Witte waterdamp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Witte waterdamp

Berichtdoor m-bosch » 19 Sep 2014, 15:44

Enkele weken geleden heb ik een andere boot gekocht met daarin 2 volvo penta TMD 41D (150pk) motoren. Bij de SB motor doet zich het probleem voor dat er bij hoger toerental (boven 2000 toeren) Witte waterdamp uit de uitlaat komt. Ik heb heel het koelsysteem nagelopen : Nieuwe impeller geplaatst. Oliekoeler op de keerkoppeling schoongemaakt. Oliekoeler onder de warmtewisselaar schoongemaakt. En de warmtewisselaar zelf ook. Uit de oliekoeler van de motor kwamen wat rubberresten voor de rest viel het wel mee. De wateropbrengst uit te uitlaat verschilt niets t.o.v. de andere motor. Het stomen is niet veranderd. Nu denk ik aan een lekke koppakking ? maar er zit geen water in de olie. Ook het koelvloeistof niveau in het kunstof tankje blijft normaal. Ook borrelt er geen lucht in het tankje. De motor heeft met het naar huis varen 15 uur probleemloos gedraait op 2000 toeren ( op het stomen na dan.) Wie heeft er enig idee?????
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor Klaver vier » 19 Sep 2014, 16:20

Ra ra waar komen de stukken rubber in de oliekoeler vandaan,ik zou zeggen ven de impeller.
Wordt de éne motor ook warmer als de ander motor.
Het is wel heel gek,het lijkt op stoom uit de uitlaat,maar deze is watergekoeld,dan zou je haast zeggen toch te weinig koeling.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteidelijk is,ik blijf het volgen
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor elrenegado » 20 Sep 2014, 11:28

die stukjes zijn van de vorige impellor, of daarvoor...
aangezien hij een nieuwe geplaatst heeft.

die witte rook zie je vaker, ook bij nieuwe boten.
als het echt wit is, en snel vervliegt is het stoom d8 ik.

wat ik in het verhaal niet lees is de temperatuur van de motor ten opzicht van de andere,
5 graden verschil kan al genoeg zijn...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor Klaver vier » 20 Sep 2014, 11:48

Het blijft al met al vreemd,geen kokende motor alles functioneerd goed en toch stoom uit een watergekoelde uitlaat die volop koelwater geeft.
Ben nog steeds benieuwd naar de motor temperaturen,stoom komt uit eindelijk pas boven de 100 graden.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor vuuren1 » 20 Sep 2014, 21:41

De eerste aanpak en de uitgevoerde controles lijken goed.
Tevens lees ik: De hoeveelheid water aan de uitlaten is hetzelfde.

Over blijft:
De keerkoppeling (wat is de temperatuur, is er verschil in temperaturen)?
Is de koelvloeistof temperatuur van beide motoren hetzelfde?
Een te hoge uitlaatgassentemperatuur door bv. een zwaar draaiende schroefas, vuil in de schroef of lekke kleppen.

nb.
Alles even controleren/meten met een infrarood pistool.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor m-bosch » 21 Sep 2014, 20:03

vuuren1 schreef:De eerste aanpak en de uitgevoerde controles lijken goed.
Tevens lees ik: De hoeveelheid water aan de uitlaten is hetzelfde.

Over blijft:
De keerkoppeling (wat is de temperatuur, is er verschil in temperaturen)?
Is de koelvloeistof temperatuur van beide motoren hetzelfde?
Een te hoge uitlaatgassentemperatuur door bv. een zwaar draaiende schroefas, vuil in de schroef of lekke kleppen.

nb.
Alles even controleren/meten met een infrarood pistool.



De motortemp. blijven alebij precies 80 graden C wel is het uitlaatkoelwater uit de desbetreffende motor beduidend warmer.
De koelvloiestof is op niveau en blijft dat oo

Groeten Mart
Laatst gewijzigd door m-bosch op 31 Okt 2014, 23:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor vuuren1 » 21 Sep 2014, 23:14

Deels duidelijk,

Kan heel goed passen bij deze problemen omdat het interne systeem voldoende gekoeld wordt.

Verder geef je geen antwoord op mijn vragen.
Ofwel goed lezen in het vervolg want we zijn hier geen jojo's..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor elrenegado » 22 Sep 2014, 08:38

je geeft deels zelf al aan waar de oorzaak ligt..
uitgaande koelwater is beduidend warmer, terwijl de motor temperatuur gelijk is.

wat dan precies het probleem is kan ik je ook niet vertellen, maar blijkbaar is er iets mis/anders bij de uitgaande kant waardoor het water warmer word NA de temperatuur sensor.

Ik heb een multimeter met temperatuurfunctie,
apparaatje koste maar een tientje of 5.
maar met zoiest (of nog beter een ir temp scanner) kan je dan per onderdeel kijken welke ineens veel warmer zijn en daar de oorzaak gaan zoeken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor m-bosch » 22 Sep 2014, 15:55

elrenegado schreef:je geeft deels zelf al aan waar de oorzaak ligt..
uitgaande koelwater is beduidend warmer, terwijl de motor temperatuur gelijk is.

wat dan precies het probleem is kan ik je ook niet vertellen, maar blijkbaar is er iets mis/anders bij de uitgaande kant waardoor het water warmer word NA de temperatuur sensor.

Ik heb een multimeter met temperatuurfunctie,
apparaatje koste maar een tientje of 5.
maar met zoiest (of nog beter een ir temp scanner) kan je dan per onderdeel kijken welke ineens veel warmer zijn en daar de oorzaak gaan zoeken.


Bedankt ik ga stukje voor stukje meten. gr. Mart
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Witte waterdamp

Berichtdoor MaartenKlop » 22 Sep 2014, 17:21

Er wordt hier m.i. nog iets over het hoofd gezien.

Ik ga er even van uit dat beide motoren uitgevoerd zijn met thermostaat en dat deze thermostaat correct werkt. Door de bandbreedte v/d thermostaat kan de motortemperatuur weliswaar netjes op de 80 graden blijven (ook dat tot op zekere hoogte), maar de hoeveelheid afgegeven warmte aan het koelwater hoeft daarbij helemaal niet gelijk te zijn. Als het koelwater dus al warmer de motor verlaat en daarna nog de uitlaat of andere zaken moet koelen, kan het goed zijn dat de extra warmtetoevoeging aan het toch al relatief warmere koelwater in stoomvorming resulteert.

Ik zou om te beginnen de temperatuur van de uitgaande flow koelwater gaan meten en vergelijken.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten