkvd » 22 Jan 2012, 20:13

Aftappen alleen als je van plan bent om in de winter door te varen, iedere keer antivries wordt dan lastig.
Bij overwinteren, is antivries een betere optie
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kraantjes

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 22:25

Lotte schreef:Ik heb mijn motor winterklaar gemaakt met antivries. Kun je dan kiezen? Of aftappen of antivries?


Heb je een motor met directe koeling (er gaat dan direct buitenboordwater door de motor zelf)?
Hoe heb je de motor winterklaar gemaakt met antivriest?

Algemeen:
Een (te) veel gemaakte fout (en gedachte) is dat er een hoeveelheid antivries wordt aangezogen middels het wierfilter of de pomp en dat dan de motor -winterklaar- zou zijn.
Helaas wordt de dan gesloten thermostaat (die is bij koude motor gesloten!) vergeten en komt er helemaal geen antivries in het motorkoelsysteem.
Na de vorige winter zijn er heel veel dieselbedrijven geweest die tot bijna in de zomer waren volgeboekt met fllnk geld verdienen aan boten die -ook winterklaar- waren gemaakt door de eigenaren..

Aftappen is beter als je niet precies weet hoe alles werkt.
Het nadeel is dat er na ca. 30 jaar een duur motoronderdeel is doorgerot omdat het koelsysteem in de winter niet geconserveerd is geweest en door het aftappen zuurstof binnen heeft om het roestproces te helpen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kraantjes

Berichtdoor gast » 22 Jan 2012, 23:14

Heel logisch verhaal.

Dus je moet de motor eerst lekker warm draaien en daarna vullen met antivries via de wierpot met de afsluiter dicht?
gast
 

Re: kraantjes

Berichtdoor Lotte » 22 Jan 2012, 23:21

Je zal ook de thermostaat moeten verwijderen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: kraantjes

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 23:29

chaea schreef:Heel logisch verhaal.

Dus je moet de motor eerst lekker warm draaien en daarna vullen met antivries via de wierpot met de afsluiter dicht?


Nee, dat garandeert niet dat die thermostaat nog steeds open zal staan.
Waarom? Je voert een koude vloeistof aan waardoor de thermostaat bijna meteen weer sluit..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kraantjes

Berichtdoor gast » 23 Jan 2012, 00:32

Ook logisch

Dus wat Lotte zegt, thermostaat eruit, vullen en dan weer retour. (dan hoeft de motor ook niet warm te zijn lijkt mij)
gast
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten