m-bosch schreef:Na een weekend van speurwerk en meten ben ik tot de volgende conclusie gekomen.
De warmte van het buiten koelwater blijft door heel de motor koud ofwel een beetje handwarm. De hoge temperatuur onstaat aan het eind bij de turbo waar het koelwater de uitlaat ingaat. Mogelijk zijn de uitlaatgassen van een te hoge temperatuur wat daarvan de oorzaak kan zijn weet ik (nog)niet.De bocht en slangen naar de uitlaat ga ik nog controleren. Hoewel deze 8 a 9 cm dik zijn verwacht ik hier geen verstoppingen.
Die optie had ik al eerder genoemd en zal het nogmaals aanhalen (we blijven niet aan de gang).
Mogelijke oorzaken zijn:
- Overbelasting
- Lekke uitlaatklep(pen)
- Turbo probleem
- Een intern mechanisch probleem
- Problemen met de inspuit apparatuur
- Verstopping
- Etc.
In bijna alle gevallen moet het motorrendement minder zijn dan van de zustermotor en zal de regulateurhendel (aan de motor) verder 'open' moeten om dezelfde prestatie te kunnen leveren als de zustermotor (ofwel om een onderling gelijk toerental te kunnen realiseren).
Zet beide motoren maar varend op volgas en dan kijken of de probleemmotor in toeren achter blijft en/of roet uit de uitlaat geeft.
Als beide motoren dan zwart roken zijn de beide schroeven te zwaar en dan neem je het toerental van beide motoren exact gelijk terug en kijk je of de probleemmotor nog wel zwart rookt (of roet geeft bij het koelwater) als de ander motor juist net geen roet meer geeft.
Als je dat hebt gedaan kom je hier terug en kijken we verder.
nb.
Ik lees nergens dat je meetapparatuur hebt gebruikt en ook geen losse toerental meter.
Kreten zoals "een beetje handwarm" zeggen weinig, cijfers vertellen de exacte waarheid (vooral als je de meetwaarden van beide motoren bij gelijk belaste toerentallen in kaart brengt)
Als dat niet lukt dan moet er iemand bij komen die alles systematisch en met kennis van zaken nagaat.